Hlavní obsah

Ve Škodovce je trochu dusno. Nejsme ovce, píší odboráři k nové strategii automobilky

Foto: Škoda Auto

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto.

Nová strategie koncernu Volkswagen přerozděluje role jednotlivých značek. Zaměstnanci Škody Auto zpozorněli.

Článek

Odborům největší tuzemské automobilky Škoda Auto dlouhodobě nevoní připravovaná strategie koncernu Volkswagen a nyní nechuť dali najevo ve svém týdeníku Škodovácký odborář.

„Nejsme ovce, které tady jen sledují, jak nás chce někdo poškodit. Chceme pokračovat v nastaveném úspěšném trendu. Chceme tady mít zaměstnanost, budoucnost, dobré mzdy a bonusy,“ cituje zmíněný týdeník předsedu podnikové rady odborů Jaroslava Povšíka.

Situace nenechala chladným ani nejvyššího šéfa firmy, předsedu představenstva Bernharda Maiera, který napsal zaměstnancům dopis, na který upozornila agentura ČTK.

Šéf Škody píše, že v koncernu zahrnujícím více značek je „prověřování produktového směřování jedním z pravidelných úkolů oddělení strategie“. Jde podle něj o běžný postup.

Volkswagen už dříve zveřejnil plány, co udělá s jednotlivými značkami koncernu, tedy i se značkou Škoda Auto. Nejde o maličkost – strategie předpokládá poměrně robustní přeskládání výroby mezi jednotlivými závody (i státy, v nichž VW působí). Především souvisí s nástupem elektromobility.

Potíž z mladoboleslavského pohledu je v tom, že Škoda má v nové strategii dostat pozici nejdostupnější (rozuměj levné) značky, něčeho, co konkuruje Dacii, VW by měl zůstat někde uprostřed a Seat chytne punc prémiového výrobku.

Maier ve zmíněném dopise uvádí, že Škoda už několik let naplňuje „jasně nastavenou strategii značky a produktovou strategii, která je celosvětově velice úspěšná, a na tom se ani v budoucnosti nic nezmění“.

Z Česka by podle chystané strategie měla být odsunuta výroba nejluxusnějšího vozu se značkou Škoda, tedy modelu Superb. To se odborům nezdá: jejich předák Povšík zdůraznil, že firma by o výrobu Superbu v České republice přijít neměla, protože má dobrou marži a vytváří zisky.

Informace o snaze směřovat Škodu na Východ a udělat z ní lacinou značku se podle týdeníku nikomu ve firmě nelíbí. Povšík mluví v této souvislosti o demotivaci zaměstnanců. „Momentálně protestujeme i tím, že jsme nepodepsali dohody o firmou požadované vícepráci. Nebudeme ukazovat aktivitu, když už víme, že jsme demontováni. Dlouho jsme ukazovali naši flexibilitu, naši aktivitu a nasazení. A jak je vidět, k ničemu to nevede,“ cituje agentura ČTK Povšíka.

Škoda Auto loni dodala na světový trh 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Doporučované