Hlavní obsah

Vinaři odšpuntovali svatomartinské. Aby stihli víkend, začali dříve

Do prodeje svatomartinského vína se zapojí téměř stovka vinařství.

Reklama

Stovka vinařů začala nabízet svatomartinské víno netradičně o tři dny dříve. Podle obchodních řetězců porážejí v oblíbenosti mladého vína i francouzské vinaře.

Článek

Vinaři i obchody začali prodávat vína, která pro letošní rok získala známku Svatomartinské. Je to poprvé za 15 let, co tuto značku vlastní a propaguje Vinařský fond, kdy je prodej povolen dříve než na svátek svatého Martina, tedy 11. listopadu.

„Hlavní oslavy svátku svatého Martina budou ale samozřejmě i nadále 11. listopadu na desítkách míst celé republiky. Zahájení prodeje už od pátku je pouze možností pro obchodníky. Z hlediska spotřebitelů a principů obnovené tradice se ale nic nemění,“ uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Dřívější prodej má umožnit naplánování martinských slavností na termín co nejblíže k tomuto svátku. Hlavní svatomartinský košt se jako každoročně koná v Brně na svatého Martina na náměstí Svobody. Začne 11. listopadu v 10:30, v 11:00 si lidé symbolicky připijí prvním letošním vínem. K ochutnání bude stovka vín přibližně od stovky vinařů.

Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995. Od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku každoročně propůjčuje vinařům. Letos popatnácté organizuje propagaci vín pod jednotným logem, svatomartinská vína jsou označena na etiketě známým symbolem svatého Martina na koni. Do prodeje se zapojí celkem 97 vinařů a vinařství, kteří nabídnou 366 vín.

Výroba svatomartinského vína.

Svatý Martin poráží francouzské Beaujolais

Svátek svatého Martina si podle průzkumu obchodního řetězce Albert připomíná téměř polovina Čechů. Podobný počet lidí si také doma nebo v restauraci dopřeje svatomartinskou husu. Víno s Martinem na etiketě ochutná 70 procent respondentů. Čtvrtina slavících pak nahrazuje tradiční husu menší kachnou. Kromě svátečního vína a husy jsou oblíbené i svatomartinské koláče.

Podle someliéra a nákupčího vín konkurenčních hypermarketů Tesco Petra Hubeného je zájem zákazníků o svatomartinská vína tak velký, že v podstatě vytlačila z trhu mladé francouzské červené víno Beaujolais.

Z průzkumu obchodů Albert vyplývá, že zhruba 40 procent oslovených respondentů nakupuje mladá svatomartinská vína, která se vyznačují svou mladostí, svěžestí a ovocnou chutí, nejčastěji ve specializovaných obchodech nebo supermarketech. U stánku si ho zakoupí 12 procent lidí a pouze osm procent si na něj zajde do restaurace. Při nákupu vína nejčastěji vybírají podle odrůdy a původu. Párování vína s jídlem řeší pouze pět procent lidí.

Pro svatomartinská vína platí podle someliéra Hubeného přesná pravidla, nalévá se vždy z lahve, nikoliv ze sudu a na etiketě musí být značka. Každá lahev musí mít také předepsanou záklopku s nápisem Svatomartinské a datem ročníku na hrdle lahve.

Z průzkumu, který pro Albert zpracovala výzkumná agentura Ipsos na vzorku 525 respondentů, je také zřejmé, že svátek svatého Martina nejčastěji slaví lidé v Jihomoravském kraji a na Vysočině, lidé z větších měst nad 100 000 obyvatel a vysokoškolsky vzdělaní.

Letos začal prodej svatomartinského vína o několik dní dříve.Video: Seznam Zprávy

Reklama

Související témata:
Beaujolais Nouveau

Doporučované