Článek
Zatímco začátkem roku mohli Motoristé sobě působit jako divoká karta letošních voleb, v posledních týdnech zaznamenávají propad.
Předseda Petr Macinka proto na sobotu svolal krizový sněm. Dopoledne se tak do Olomouce sjeli delegáti i krajští lídři, aby probrali strategii, která jim má pomoci přilákat zájem voličů. V posledních průzkumech se totiž Motoristé nacházejí pod pětiprocentní hranicí.
Členové se neshodnou, jestli je strana v krizi
„Dnešní sněm byl svolán proto, abychom si přiznali nějakou pravdu. Naše strana nevzkvétá,“ prohlásil úvodem předseda. Následně popsal, že si za propad preferencí může strana do jisté míry sama. „I my si částečně můžeme za to, že jsme vykreslováni nějak. A když není program, zbývají pouze kauzy a aféry,“ předestřel Macinka hlavní téma sobotního sněmu, který se odehrál v Clarion Congress Hotelu. Tady měla kdysi svoje kongresy i ODS.
Na místo se sjelo asi dvě stě členů, mezi kterými silně dominovali muži všech věkových kategorií. Ideový otec, exprezident Václav Klaus se na rozdíl od prosincového kongresu nedostavil.
Ještě před začátkem sněmu se v předsálí debatovalo o situaci, ve které se Motoristé nacházejí, stejně jako o dění kolem konkurenčních subjektů. „Jsem zvědavý, jestli si SPD pohlídá kroužky,“ zaznělo cynicky od jednoho z delegátů v narážce na hašteření kolem hnutí Tomia Okamury a strany PRO Jindřicha Rajchla.
Někteří naopak komentovali „party“, kterou večer předtím Motoristé pořádali v Moravskoslezském kraji. „Táhli jsme to do jedenácti,“ popisoval jeden z postarších delegátů hned u vchodu.

Předseda Motoristů Petr Macinka a místopředsedkyně Renata Maršíková, která na sněmu plnila funkci zapisovatelky.
Na rozdíl od Macinkova projevu v Olomouci na sobě Motoristé na akci u klubu Kravín v Dolním Benešově ale nedávali najevo, že by se hnutí nacházelo v krizi. Zhruba sto padesáti příznivcům, kteří na akci dorazili, nabídli kromě debaty lídrů třeba lety helikoptérou.
„Já si opravdu nemyslím, že jsou Motoristé v krizi. Moje domněnka je taková, že to je od Petra taková finta, aby to média začalo zajímat,“ popsal reportérovi Seznam Zpráv europoslanec Filip Turek už v pátek. Stejně situaci vnímají i někteří členové mládežnické organizace.
Přebije program Turkovy aféry?
Předseda Macinka nicméně v sobotu apeloval, že je na čase zapracovat na komunikaci. „Nesmíme být v defenzivě. Není pravda, že by nás chtěl mediální mainstream ničit. Ten pouze správně a cynicky čeká na chybu a příležitost, a to od nás dostal,“ prohlásil Macinka s tím, že voliči chtějí vidět sílu, ne výmluvy.
Macinka byl nicméně jediný, kdo se do kritiky strany pustil. Zbytek členů se věnoval místo sebereflexi nově zveřejněnému programu. Někteří delegáti popsali, že doufají, že sněm a program částečně odvedou pozornost od afér europoslance Filipa Turka. Podle analytiků a politologů jsou to právě Turkovy excesy, které se na preferencích podepisují.
Pokud tedy chtějí uspět, musejí podle politologa Aleše Michala, který působí v Institutu politologických studií, nabídnout program, ale také sebereflexi.
„Úspěch Motoristů závisí nejen na prezentaci programu, ale také na autenticitě. Klíčem k úspěchu je i dospělý přístup ke kauzám, které se týkají Filipa Turka. Voliči nejsou zvědaví na útoky na novináře, ale chtějí srozumitelná vysvětlení,“ upozorňuje v souvislosti s děním kolem novinářky Apoleny Rychlíkové.
Ta po zveřejnění textů, ve kterých se věnuje trestnímu oznámení, podle něhož se měl Turek na svojí bývalé partnerce dopustit fyzického i sexuálního násilí, čelila a čelí online šikaně.
Strana se pak podle některých členů snaží skrze program ukázat, že ji nedefinují problémy Filipa Turka.
Vymezení vůči ANO je taktické, říká expert
Lídr Moravskoslezského kraje Matěj Gregor například ještě před začátkem sněmu dodal, že malé a nové strany mají podle něj obecně náročnější pozici. Voliči podle něj nevědí, co čekat. „Všichni mohli recyklovat svoje staré programy, ale my nikdy žádný neměli, takže jsme neměli co recyklovat,“ sdělil.
Jednotliví lídři následně prezentovali jednotlivé pasáže z programu. Nechyběla ani pro Motoristy už tradiční kritika liberalismu nebo současné vlády. Vedle toho se členové strefovali například do výuky některých humanitních oborů – namátkou genderových studií nebo „zeleného fanatismu“.

Filip Turek na sobotním sněmu.
Turek například vyzdvihl potřebu uhlí, lídr Jihočeského kraje a bývalý šéf Cermatu Miroslav Krejčí zase zmiňoval nutnost zrušení inkluze. Jednička v Ústeckém kraji, ekonom Vladimír Pikora, zase mluvil o nutnosti seškrtání dotací pro neziskové organizace. Každý jednotlivý projev delegáti odměnili bouřlivým potleskem vestoje.
Vedle toho členové mluvili například o rozvolnění pravidel omezujících takzvaný švarcsystém, kritizovali povinné migrační kvóty a zdůrazňovali nutnost digitalizace. V programu se také vymezují vůči některým avizovaným plánům Andreje Babiše, jako je například EET.
Podle politologa Michala je to taktický krok.
„Motoristé musejí dát voličům aspoň zčásti takovou nabídku, která je od hnutí ANO odlišná. Pokud to neudělají, voliči nemají zvláštní motivaci volit je, a ne právě Babišovo hnutí,“ říká odborník s tím, že sobotní sněm vnímá jako první krok strany k budování vlastní identity. Programový rozpor podle něj ale neznamená, že by mezi subjekty nemuselo v budoucnu dojít ke spolupráci. Dodává, že více z programu cítí snahu vymezit se vůči SPD a hnutí Stačilo!.
„Čekám, že spor o EET určitě přijít může. Umírnění zahraničněpolitických požadavků ale v zásadě odpovídá principům hnutí ANO,“ dodává expert. Vedle toho si Michal myslí, že šance Motoristů na vstup do Sněmovny by teoreticky mohlo zvednout i obnovení spolupráce s Přísahou, které podle zdrojů Seznam Zpráv visí ve vzduchu. K tomu se ostatně už v pátek vyjádřil Turek, jenž by se spojování nebránil.
„Myslím si, že Motoristé jsou pravicový subjekt, což Přísaha není. Ale autentická pravice nemůže mít 51 procent ve volbách, má omezenější elektorát. Proto osobně se spojováním problém nemám,“ popsal reportérovi Seznam Zpráv.