Hlavní obsah

Sedm důvodů, proč Babiš prohrál jako ještě nikdy

Petr Holub
reportér
Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

O co mu šlo? O Fialu, o Hrad, nebo o imunitu?

Reklama

2. 10. 6:00

ANALÝZA. Existuje řada příčin, proč ve „finální bitvě o Senát“ selhala Andreji Babišovi dosud tak úspěšná marketingová mašinerie. Vybíráme sedm z nich.

Článek

Co se v analýze dočtete

Pokud chtěl Andrej Babiš před prezidentskými volbami v jihlavském volebním okrsku otestovat, jak může kandidát ANO v přímém souboji uspět proti zástupci liberální pravice, pak pohořel.

Šéf hnutí ANO zvolil špatné kandidáty. Ve volbách do Senátu tradičně vyhrávají tři profese, bývalí senátoři, lékaři a starostové. To se potvrdilo letos, kdy jejich příslušníci získali jednadvacet křesel ze sedmadvaceti.

Agresivní marketing ve stylu „teď, anebo nikdy“ přiměl řadu nevoličů z prvního kola, aby ve druhém kole přišli a hlasovali proti Babišovi. Byl tak kontraproduktivní.

1. Honil víc zajíců

Hnutí ANO vede permanentní kampaň, neřeklo však jasně, kam směřuje.

Senátní volby označil Andrej Babiš za referendum o vládě, měl tedy v úmyslu otřást pozicí kabinetu Petra Fialy. Ve volebním finále se však soustředil na podporu Jany Nagyové, spoluobžalované v kauze Čapí hnízdo, která kandidovala ve volebním okrsku Jihlava. Pokud by získala senátorskou imunitu, zlepšila by tím před soudem pozici samotného Babiše. Oba zajíci však utekli, protože výsledek senátních voleb Fialovu vládu posílil a Nagyová imunitu nezískala. Pokud chtěl Babiš před prezidentskými volbami otestovat, jak může kandidát ANO v přímém souboji uspět proti zástupci liberální pravice, pak zkouška rovněž nevyšla.

2. Ignoroval nepsaná pravidla senátních voleb

Bylo to hned při prvních senátních volbách v roce 1996, kdy Ladislav Talavašek (ODS) z Ostravy získal v prvním kole 41 procent hlasů, a přesto ve druhém kole prohrál. To se už nikdy neopakovalo, dokonce se od té doby přihodilo jen čtyřikrát, že druhé kolo ztratil kandidát, který do něho šel s 35–40 procenty.

Babiš naprosto ignoroval historickou zkušenost a zaměřil svou kampaň proti předsedovi Senátu Miloši Vystrčilovi (ODS), který získal v Jihlavě v prvním kole přes 45 procent.

Celkovou porážkou hnutí ANO se potvrdilo, že nepsaná pravidla platí.

3. Nepomohl tam, kde měli kandidáti ANO dobrou šanci

Jana Nagyová ztrácela po prvním kole na Miloše Vystrčila sedm tisíc hlasů, tedy patnáct procent. Proti tomu kandidáti ANO v Kutné Hoře, v Kroměříži a v Novém Jičíně první kolo vyhráli, kandidátka v Hodoníně ztrácela jen minimálně.

Ve druhém kole jim na postup do Senátu chybělo jen pár set hlasů, které mohli získat, pokud by jim profesionální tým s kampaní pomohl.

4. Zvolil špatné kandidáty

Ve volbách do Senátu tradičně vyhrávají tři profese, bývalí senátoři, lékaři a starostové. To se potvrdilo letos, kdy jejich příslušníci získali jednadvacet křesel ze sedmadvaceti.

Překvapením se staly tři advokátky s politickou zkušeností – Daniela Kovářová v Plzni, Hana Kordová Marvanová v Praze 11 a Jana Zwyrtek Hamplová v Kroměříži. ANO však v řadě obvodů (např. Liberec, Jičín, Blansko, Nový Jičín) spoléhalo na manažery, kteří obvykle nemají šanci. Stejnou chybou bylo nasadit v Ostravě politického turistu Miroslava Antla či neúspěšného exprimátora Petra Vokřála v Brně.

5. Neměl téma pro voliče jiných stran nebo nevoliče

Kampaň ANO se zaměřila na témata z velké politiky, kterým jeho voliči dobře rozumějí. Kritika vlády, která podle opozice nechrání obyčejné lidi proti drahotě, ovšem na nikoho jiného než Babišovy tradiční voliče nezabrala.

Dostatečně o tom svědčí statistiky z jednotlivých volebních okrsků, které ukazují, že Babišovy kandidáty jako vždy volil odlehlý venkov, anebo města trpící dopady těžkého průmyslu. Nejčastěji ovšem k senátním volbám chodí vzdělaní lidé ze středních vrstev, kterým ANO nenabídlo žádný důvod, proč volit jeho kandidáty.

6. Jeho marketing přehlížel regionální zvláštnosti

Vrcholem kampaně ANO byl koncert na jihlavském parkovišti, kterého se zúčastnily všechny stranické špičky. Guláš, pivo a salám zadarmo zabraly, avšak pouze na sídlištích Březinova a Demlova, kde Nagyová porazila Vystrčila se ziskem 52 procent.

Plošně kampaň nefungovala, jak svědčí už to, že v centru Jihlavy se musela Babišova kandidátka spokojit s pětadvaceti procenty. Kampaň zaměřená proti drahotě získala pro Nagyovou volby také na venkově, ovšem jenom v malých regionech v okolí Větrného Jeníkova a Slavonic, které byly nejvíc postižené odsunem Němců a kolektivizací. Na Jihlavsku převládá tradiční venkovské osídlení, a tam Vystrčil obvykle inkasoval okolo 60 procent hlasů. Telč s okolím podpořil svého bývalého starostu dalšími deseti procenty navíc.

7. Agresivní kampaň motivovala druhou stranu

V Bohuslavicích poblíž Nové Říše získal Miloš Vystrčil v prvním kole 38 hlasů a jeho soupeřka osm hlasů. Pak následovala mohutná kampaň ANO a ve druhém kole se Vystrčilův zisk zvýšil o pět hlasů. Naproti tomu Nagyová dostala o hlas méně.

Modelový příklad z nejmenší vesničky ukazuje, že agresivní marketing ve stylu „teď, anebo nikdy“ přiměl řadu nevoličů z prvního kola, aby ve druhém kole přišli a hlasovali proti Babišovi. Naopak nedokázal, aby se druhého kola účastnili všichni, kdo dali hlas Nagyové před týdnem. Voliče kandidátky ANO se v zásadě podařilo udržet na sídlištích v Jihlavě, zřejmě také díky předvolebnímu koncertu. Na venkově však došlo k propadu, například ve Starém Městě pod Landštejnem ubyla Nagyové téměř polovina hlasů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované