Hlavní obsah

Peníze na kurz češtiny či „tepláke“. Z Babišova účtu je nástěnka jeho odpůrců

Foto: Seznam Zprávy, ČTK

Jak hospodaří prezidentští kandidáti?

Reklama

Nejvíce peněz od dárců dostává Danuše Nerudová a Petr Pavel. Andrej Babiš dostává halíře a posílá koruny na státní rozpočet. Jak hospodaří prezidentší kandidáti na svých transparentních účtech?

Článek

Účet Andreje Babiše se proměnil na nástěnku se vzkazy za cenu halířových plateb, Danuše Nerudová si kupovala vlajku České republiky, Petr Pavel mohutně investuje před koncem roku.

Toky peněz na transparentních účtech o kandidátech prozrazují i zajímavé detaily. Třeba, že Jaroslav Bašta, kandidát hnutí SPD, si zaplatil ochranku, Pavel Fischer zkusil reklamu na TikToku, nebo že největším sponzorem Karla Diviše je Karel Diviš.

Redakce Seznam Zpráv prošla před koncem roku transparentní účty jednotlivých kandidátů na prezidenta:

Halířové pohyby na účtu Andreje Babiše

Většinu nákladů na prezidentskou kampaň platí jednotliví kandidáti z příspěvků, které dostanou od bohatých mecenášů, ale i od drobných přispěvatelů z řad svých příznivců. Všichni, až na jednoho. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš lidem, kteří mu chtějí na kampaň přispět, jejich peníze posílá zpátky.

„Dovolujeme si informovat, že hnutí ANO ani pan Andrej Babiš jako kandidát do prezidentských voleb nepřijímají od třetích osob žádné peněžité dary na volební kampaň pro prezidentské volby,“ stojí na webu hnutí.

Na transparentním účtu tak lze sem tam objevit odchozí platbu s vrácením poslaných financí s prostým vzkazem: „Dekuji za podporu. Vazim si ji.“

Většina příspěvků proudících na Babišův transparentní účet, jenž je ze zákona povinný, je však v halířových částkách. Posílají je odpůrci a předmět zprávy využívají k tomu, aby kandidátovi sdělili svůj názor na něj.

V pátek 30. prosince se tak například objevila korunová platba se vzkazem „Babišovi na kurz češtiny, Schillerové na kurz angličtiny“ nebo halířová platba „na tepláke“.

Tyto příspěvky hnutí, stejně jako u všech minulých voleb, odvádí souhrnně do státního rozpočtu. Například ve čtvrtek 29. prosince takto z účtu Andreje Babiše odešla na státní rozpočet platba ve výši 1,14 koruny.

Štědří individuální dárci Danuše Nerudové

Ostatní kandidáti příspěvky přijímají. Zatím největší dary získala na svůj transparentní účet bývalá rektorka Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudová. V listopadu jí přistálo na účtu rovných pět milionů korun, které poslal majitel sítě drogerií Teta Martin Moravec.

Peníze bývalé rektorce poslal ten večer, co se mu narodil syn. „Večer jsem dostal syna. Zaslouží si vlast s budoucností, kde prezident bude demokrat. Po 20 letech zmaru je tu naděje,“ napsal k tomu.

Před několika týdny jí pak milion korun poslala dermatoložka Věra Sekyrová Terzijská a dva miliony poslal miliardář Dalibor Dědek.

Někteří z drobnějších dárců se snažili připojit k platbě 500 korun i  radu. „Zbavte se opakování plku – v tuto chvíli - a budete volitelná,“ připsal přispěvatel. O několik dní dostala Danuše Nerudová od přispěvatele se stejným jménem dalších 1000 korun.

Peníze také na účet Danuše Nerudové proudily z platformy Donio, kde se kandidátka rozhodla vybírat finance od lidí prostřednictvím takzvané crowdfundingové kampaně nazvané Danuše na Hrad. Přes 1200 lidí se takto složilo a poslalo 1 078 835 korun.

Na účtu jsou také dobře patrné výdaje, ať už na organizátory, prostory, sociální sítě nebo za výlep plakátů. Bezmála tři tisíce korun kandidátka také utratila za vlajku České republiky.

Velké výdaje před koncem roku u Petra Pavla

Zmíněný podnikatel Dalibor Dědek podpořil jedním milionem korun i kandidáta na prezidenta Petra Pavla. I ten se těší velké finanční podpoře veřejnosti, ale i dalších subjektů. Sto tisíc mu na kampaň poslala známá firma Lasvit, tři sta tisíc korun Nadační fond Technol a půl milionu Dřevocentrum CZ.

Na transparentním účtu Petra Pavla je ale ze všech kandidátů před koncem roku nejvíce živo ve výdajové části. V pátek 30. prosince z účtu odešly platby přesahující 4,5 milionu korun.

Dvě platby dohromady bezmála dvoumilionové šly na mediální náklady. Přes 1,1 milionu korun na billboardy. Na tisk pak přes 800 tisíc korun, 444 tisíc korun na průzkum a další statisíce na plakáty. Z účtu je tak patrné, že Petr Pavel se připravuje na volební finále.

Diviš se financuje sám, Fischer platil i za TikTok

Senátor Pavel Fischer disponuje několika dary v řádu stovek tisíc, většinou od jeho přátel a příznivců. Velké podnikatelské jméno se mezi jeho dárci zatím nevyskytlo. Ale třeba 200 tisíc korun mu poslal kolega ze Senátu Ladislav Faktor. Vysoká částka 150 tisíc korun pak přišla z účtu advokátní kanceláře Becker a Poliakoff.

K většině darů je připojený i milý až laskavý vzkaz typu „Pro mého prezidenta“ nebo „Pavlovi na prezidentskou kampaň, věřím, že to pomůže“.

Zajímavostí je, že Pavel Fischer jako jediný z kandidátů využívá transparentní účet i k tankování nebo placení taxi. A mezi jeho výdaji se najde i v listopadu poslaných několik tisíc korun na sociální sít TikTok oslovující převážně mladé lidi.

Desetitisícové dary od jednotlivců dostává i další kandidát - Tomáš Zima. Naopak Karel Diviš, kterého Nejvyšší správní soud v polovině prosince vrátil mezi kandidáty poté, co byl vyřazený Ministerstvem vnitra, podle transparentního účtu čerpá peníze na kampaň především z vlastních zdrojů.

Ze svého účtu na transparentní účet posílá opakovaně statisícové částky, naposledy 21. prosince pak poslal rovných pět milionů korun.

Volba prezidenta/ky 2023

I téma volby hlavy státu sledujeme dlouhodobě. Vedle mnoha jiných analýz přepočítáváme šance na zvolení jednotlivých kandidátů podle sázkových kurzů a sestavujeme přehled všech relevantních průzkumů, z nichž váženým průměrem počítáme vlastní celkový model.

Podobně jako Petr Pavel se na konci roku rozhodl k zásadním investicím i Josef Středula. Ve čtvrtek 29. prosince vydal skoro 2,2 milionu korun na kompaktní kampaň. Předcházely tomu další platby na televizní reklamu (800 tisíc korun) hned po svátcích nebo naopak 130 tisíc korun za kvalitativní výzkum dva dny před Štědrým dnem.

Marek Hilšer si většinu nákladů hradí sám prostřednictvím svého sdružení Marek Hilšer do Senátu, pro které pobírá státní příspěvky. Většinu peněz pak utratí za nákup reklamy na Facebooku.

Stejně jako výše zmíněnému Babišovi hradí výdaje na prezidentskou kampaň navrhující strana i Jaroslavu Baštovi. Ten disponuje většinou příspěvky od své domovské SPD. Sám si poslal 200 tisíc korun a od drobných přispěvatelů zatím posbíral jen několik tisíc korun.

Necelé čtyři tisíce korun ovšem Jaroslav Bašta jako jediný vykázal i na zajištění bezpečnosti, a to společnosti SP-Solutions, která se zaměřuje na ochranu majetku a osob.

Reklama

Doporučované