Hlavní obsah

Volební billboardy visí u dálnice. Reklamky se s experty přou, zda legálně

Foto: Kverulant.org

Hnutí ANO využívá reklamní plochu u dálnice, která vzbuzuje pochybnosti, jestli neměla být odstraněna.

Reklama

17. 9. 2020 21:14

V aktuální předvolební kampani využilo hnutí Andreje Babiše a další tři politické strany reklamní prostor na dálnici kolem Prahy. Přitom už tři roky měly být dálnice bez billboardů.

Článek

Už tři roky má platit jednoduché pravidlo – v těsné blízkosti dálnic a silnic I. třídy mohou stát billboardy jen v případě, že se nacházejí v zastavěné oblasti, případně pokud poutají na nedalekou provozovnu.

Dohlížet na to mají kraje v případě silnic I. třídy a ministerstvo dopravy, které už několik let ovládá hnutí ANO, má na starosti dálnice. A právě hnutí premiéra Andreje Babiše teď čelí podezření, že v rámci předvolební kampaně využili billboard na Pražském okruhu, tedy na dálnici D0, který měl být podle některých odborníků už dávno odstraněný.

Právě na Pražském okruhu, zejména v úseku mezi letištěm a sjezdem na Radotínském mostě, je koncentrace billboardů u krajnic stále vysoká. Kromě hnutí ANO zde inzerují ještě Starostové a nezávislí, Trikolóra a ODA.

Foto: Mapy.cz

Billboard umístěný v polích nedaleko Jinočan aktuálně využívá hnutí ANO.

Jde o billboard kousek od sjezdu na Zličín, který stojí uprostřed pole. „Tohle opravdu není zastavěné území, je to do očí bijící,“ říká Vojtěch Razima, ředitel organizace Kverulant.org, který řadu let bojuje proti billboardům u silnic a dálnic.

„Přijde mi to skandální,“ říká Štěpán Fiala ze sdružení Nechceme billboardy, který odkazuje právě na to, že ministři dopravy dosazení hnutím ANO poslední tři roky nejsou schopni efektivně vymáhat odstraňování billboardů u dálnic.

Billboard je legální, ohrazuje se majitel

Samotné hnutí ANO se brání, že reklamní prostor objednávalo ve velkém balíku a za legálnost plně odpovídá majitel reklamní plochy.

„Na základě vašeho dotazu jsme celou věc prověřili u společnosti, která reklamní plochu vlastní, a bylo nám sděleno, že tato plocha je stejně jako všechny ostatní umístěna legálně,“ reagoval hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter. S tím, že pokud by byl reklamní nosič nelegální, vizuál by okamžitě stáhli a požadovali náhradu.

A podobnou reakci – tedy že jde o legální reklamní zařízení – Seznam Zprávy získaly i od majitele, společnosti BigBoard. „Předmětná reklamní plocha má platné povolení, vztahuje se na něj výjimka, protože je skutečně umístěn v souvisle zastavěném území,“ uvedla pro Seznam Zprávy Pavlína Stránská, mluvčí společnosti BigBoard, s tím, že to dokládá i posudek. Ten ale redakci nechtěla dát k dispozici.

Mluvčí BigBoardu argumentuje tím, že billboard má platné povolení z doby, kdy se do zastavěného území počítaly i brány nebo podzemní stavby.

„Úplně klíčová věc je úmysl zákonodárce. Ten chtěl definicí oddělit město od neměsta. A tohle město není,“ trvá si na svém Vojtěch Razima.

A mluvčí BigBoardu oplácí, že Razima není „excelentní znalec platné legislativy“.

Měl být odstraněný, říká expert

Seznam Zprávy proto oslovily advokáta Tomáše Bejčka, který se specializuje na reklamní právo v advokátní kanceláři artpatent. Ten se přiklání k názoru Razimy a Fialy.

Advokát tvrdí, že s argumentem, že billboard je legální, protože je schválený podle dřívější právní úpravy stavebním úřadem, se setkává relativně často. Společnosti vlastnící billboardy se v takovém případě odkazují na to, že novela, podle které se začala odstraňovat reklamní zařízení v roce 2017, se váže pouze k poutačům, jež byly povolené silničním správním úřadem, a k billboardům povoleným stavebním úřadem se nevyjadřuje.

„Osobně se však domnívám, že taková argumentace jde zcela proti smyslu zákona a je na samé hraně zákonnosti,“ říká Tomáš Bejček. „Pokud bylo povolení uděleno silničním správním úřadem, je nepochybné, že billboard měl být odstraněn. Podle mého názoru by měl být v souladu se smyslem zákona odstraněn i v případě, byl-li povolen stavebním úřadem, ale nenachází-li se současně v souvisle zastavěném území dle dnešní definice zákona,“ dodává expert.

Podobné případy na stejném úseku

Jak už bylo v úvodu článku uvedené, hnutí ANO ale není jediné, komu reklamní agentura umístila billboardy u dálnice D0. Redakce Seznam Zpráv narazila na další tři billboardy, opět v blízkosti krajnic a mimo viditelnou zástavbu, na kterých je aktuálně vylepená předvolební kampaň Starostů a nezávislých, Trikolóry a ODA.

Trikolóru se redakci nepodařilo zkontaktovat a ověřit, že jsou zadavatelé reklamy. Zbylé dvě politické strany se pak odkazovaly na to, že mediální prostor nakupovaly u partnerů, kteří jim garantovali, že jde o legální plochy.

„Tuto konkrétní plochu jsme nakoupili od dlouhodobě spolehlivého a prověřeného dodavatele těchto služeb. Nikdy se nám nestalo, že by nám prodal nelegální plochu. Ve smlouvě o poskytování služeb máme ustanovení, že všechny plochy jsou provozovány v souladu s právními normami ČR, takže nemáme žádné pochybnosti o legálnosti plochy. Nicméně dodavatel připravuje vyjádření, ve kterém dokáže, že plocha je zcela legální,“ reagoval na dotaz Seznamu mluvčí STAN Tomáš Pergl.

„Určitě se obrátíme na dodavatele s dotazem na legálnost této konkrétní plochy. Není to povinností, a není ani v reálných možnostech odběratelů venkovní reklamy toto předem zkoumat a posuzovat. Legálnost ploch je odpovědností dodavatele. Přesto nás zajímá, jak je tomu v tomto případě,“ reagoval Jiří Bílek, ředitel hlavní kanceláře ODA.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované