Hlavní obsah

Volný u bankomatu, 120 tisíc za hymnu. Z účtů stran jdou poslední platby

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Lubomír Volný při předvolební kampani.

Reklama

14. 10. 21:35

Menším hnutím a stranám zůstávají na volebních účtech poslední stokoruny. Třeba Lubomír Volný část peněz vybral v hotovosti. Prý na drobné výdaje jako květiny a parkování.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Den po sečtení hlasů ve volbách do Poslanecké sněmovny vybral z volebního účtu Volného bloku držitel karty z bankomatu nedaleko volebního štábu 20 tisíc korun v hotovosti. Na sociálních sítích to hned vyvolalo spoustu vtipných reakcí.

„Peníze byly zaúčtované do pokladny a budou vyúčtovány na drobné výdaje, které byly placeny v hotovosti. Květiny, parkovné autobusu, poštovné, hotely,“ odepsal na dotaz Seznam Zpráv lídr Lubomír Volný.

Poslední částky související s předvolební kampaní odcházejí i z účtů ostatních stran a hnutí. Do 90 dnů od vyhlášení výsledků voleb musí strany zveřejnit závěrečnou zprávu o financování kampaně.

Volební účet SPD Tomio Okamury v posledních dnech vydal třeba částku, kterou hnutí zaplatilo zpěvákovi Petru Kolářovi za vystoupení spojené se zpěvem jejich hymny. Jeho firmě Kolda studio za vystoupení zaplatili 121 tisíc korun.

Hnutí Přísaha už zaplatilo pronájmy venkovních reklamních ploch, ze kterých na celé Česko shlížel jejich lídr Robert Šlachta. Ve třech platbách odeslalo firmě Euronova 837 925 korun.

Naopak hnutí ANO zatím stále nevyúčtovalo poslední předvolební akci, kterou bylo setkání straníků a příznivců s maďarským premiérem Viktorem Orbánem. Za občerstvení v Ústí nad Labem odešlo jen 2783 korun.

Koalice Spolu pak vyúčtovala pompézní zahájení finální části kampaně, které se odehrálo v pražském Slovanském domě. Akce amerického střihu včetně velkoplošných obrazovek a ozdobných kokard v barvě trikolóry stála 560 tisíc korun.

Na ukončení kampaně si koalice Spolu připila arcibiskupským zámeckým vínem za necelých 8 tisíc korun.

Zajímavé částky přinesl i volební účet hnutí Trikolóra, které skončilo mimo Sněmovnu. Den po volbách pak zaplatili za reklamní kampaň v dezinformačním médiu Protiproud 24 tisíc korun. Zatímco za distribuci letáků zaplatilo v Ústeckém kraji 21 tisíc korun či ve Středočeském 36 tisíc, distribuci v Pardubickém kraji vyúčtovali na 248 tisíc.

Na otázku Seznam Zpráv, proč se právě v Pardubickém kraji tak masivně investovalo, napsal pardubický lídr, předseda Soukromníků Petr Bajer pouze: „Leták se poslal prakticky do všech schránek v kraji.“

Na doplňující dotaz, proč v Pardubickém kraji stál roznos letáků desetkrát víc než v jiných krajích, uvedl, že investovali pouze vlastní prostředky . „Co a kam jsme rozhodovali v krajském štábu,“ dodal.

Noty na buben připomíná volební účet seskupení Aliance národních sil, který získal 0,09 procenta. Na jejich volebním účtu zůstala pouhá stokoruna. Volebním účtem proteklo 293 227 korun, z toho většinu spolkly 19tisícové volební poplatky v jednotlivých krajích. Z účtu pak odešlo už jen 5 tisíc korun na volební spot v České televizi a poslední částku, 22 227 korun, vyúčtovali za volební letáky.

Náklady na správu facebookového profilu, na kterém je hnutí aktivní, či na výrobu grafik, které na Facebooku prezentují, na volebním účtu nemají. Redakce odeslala dotazy týkající se tohoto financování na oficiální e-mail hnutí, odpověď však zatím nepřišla.

Peníze, které budou z volebního účtu Aliance národních sil odcházet, vždy na korunu přišly z účtu pro dary tak, aby na volebním zůstávala jen stokoruna. Účtem pro dary proteklo Alianci mnohem víc - 853 tisíc korun. Většinu si však přeposlali na provozní účet, který však není transparentní a není tak vidět, jak s financemi nakládají.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované