Hlavní obsah

Výsledky maturity: čeština dopadla výrazně lépe než před rokem

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

7. 6. 13:29
aktualizováno • 7. 6. 14:18

U státní maturity se letos výrazně snížila neúspěšnost studentů v didaktickém testu z češtiny. V matematice neuspěl obdobný počet studentů jako loni. Vyplývá to z informací ministerstva školství a Cermatu.

Článek

Z češtiny propadlo 4,9 procenta maturantů, tedy o 9,3 procentního bodu méně než loni. Žáci měli letos na didaktický test o 10 minut více času. Loni ale zároveň maturanti dopadli nejhůře za poslední roky. Neúspěšnost stoupla z předloňských 10,3 procenta na 14,1 procenta v roce 2020. A to mimo jiné proto, že k maturitě byli výjimečně připuštěni všichni žáci, včetně propadlíků.

Z matematiky propadlo letos 16,8 procenta studentů, o 0,8 procentního bodu méně než před rokem. Kvůli výuce na dálku ministerstvo školství v matematice snížilo hranici úspěšnosti z 33 procent na 27 procent testu, jinak by byl zřejmě podíl neúspěšných větší.

Didaktické testy se konaly 24. až 26. května. Mohli je skládat všichni žáci posledního ročníku, kteří prospěli v prvním pololetí aktuálního školního roku. Kvůli dlouhotrvající distanční výuce v důsledku opatření proti epidemii covidu-19 ministerstvo školství letos pro maturanty rozhodlo o řadě úlev.

Testy nemuseli skládat studenti zdravotnických a sociálních oborů, kteří s epidemií pomáhali v nemocnicích a domovech seniorů. Ostatním se prodloužil čas na napsání testů, a to v češtině a cizím jazyce o deset minut, v matematice o 15 minut.

Ke zmíněnému snížení hranice úspěšnosti didaktického testu z matematiky z původních 33 procent na 27 procent ministerstvo přistoupilo na základě doporučení validační komise Cermatu a nezávislé odborné komise. Důvodem je podle úřadu to, že matematika vyžaduje zvládnutí nejen teoretických znalostí, ale i jejich aplikace. K tomu je podle ministerstva nutné mít probranou látku procvičenou, což distanční vzdělávání v plné míře neumožňuje, uvedl úřad v opatření. Horší výsledky podle něj mohou být právě důsledkem toho, že žáci neměli učivo dostatečně procvičené. Svědčí o tom i nižší úspěšnost v úlohách, které vycházejí z učiva základní školy a navazujícího učiva probíraného zpravidla v nižších ročnících škol středních, domnívá se ministerstvo.

Díky úpravě hranice neúspěšnosti nakonec test zvládlo o 0,8 procentního bodu studentů víc než loni, kdy jich propadlo 17,5 procenta. Předloni test z matematiky nezvládlo 15,5 procenta maturantů, což byl ale o 6,3 procentního bodu lepší výsledek než o rok dříve. Předtím se neúspěšnost šest let držela zhruba mezi 20 procenty a 23,5 procenta.

Neúspěšnost v testu z češtiny klesla z loňských 14,2 procenta na 4,9 procenta. Ke zkoušce, která je povinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky, se přihlásilo zhruba 71 000 prvomaturantů. Předloni byla neúspěšnost 10,2 procenta.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované