Hlavní obsah

Studenti o maturitě: Matika nejtěžší, angličtinu by zvládly děti ze základky

Foto: Seznam Zprávy

Maturanti Smíchovské střední průmyslové školy těsně po testu z anglického jazyka.

Reklama

Studenti mají za sebou část státních maturit. Nejtěžší byla podle nich matematika. Za úlevy kvůli pandemii koronaviru jsou rádi.

Článek

Studenti středních škol za sebou mají dva dny státních maturit. V pondělí dopoledne absolvovali matematiku a odpoledne angličtinu. V úterý pak didaktický test z českého jazyka a literatury.

Letos studenty čekalo několik úlev z důvodu pandemie koronaviru. Seznam Zprávy se tak zeptaly studentů středních škol, jak letošní maturity zvládli a jak probíhaly.

„Vzhledem k tomu, že jsme za poslední dva roky do školy moc nechodili, tak bez těch úlev by to bylo hodně těžké,“ shodli se studenti ze Smíchovské střední průmyslové školy. „Každá úleva je dobrá,“ souhlasili i studenti z gymnázia Na Zatlance.

Většina studentů ocenila, že nemusí absolvovat ústní zkoušku ze státní maturity. Stejně tak jsou rádi, že nemuseli psát slohovou práci, která jim přijde zbytečná. Mít více času na testy nebylo nutné. Zvládli by to i v kratším čase. Jako nejtěžší hodnotili zkoušku z matematiky a jako nejlehčí zkoušku z angličtiny.

Maturita „zadara”

„Kupodivu zatím nervózní nejsem. To přijde, až si tam sednu,“ zhodnotili situaci v pondělí kolem poledne dva postávající studenti před gymnáziem Na Zatlance, které maturita z angličtiny teprve čekala. Před školu přišli o hodinu dříve. Postupně se k nim přidali i další spolužáci a zapojili se společně do debaty.

Maturanti letos nemusí absolvovat ústní zkoušku z češtiny. „Za to jsem fakt ráda,“ řekla jedna ze studentek před gymnáziem. „Každá úleva je dobrá. Cítíme to tak, že je to vlastně zadara,“ přiznal jeden ze studentů Seznam Zprávám. Stejně tak studenti vítají, že nemusí psát slohovou práci. „Myslím, že ta slohovka je zbytečná. Přijde mi, že je to k ničemu,“ shodli se.

„K čemu to je, že umíš napsat líčení, když už to v životě dělat nemusíš. Ten, kdo to chce dělat, tak to asi umí a my ostatní to prostě neumíme a taky to dělat nebudeme,“ postěžovala si studentka gymnázia.

Samotná distanční výuka přípravu na maturitu studentům gymnázia neztížila. „Mně to spíš celkově nevyhovovalo, ale už to tak bylo i minulý rok přeci,“ řekla studentka gymnázia s tím, že už si na distanční výuku zvykli. Času naučit se na maturitu podle ní měli dost.

Angličtina byla příliš jednoduchá

„Angličtina byla v pohodě. Bylo to opravdu jednoduché,“ potvrdila skupinka studentů postávající před Smíchovskou střední průmyslovou školou v pondělí kolem půl čtvrté, tedy těsně poté, co test z angličtiny dopsali. „Jediné, co bylo na nic, bylo audio, protože to ve škole pouští na starých magneťácích,“ postěžoval si jeden z nich Seznam Zprávám.

Na test z angličtiny se prý vůbec nepřipravovali. „Bylo to tak jednoduché, že se na to člověk nemusí připravovat,“ shodla se skupinka. Stejně jako studenti z gymnázia i studenti z průmyslovky vítají, že nemusí absolvovat ústní zkoušku.

Samotná příprava z domova ale pro ně byla náročná. „Nejde ani tak o to, jak na maturity připravují učitelé, ale jak se připravuje člověk sám. A donutit se z domova je mnohem těžší než ve škole. Je to tedy spíš o těch lidech než o učitelích,“ vysvětluje jeden ze studentů.

Času měli zbytečně moc

Jedna z výhod letošních maturit je, že studenti mají delší čas na vypracování písemných testů. Například na didaktický test mají letos žáci o 10 minut více času, stejně je to i u cizího jazyka. Akorát u matematiky mají dokonce o 15 minut více než dříve.

„Bylo to zbytečně dlouhé,“ přiznali studenti průmyslové školy.

„Myslím, že u té angličtiny by mohli zvednout úroveň. Tohle by zvládli žáci základních škol,“ nechal se slyšet jeden ze studentů, který stál ve skupině opodál. „Z matiky to bylo spíš naopak, ta by zase mohla být jednodušší,“ přiznal druhý. Prodloužení času jim u matematiky moc nepomohlo. „Dali jsme, co jsme dali, a pak jsme koukali,“ řekl jeden z nich.

„U některých předmětů byla distanční výuka nevýhoda, ale některé předměty byly naopak učeny lépe online,“ řekl jeden ze studentů a zhodnotil tak výuku za poslední rok. U matematiky ale přiznal, že kdyby chodili do školy, tak by to bylo lepší. Měli sice možnost konzultace, ale nevyužili ji.

Foto: Seznam Zprávy

Studentky Obchodní akademie po testu z českého jazyka a literatury.

Na státní maturity mají studenti tři pokusy

V úterý od osmi hodin psali studenti didaktický test z českého jazyka a literatury. „Bylo to celkem těžké,“ komentovaly dvě dívky z Obchodní akademie u Heroldových sadů v Praze hned po napsání testu. „Rozhodně to bylo těžší než angličtina,“ sdělily Seznam Zprávám.

„Minulý rok mi to přišlo mnohem jednodušší, protože jsem si to dělala na stránkách MŠMT. Bylo tam teď více otázek na literaturu,“ řekla. Na druhou stranu ale studentky ocenily, že ústní zkouška z češtiny nebyla povinná. Pět lidí z jejich třídy se ale rozhodlo, že ústní budou dělat i tak.

Času na přípravu prý měli dost. „Jen jsme všechno museli dělat sami doma,“ postěžovaly si. Konzultace ve škole ale také nevyužily, protože jsou pro ně prioritnější spíše školní maturity, které jsou ústní. „Hlavně na státní maturity máme tři pokusy a na ústní pouze jeden,“ řekla jedna ze studentek.

Ve středu budou probíhat maturity z matematiky rozšiřující a z cizích jazyků mimo angličtiny. Výsledky se studenti dozví v pondělí 7. června. Školní neboli profilové maturity se budou konat od 1. června do 23. července.

Reklama

Doporučované