Hlavní obsah

WhatsApp opouštějí uživatelé. Sbírá víc dat než jiní, říká šéfredaktor Lupa.cz

Foto: Shutterstock.com

WhatsApp mění podmínky, Evropanů se to ale díky ochraně EU netýká. Ilustrační foto.

Reklama

15. 1. 16:17

Zásadní rozdíl mezi EU a USA? Ochrana osobních údajů. Zatímco přísná pravidla jako GDPR chrání data Evropanů, Američané se teď musí smířit s tím, že chatovací aplikace WhatsApp bude sdílet jejich data. Proto hledají alternativy.

Článek

Chatovací aplikace WhatsApp bude mít od února nové uživatelské podmínky. Patří mezi ně i možnost sdílet osobní data uživatelů s firmou Facebook, která aplikaci vlastní. To se ale netýká uživatelů žijících v Evropské unii. Kvůli přísnější ochraně osobních údajů a GDPR se tato změna pravidel nevztahuje na Evropany. Naopak Američané začínají hledat alternativu.

V reakci na nové podmínky začali uživatelé přecházet ke konkurenčním platformám. Například aplikaci Signal vzrostla v posledních dnech popularita až o 4200 procent. To zejména díky tomu, že se o ní zmínil vlivný podnikatel a spoluzakladatel automobilky Tesla Elon Musk.

Co nové podmínky ve skutečnosti znamenají, vysvětluje v rozhovoru pro Seznam Zprávy David Slížek, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

WhatsApp mění od února uživatelské podmínky, bude sdílet víc dat s mateřským Facebookem. Mají uživatelé důvod k obavám?

To záleží na uživatelích. Rovnou bych podotkl, že se ta změna netýká uživatelů v Evropské unii. WhatsApp má totiž dvě verze podmínek – jedna platí pro uživatele v EU a druhá pro uživatele mimo EU. Zásadní změny, které přináší například to, že bude WhatsApp moct sdílet více dat s Facebookem a dalšími jeho firmami, se týkají jen mimoevropských uživatelů. Takže z tohoto pohledu se lidé v Česku vlastně ničeho obávat nemusejí. WhatsApp pro ně bude fungovat velmi obdobně, jako fungoval doteď.

Jaké změny nastanou u mimoevropských uživatelů?

Jde o to, že podle nových podmínek může WhatsApp Facebooku sdělovat více dat a Facebook je pak může používat například k cílení reklamy a dalším marketingovým nebo obchodním účelům. To doteď nemohl.

Připomínám, že WhatsApp zpočátku fungoval samostatně a jeho zakladatelé říkali, že nikdy nebudou s osobními údaji uživatelů obchodovat. Také dost těžko hledali obchodní model, aby ta aplikace začala vydělávat. Uživatelé mohli například posílat dobrovolné příspěvky na její fungování. Když ji koupil Facebook, tak také říkal, že ji nikdy nebude používat k těžbě osobních dat. Což tedy nevydrželo úplně dlouho – je to necelých 7 let od koupě a podmínky se mění.

Shromažďoval WhatsApp nějaká data o uživatelích i před nastávající změnou podmínek?

Určitě ano, to vlastně dělá téměř každá aplikace na internetu, jinak by často nemohly vůbec fungovat. Některé je potřebují k tomu, aby mohly v případě chyb analyzovat, čím ty chyby vznikly, a tak podobně.

Pak jsou data, která uživatelé zadávají přímo při registraci, jako je v případě WhatsAppu například telefonní číslo nebo další osobní údaje, které si uživatel dává do profilu. WhatsApp také například shromažďuje telefonní čísla lidí, které má uživatel v kontaktech na telefonu, pokud k tomu tedy dá svolení. WhatsApp tato data potřebuje, aby mohl proskenovat uživatelovy kontakty a dát do jeho adresáře ty, které také používají WhatsApp. Dalších sbíraných údajů je celá řada – IP adresy a podobně.

Jsou aplikace jako Signal nebo Telegram přece jen uživatelsky bezpečnější v porovnání s WhatsAppem?

Oproti WhatsAppu těch informací sbírají méně, někdy opravdu výrazně. Od svého základu totiž nefungují na principu reklamního modelu, na kterém funguje Facebook. To znamená, že nesbírají data o tom, jak se lidé chovají na internetu, co tam dělají, kam chodí a podobně, byť ta data jsou většinou anonymizovaná. Právě tato data například Facebook používá k cílení reklam.

Telegram na konci minulého roku oznámil, že bude letos spouštět svůj vlastní reklamní systém. Bude také nabízet i vlastní možnosti, jak si nechat platit od inzerentů, aby posílil příjmy, které zatím měl víceméně nulové. Žádné komerční možnosti zatím nezavedl.

Signal je v tom asi zatím nejdál, kromě ryze provozních údajů sbírá jen uživatelovo telefonní číslo, přes které se do něj registruje. Nesbírá žádné další osobní údaje a říká, že to ani do budoucna dělat nebude.

Navíc všechny ty aplikace opravdu poskytují docela bezpečnou komunikaci. Jak WhatsApp, tak Telegram i Signal mají takzvané end-to-end šifrování, byť ho každý z nich používá jinak.

Je podle vás možné, že by aplikace jako Signal nebo Telegram mohly v budoucnu výrazněji konkurovat WhatsAppu, nebo ho dokonce nahradit?

Možné je všechno. Řekl bych ale, že pozice WhatsAppu je v tuto chvíli vzhledem k jeho spojení s Facebookem v podstatě neotřesitelná.

Také nevíme, jestli z té služby lidé opravdu odcházejí. Ví se, že opravdu přecházejí na konkurenční služby jako Telegram a Signal, ale to také může být tím, že to jen zkoušejí. Není jisté, že tam zůstanou, protože při přechodu z jedné služby na druhou potřebujete, aby na ni přešli taky lidé, se kterými si chcete psát. To není automatické.

Je možné, že obavy o soukromí opravdu přimějí lidi k tomu, aby z WhatsAppu odcházeli. Je také možné, že za týden už si na tuto situaci nikdo nevzpomene a WhatsApp bude pokračovat dál. Připomněl bych ale to, co jsem říkal na začátku – uživatelů v Evropské unii se tyto změny v zásadě netýkají.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované