Hlavní obsah

Za kulisy: Nevyvolejte televizní krizi, apeloval Babiš na své poslance. Poslechli, byť někteří neradi

Generální ředitel České televize Petr Dvořák si může oddechnout. Poslanci po měsících napětí schválili zprávy o hospodaření veřejnoprávní televize.

24. 10. 17:37
aktualizováno • 24. 10. 18:10

Seznam sleduje zákulisní dění okolo schvalování výročních zpráv České televize.

Článek

Rada České televize a potažmo její generální ředitel byli nejblíže svému odvolání za poslední roky.

Ještě ve čtvrtek dopoledne se poslanci ANO přepočítávali, zda mají dostatek hlasů pro schválení výročních zpráv a zpráv o hospodaření ČT tak, jak v minulosti deklaroval šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

Zamítnutím dvou po sobě jdoucích zpráv se totiž může otevřít prostor pro odvolání televizní rady, která rozhoduje, kdo televizi povede.

To, jak byla situace vážná dokazuje i fakt, že Andrej Babiš zaslal svým poslanců začátkem týdne e-mail, ve kterém je žádá, aby schválení výročních zpráv podpořili. Písemnou žádost svého předsedy potvrdilo Seznamu hned několik poslanců.

Sám premiér se čtvrtečního jednání o České televizi na půdě Sněmovny neúčastnil, je totiž na návštěvě Japonska při příležitosti uvedení na trůn nového císaře.

„Pomohlo to u váhajících. Říkají, že sice s tím nesouhlasí, ale když to žádá premiér, tak to udělají,” líčil situaci v klubu ANO jeden z jeho poslanců, který patří do tábora těch, kteří se chystali televizi podržet. „Je to těžké rozhodování. I přes to, že to chce Babiš, je velká chuť ho neposlechnout,” říká naopak poslanec ANO, který stojí na straně těch, co by dali rádi České televizi „za vyučenou”.

Odpoledne pak prošla Sněmovnou první dvojice zpráv za rok 2016 s podporou 47 poslanců z celkově 78 členů klubu ANO. Ruku proti zvedl jen Pavel Juříček, který to opakovaně avizoval dopředu. Pro hlasovali nakonec i ti, kteří v kuloárech tvrdili, že váhají.

Další zpráva – tentokrát za rok 2017 – schválili poslanci ve čtvrtek v podvečer. Poslední – za rok 2018 – leží teprve ve výboru sněmovny a Sněmovna její projednávání přerušila.

Během posledních 14 dní přitom dění kolem zpráv ČT nabralo směr, kdy ve sněmovně začal strmě narůstat počet těch, kteří začali veřejně přiznávat, že se chystají výroční zprávy a zprávy o hospodaření ČT zamítnout.

Klíčovým se stal seminář, který měl poslancům odpovědět na otázky, které se týkají hospodaření veřejnoprávní televize.

S nápadem dát prostor zákonodárcům ptát se přímo managementu přišel generální ředitel ČT Petr Dvořák již před prázdninami. Jeho představa byla, že by mu kancelář sněmovny půjčila místnost, kam by poslanci mohli přijít se svými dotazy. Diskuzí na vedení sněmovny v čele s předsedou Radkem Vondráčkem (ANO) z toho vznikl neveřejný seminář striktně určený pouze pro poslance. Zákaz vstupu měli i jejich asistenti.

Zásadní podmínkou bylo, že vše proběhne za zavřenými dveřmi, aby se z informačního setkání nestalo politikum.

Týden po semináři a jen den před prvním pokusem schválit klíčové dokumenty ČT – tedy minulou středu – ovšem sněmovní kuloáry rozbouřila zpráva, že celá diskuze byla nahraná, a kritici ČT tvrdili, že se každý může podívat, jak byli představitelé ČT nepřipravení. Váhající poslanci ANO pak připouštěli, že průběh semináře, je zviklal k tomu, aby hlasovali proti ČT.

Tříhodinový záznam následně zveřejnil na YouTube další z kritiků ČT moderátor Luboš Xaver Veselý. Z videa je patrné, že záznam pochází přímo z jedné ze sněmovních kamer, které jsou v sále, kde poslanci o veřejnoprávní televizi jednali, instalovány na stálo. Jedná se totiž o místnost, která slouží jako záložní pro případ, že by hlavní jednací sál byl vyřazen z provozu. Pak by sněmovna jednala právě zde.

Kdo poslance nahrál a záznam vynesl v současnosti řeší zaměstnanci Sněmovny. Ti podle slov mluvčího již téměř s jistotou vyloučili, že by za únikem stál úmysl nebo nedbalost některého z pracovníků Kanceláře Poslanecké sněmovny.

„Čím dál víc se ukazuje, že se mohlo jednat o neoprávněné vniknutí do určité části přenosové technologie,” řekl Seznamu ředitel tiskového odboru Sněmovny Roman Žamboch. „Okamžitě jsme začali podnikat kroky, aby podobná situace v budoucnosti nenastala,” dodal.

Podle zdrojů Seznamu by k úniku nedošlo, pokud by nebyly kamery zapnuté. O jejich aktivaci požádali dle Romana Žambocha zástupci pořadatelů semináře. Kdo konkrétně už mluvčí neuvedl.

Únik záznamu se řešil už i na organizačním výboru nebo na grémiu Sněmovny. Zde bylo poslancům řečeno, že požadavek na zapnutí kamer vzešel od zástupců hnutí ANO.

Ve stejné době – tedy minulý týden ve středu – začala kolovat v kuloárech analýza, kterou si nechal zpracovat poslanec Juříček již v květnu letošního roku a která kriticky hodnotila projednávané zprávy ČT – speciálně hospodaření televize.

Poslanec Juříček později Seznamu řekl, že jde jen o výtah komplexnější analýzy. Opakovaně ale odmítl sdělit, kdo dokument zpracoval. „Dal jsem na to slovo,” uvedl s tím, že nechce, aby byl zpracovatel popotahován médii. Ostatně prý analýzu, kterou, jak zdůrazňuje, nechal zpracovat ze své iniciativy, dal původně jen dvěma dalším poslancům.

„Já jsem nechtěl shodit Radu ČT, jen ukázat, jaká je pravda o jejím hospodaření,” dodal.

Doporučené