Hlavní obsah

Začínal na faře a v kulturním domě. Dnes ročně prodá žaluzie za miliardu

Celý díl magazínu Byznys zblízka – hlavním hostem byl Miroslav Jakubec, zakladatel firmy Climax.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Tenhle příběh dost silně připomíná americký sen. Na jeho začátku je pětadvacetiletý táta, který se snaží uživit rodinu. Dnes zakladatel firmy Climax Miroslav Jakubec ročně prodá stínící systémy za miliardu a čtvrt.

Článek

„Bylo mi 25, měli jsme malého syna, bydleli jsme v jednom pokoji v bytě rodičů mé ženy a na běžné věci jsme šetřili několik let,“ vzpomíná na začátky Miroslav Jakubec.

Chtěl se postarat o rodinu a zabezpečit ji, a tak začal hledat přivýdělek. Našel inzerát na montáž těsnění do oken.

V létě úspory tepla nikoho nezajímají

Pořídil si tedy živnostenský list a začal „podnikat“. „Těsnění jsme dělali necelý rok a téměř jsme zkrachovali. Nám totiž nedošlo, že na jaře a v létě lidi žádné úspory tepla nezajímají,“ říká Jakubec. Jako obživu na léto proto přibral žaluzie. Nejprve je pouze montoval a později začal i vyrábět.

„Na rozjezd jsem si půjčil tehdy asi 10 tisíc z novomanželské půjčky, Koupil jsem si frézu, pilu a základní materiál,“ dodává Jakubec s tím, že první prostory pro firmu našel na faře.

„Hledali jsme někoho, kdo by nám vyšel vstříc, pan farář byl velmi hodný. Byli jsme tam jen pár týdnů a pak jsme se přestěhovali do kulturního domu. Tam to bylo také veselé. Když byla plesová sezóna, v pátek jsme se museli vystěhovat a v sobotu všechny stroje a nářadí nastěhovat zpět. Tehdy nám to přišlo normální. Takto to fungovalo tři roky, než jsme se začali rozrůstat a začali nám přibývat zákazníci,“ vzpomíná.

Sport jako téma

Postupem času firma rozšířila sortiment a klasické hliníkové žaluzie začalo válcovat venkovní stínění. Z Česka se firma rozkročila za hranice. Dnes míří 60 procent výrobků do ciziny a své zahraniční pozice chce Climax ještě víc posílit.

Climax

Největší česká firma vyrábějící venkovní i vnitřní stínící systémy.

V roce 1996 ji založil Miroslav Jakubec.

Má 555 zaměstnanců.

V roce 2018 vyrobili 690 485 produktů.

Své výrobky dodává do 35 zemí, ve Francii a Švýcarsku má dceřinné společnosti.

Obrat v roce 2019 dosáhl 1,25 mld. Kč.

Zdroj: Climax

Ve vyjednávání se zahraničními partnery firmě hodně pomáhají čeští sportovci. „Většinou jedno z prvních témat při jednání je sport. Nám výrazně pomáhá, když jsou čeští sportovci úspěšní. Jsou to příjemná témata na úvod našich jednání a ta atmosféra je pak uvolněnější,“ dodává Jakubec.

Climax své výrobky neprodává přímo, ale přesto ví, že jeho stíněním je vybaven například švédský parlament, ministerstvo školství v Barceloně, fotbalová aréna v Kodani, ale také chata Vladimira Putina. V Česku pak například vila Tugendhat.

Desetiprocentní růst

Loni měla firma tržby 1,25 miliardy korun, což je o deset procent více než před rokem. „O zisku víme, že byl lepší než předloni,“ dodává Jakubec s tím, že v roce 2018 to bylo kolem 100 milionů.

Jedna věc mu ale velkou radost nedělá. Podnikatelé v Česku podle něj nemají příliš dobrou pověst. „Jestliže řekneme podnikatel, stále je tam pejorativní nádech. Je to škoda, protože je tu obrovské množství podnikatelů, kteří odvádějí skvělou práci, zaměstnávají lidi, platí daně, a tato země je na nich závislá. Přesto tu nálepku mají,“ upozorňuje.

Reklama

Doporučované