Hlavní obsah

Aféra Madame: ve Francii vyšla kniha o fámě, že Macronová bývala mužem

Foto: Shutterstock.com

Francouzská první dáma Brigitte Macronová.

Reklama

Fake news o tom, že se Brigitte Macronová narodila jako muž, se ve Francii šíří už pár let. Žena, která s ní přišla, je přesvědčená o své pravdě. Šíření lži napomáhá nedůvěra ve stát a jeho elity.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Aféra Madame, anatomie fake news: den, kdy se první dáma stala mužem.“ Pod tímto názvem vyšla v pátek ve Francii kniha, která se zabývá slavnou fámou, podle níž se první dáma Brigitte Macronová narodila jako Jean-Michel Trogneux (Trogneuxová je rodné příjmení prezidentovy manželky, pozn. red.).

Novinářka Emmanuelle Anizonová, reportérka časopisu Le Nouvel Obs, v ní zkoumá pozadí bizarní fámy, o níž jsme poprvé psali v prosinci 2021 (zde). Anizonová přemlouvala dlouhých pět měsíců ke schůzce Natachu Reyovou, která s tímto tvrzením přišla na jednom z ezoterických kanálů na platformě YouTube.

Reyová na videu, které později zhlédly statisíce lidí, tvrdí, že odhalila tajemství první dámy, jež se podle ní narodila jako muž. Reyová se prezentovala jako investigativní novinářka, která se tématem zabývala tři roky. „Je těžké s ní diskutovat, myslí si, že translidé stojí v čele mnoha států,“ říká autorka knihy s poukazem na to, že podobné fake news, jakým čelí Brigitte Macronová, se v minulosti objevily i o Michelle Obamové nebo bývalé novozélandské premiérce Jacindě Ardernové.

Obamová byla otevřená, Macronová zvolila mlčení

První dámy na ně nicméně reagovaly každá jinak. Zatímco Obamová byla otevřenější a mluvila s novináři o svém dětství, Macronová zvolila spíše mlčení a v roce 2022 podala kvůli šíření fake news trestní oznámení.

Macron jako boxer

Francouzský prezident se nechal vyfotit s boxerskými rukavicemi a podezřele velkými bicepsy:

Pseudo-investigaci Reyové zveřejnil web Faits & Documents spojený s krajně pravicovým ideologem Alainem Soralem, v minulosti odsouzeným za antisemitismus a šíření rasové nenávisti.

Později ji převzal konspirační web Profession gendarme, který článek umístil vedle textu o údajných kurzech LGBT čarodějnictví na kalifornských školách a článku o uměle vytvořeném židovském lidu.

Autorka knihy nicméně o Reyové nemluví jako o konspirátorce ani člence krajní pravice, která by chtěla francouzskou první dámu úmyslně poškodit. Svým vývodům prý tato žena dodnes věří. „V době, kdy to zveřejnila, jí bylo asi 50 let, žije na jihozápadě Francie a měla úplně normální dětství. Chtěla být umělkyní, zpěvačkou, hodně četla, psala, je to dost kultivovaná žena. Postupně se ale dostala - stejně jako stále více lidí - do pozice vzdoru vůči institucím a politice,“ popisuje Anizonová pro rádio Europe 1 myšlenkový vývoj tvůrkyně fake news.

Anizonová ve své knize popisuje i ty, kdo fake news o první dámě šíří: „Všichni jsme během pandemie covidu ve svých rodinách viděli, do jaké míry mohou být lidé kolem nás různě nedůvěřiví. Jsou lidé, kteří nejsou nutně marginální, nemusí být nutně extremisté. Potkala jsem velmi odlišné lidi. Někdo, kdo pracoval v bance a kdo v roce 2017 volil Emmanuela Macrona, pojišťováka, mladého 28letého podnikatele, který dělá kulturní akce,“ popsala v rozhovoru pro stanici FranceInfo.

To, co výše zmíněné lidi spojuje, je extrémní nedůvěra k elitám a institucím, odmítání ekonomické globalizace a přesvědčení, že ti, kdo ji šíří, jsou proti lidem.

„Pokud se tito lidé bojí, jsou vzdorovití a už nevěří tomu, co se jim říká. Je to také proto, že v médiích a politické transparentnosti byly obrovské mezery a dnes za to draze platíme,“ říká autorka knihy.

Zmiňuje například skutečnost, že když Reyová žádala úřady o rodný list Macronové, neukázaly jí ho s tím, že neexistuje, i když to není pravda.

Sama Reyová k ní byla velice podezřívavá, protože má zkušenosti, že s ní jednají jako s autorkou konspiračních teorií a transfobkou. Na druhou stranu je ale fake news o Macronové i cíleně využívána krajní pravicí, a to nejen doma, ale i ve Spojených státech, kde ji šíří stoupenci Donalda Trumpa.

Reklama

Doporučované