Einstein měl pravdu. Vědci zaznamenali vesmírné „hučení“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Jurik Peter, Shutterstock.com

Vizualizace gravitačních vln.

Už Albert Einstein předvídal jejich existenci. Vědci teď ale získali důkaz o existenci gravitačních vln na velmi nízkých frekvencích.

Astronomové objevili důkaz existence gravitačních vln na velmi nízkých frekvencích, které znějí jako „hučení na velkém shromáždění“. Potvrdili tak platnost obecné teorie relativity popisující povahu časoprostoru tvořícího vesmír, se kterou před více než sto lety přišel fyzik Albert Einstein.

Zjištění mezinárodní skupiny vědců se objevila ve studii publikované ve středu v časopise The Astrophysical Journal Letters.

„Je to skutečně poprvé, co máme důkaz právě o tomto rozsáhlém pohybu všeho ve vesmíru,“ řekla pro stanici Deutsche Welle Maura McLaughlinová, spoluředitelka výzkumné spolupráce NANOGrav, jejímž úkolem je právě detekce gravitačních vln.

K závěrům došly americký, evropský a indický tým, když vyhodnotily data z patnácti let měření v rámci projektu. Stejné výsledky ale hlásí i čínský tým, který své pozorování prováděl na jiné datové sadě.

Gravitační vlny vznikají hlavně při srážkách superhmotných objektů, jako jsou černé díry a neutronové hvězdy. Jde o velmi mohutné události, jež otřásají samotným časoprostorem a vysílají vlny, které je možné zachytit i ze Země.

Jaké jsou další průlomy v objevování vesmíru?

Tento týden má k Měsíci vyrazit revoluční sonda. Otestuje dráhu šetřící palivo budoucích lodí i nové lunární stanice a systémy, s nimiž se obejdou bez řízení ze Země. Vynese ji jediná firma po SpaceX se znovupoužitelnou raketou.

Čím blíže si oba obíhající objekty jsou a čím jsou hmotnější, tím silnější jsou i generované vlny.

Dosud však vědci dokázali zachytit pouze krátké „cvrlikání“ gravitačních vln spojené se splynutím černých děr nebo neutronových hvězd jen o málo větších než Slunce, popsal deník The Guardian.

Nejnovější pozorování se naladila na mnohem hlubší frekvenční rozsah, přičemž jediné kompletní vlně, která se pohybuje rychlostí světla, trvá průlet kolem Země zhruba 30 let. Podle vědců tak jde o celou populaci supermasivních černých děr.

„Gravitační vlny jsou generovány astronomicky hustými objekty v našem vesmíru, které se obvykle vzájemně obíhají. Jak se tyto vlny šíří vesmírem, fyzicky roztahují a stlačují samotnou strukturu časoprostoru,“ řekl agentuře Reuters Jeff Hazboun, astrofyzik z Oregonské státní univerzity.

„Nejjednodušší vysvětlení těchto gravitačních vln zahrnuje soubor párů supermasivních černých děr, které obíhají kolem sebe v našem kosmickém sousedství. Alternativní vysvětlení by však mohla zahrnovat zajímavou novou fyziku související s ranými fázemi vesmíru, v blízkosti velkého třesku před přibližně 13,8 miliardami let,“ vysvětlil Hazboun.