Hlavní obsah

Světová moře křižuje až 1600 skrytých ruských základen

Tanker Boracay, který o víkendu zadrželi Francouzi.Video: AP

Drony, které na několika evropských letištích přerušily provoz, možná startovaly z plavidel ruské stínové flotily.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Původně takzvaná stínová flotila vznikla jako nástroj Moskvy pro obcházení evropských sankcí.

Tankery s nejasnou vlastnickou strukturou a pochybným pojištěním převážejí ropu do zemí, které ji stále nakupují, například do Indie.

Už ale nejde jen o obcházení sankcí. Některé evropské země hlásí, že z tankerů uniká ropa, která znečišťuje pobřeží.

Dánsko a Francie navíc tato plavidla dávají do souvislosti s vysíláním dronů nad některá evropská letiště. Jinými slovy: Existuje podezření, že bezpilotní stroje, které v posledních týdnech přerušily provoz například na letišti v Kodani, startují právě z lodí stínové flotily.

Situace se vyhrotila o víkendu, kdy francouzská pobřežní stráž zastavila tanker Boracay, podezřelý z odesílání dronů nad pevninu.

Jak funguje taktika skrývání

Společnost Lloyd’s Register Group, která se zabývá riziky a pojištěním v námořní dopravě, odhaduje počet lodí v ruské stínové flotile na 1200 až 1600. Většinou jde o stroje staré kolem 20 let, které Rusové nakoupili v různých koutech světa.

„Dvacet nebo 25 let staré tankery jsou celkem běžné. Pokud mají takové lodě technické prohlídky a údržby, nevidím v tom velký problém. Otázkou je, zda takovou údržbu v tomto případě mají,“ říká pro Seznam Zprávy kapitán Dušan Sahula, který strávil mnoho let plavbou na zaoceánských nákladních lodích.

Ruská plavidla nicméně nejsou pojištěná žádnou z velkých a renomovaných pojišťoven, nikdo nemá přesné informace o jejich stavu. Plují pod různými vlajkami a posádky jsou z různých zemí. Například kapitánem Boracay je Číňan.

„Loď může být majetkem jedné právnické osoby, řekněme někde v Guineji-Bissau, a je to často jenom poštovní schránka a akcie jsou na doručitele. Skutečný vlastník se v takových případech dohledává obtížně. Já jsem pracoval na lodi, která patřila dánskému majiteli, ale s registrací na Bahamách. V současné době to může vypadat třeba tak, že ruský vlastník má nějakou loď, ale formálně mu nepatří a je registrována v některém malém africkém státě,“ popisuje Sahula.

Řecká stopa

Řecký investigativní server Solomon uvedl, že mnoho lodí nakoupených Ruskem na převoz ropy v posledních dvou letech mělo řecké vlastníky.

Jako příklad uvádí tanker Aris, jenž do začátku roku 2023 patřil řeckému podnikateli Nikolasi Cakosovi. Loď koupila firma registrovaná na Marshallových ostrovech a přejmenovala ji na Canis Power. Převáží ruskou ropu a v polovině loňského roku znovu změnila název a oficiálního majitele, kterým se stala firma se sídlem v Indii.

„Pokud evropské země uvalí na nějaké nákladní plavidlo sankce, tak ztratí přístup do evropských přístavů. Pak provozovatelé mění jméno, vlajku i registraci, aby zamaskovali minulost lodi a zmátli lidi dohlížející na dodržování sankcí,“ uvádí řečtí investigativci.

Podle Dušana Sahuly Řekové přeprodávají starší lodě, rejdařskou velmocí jako kdysi už nejsou.

„Řecko má samozřejmě velkou rejdařskou tradici, Onassis a tak dále, ale dnes se tam už moc plavidel nevyrábí. Výroba je hlavně v Asii, Číně nebo Jižní Koreji. Dlouho jsem se nesetkal s někým, kdo by si nechal postavit loď v Řecku, většinou v Číně. Ale samozřejmě mnoho lodí a tankerů bylo a je registrováno v Řecku, plují pod řeckou vlajkou,“ přibližuje český námořník a kapitán.

Francouzský prezident Emmanuel Macron tento týden uvedl, že země NATO musejí zpřísnit svůj postoj vůči ruským stínovým tankerům. „Je nesmírně důležité zvýšit tlak na stínovou flotilu, protože tak snížíme schopnost Ruska financovat válku proti Ukrajině,“ řekl.

Doporučované