Hlavní obsah

Nepravý Starbucks, zato s alkoholem. Jak si Rusové nahrazují západní značky

Foto: Profimedia.cz

Kavárenská síť Stars Coffee, která zcela otevřeně kopíruje značku Starbucks, bude mít stovku poboček ve velkých ruských městech.

Reklama

24. 8. 2022 11:55

V důsledku sankcí a odchodu západních značek se Rusové musejí spokojit s domácími napodobeninami. Za oblečením častěji vyráží do second handů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Půl roku po zahájení invaze na Ukrajinu působí zprávy z Ruska dojmem, že se běžný život lidí v nejrozlehlejší zemi světa nezměnil a vystupňované protiruské sankce obyvatelstvo příliš nezasáhly. Jedna věc však některým Rusům bezpochyby schází – dříve oblíbené západní značky.

Uspokojování poptávky po zahraničním zboží a službách se musí řešit alternativními způsoby.

Minulý týden otevřela na moskevské třídě Novyj Arbat první kavárna značky Stars Coffee. Na první pohled se velmi neliší od podniků řetězce Starbucks. I kulatý firemní znak s ženskou tváří vypadá dost podobně. Ruská verze má na hlavě místo korunky s hvězdou tradiční dámskou pokrývku zvanou „kokošnik“ a po stranách nemá ocasní ploutve mořské víly.

Napodobování je samozřejmě záměrné. Majetek Starbucksu v Rusku koupili raper Timur Junusov, známý pod uměleckou přezdívkou Timati, podnikatel Anton Pinskij a skupina Sindika. V následujících dvou měsících chtějí v Moskvě, Petrohradě a dalších větších ruských městech otevřít asi stovku kaváren na místě původních podniků.

„S dodávkami surovin nemáme problémy, našli jsme dodavatele kávy, mléka i alternativního mléka, sirupů a dalších komponentů a s kvalitou jsme spokojeni,“ citovala agentura TASS zpěváka Junusova. Ceny podle něj zůstanou na stejné úrovni, jako byly v původním řetězci.

Oproti Starbucksu však bude mít ruská kopie jedno národní specifikum. Ve vybraných pobočkách Stars Coffee se bude podávat i alkohol.

„V prémiových kavárnách, které budou dvě nebo tři a svým konceptem bližší restauraci, bude alkoholové menu. Tyto podniky budou na vyšší úrovni, s číšníky,“ řekl restauratér Pinskij. První taková alkoholová kavárna by měla otevřít ve známém moskevském obchodním centru Aviapark.

Starbucks není první značka, kterou Rusové kvůli stahování západních firem z východního trhu nahradili vlastní imitací. Ve stejných místech, kde nabízela hamburgery a hranolky ikonická restaurace McDonald's, se nyní prakticky tentýž sortiment a v podobném stylu prodává pod značkou Vkusno i točka, což v překladu znamená Chutně a tečka.

Půl roku invaze na Ukrajinu

Ruská invaze na Ukrajinu se proměnila v opotřebovávací válku, v níž po půl roce nemá nikdo rozhodnou převahu. Hospodářské důsledky války tvrdě dopadají i na Evropu. Přečtěte si naše analýzy:

V září by se měla na pultech ruských maloobchodů objevit domácí verze limonád Sprite a Fanta, které chybí kvůli odchodu mateřské společnosti Coca-Cola. Ta zastavila dodávky na ruský trh na začátku srpna. Údajně se mají jmenovat „Dobrý Citron-limetka“ a „Dobrý Orange“.

Obtížnější je náhražka západního zboží, které je založené na značkovém designu, například oblečení. Z Ruska odešly v uplynulých měsících firmy, jež vlastní oblíbené značky jako Zara, Marks & Spencer, Calvin Klein nebo Hugo Boss.

Podle deníku Izvestija řeší Rusové nedostatek tohoto zboží i tím, že více nakupují použité oblečení v second handech. Z výkazů bezhotovostních transakcí Moskevské kreditní banky vyplývá, že počet nákupů v těchto obchodech v období od ledna do srpna stoupl více než dvojnásobně.

Ti, co se nechtějí omezovat na starší obnošené věci nebo domácí alternativy, mohou za nákupy vycestovat do zahraničí. Například do Běloruska, kde řada západních značek stále prodává. Poptávka po letenkách do Minsku se v Rusku oproti loňskému roku ztrojnásobila, více se prodávají také vlakové jízdenky.

„Jsme v Zaře! Ani nevěřím, že to říkám. Připadá mi, jako by už byla vymazána z povrchu zemského, alespoň pro nás,“ zaradovala se na kanálu YouTube Ruska Marina, která do Minsku přicestovala vlakem ze Smolenska.

Ceny zboží jsou přitom v Bělorusku nižší, což Rusy motivuje k nákupním výpravám i za potravinami.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované