Hlavní obsah

Nová auta jako z osmdesátek. Rusové nebudou montovat ABS nebo airbagy

Foto: Profimedia.cz

Lada Niva má být jedním z typů, které se budou prodávat bez běžných systémů inteligentního brzdění.

Reklama

Nedostatek dovážených součástek přinutil ruskou vládu k mimořádnému řešení. Povolila vyrábět auta s omezenou bezpečnostní výbavou. A vedle toho se chystá také návrat značky Moskvič.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hlavně starší čeští řidiči si možná ještě pamatují, jak se v autoškolách učili brzdit při smyku nebo jiných mimořádných situacích na silnici. Přerušované sešlapávání plynového pedálu nebo brzdění motorem bývalo jakousi „vyšší dívčí“ pro začínající šoféry.

Dnes už takové rady nemají příliš velké praktické uplatnění. Všechna auta vyrobená v posledních desetiletích mají ve výbavě inteligentní bezpečnostní systémy, jako je ABS nebo ESP. Pokud současní řidiči nejezdí s veteránem, mohou spoléhat na to, že o zkrácení brzdné dráhy a zlepšení ovladatelnosti se postará samo vozidlo.

Ne tak v Rusku, kde o tuhle jistotu šoféři přijdou.

Tamní výrobci aut jako AvtoVAZ nebo Kamaz doplácejí na sankce uvalené kvůli ruské invazi na Ukrajinu a potýkají se s nedostatkem součástek, včetně bezpečnostních systémů. Vláda se jim tento týden rozhodla ulevit tím, že povolila prodávat nové vozy kromě jiného bez ABS. Vyrobeným autům navíc stačí splňovat ekologické normy, které platily v Evropě do začátku 90. let.

Generace řidičů vyvedená z míry

Automobiloví experti, které oslovil ruský list Izvestija, na jednu stranu považují nová opatření za nezbytná, zároveň je ale označují za výrazný krok zpátky a varují před vyšší nehodovostí.

„Řidiči jsou zvyklí, že jejich jednání je zajištěno různými elektronickými systémy včetně ABS. Když se motorista dostane do nestandardní situace s autem bez takových systémů, prostě nebude vědět co dělat. Rizika možné nehody se proto zvyšují,“ řekl Anton Šaparin, viceprezident Národního automobilového svazu.

Za pravdu mu dal odborník na protismykovou jízdu a šéf školy vyšších řidičských dovedností v Kazani Oleg Šatov. Celá generace motoristů podle něj nemá zkušenosti s jízdou bez ABS a dalších elektronických asistentů.

„Mnoho mladých řidičů prostě neví a zkušenější řidiči už dávno zapomněli, co je to přerušované brzdění na kluzkém povrchu, jak se brzdí motorem. A ti, kteří si to pamatují, ztratili potřebné dovednosti. Autoškoly o takových technikách informují budoucí motoristy pouze v teorii,“ uvedl Šatov.

Jiní odborníci nicméně upozorňují, že současné bezpečnostní požadavky nesplňuje dobrá polovina starších aut, která jezdí na ruských silnicích a změna k horšímu tedy nebude příliš znatelná.

Ruské automobilky každopádně nemají na vybranou. Pokud by musely dál prodávat vozy jen s automatickými bezpečnostní systémy, nevyhnuly by se zastavení výroby kvůli chybějícím komponentům.

Nižší ekologické nároky přivítají hlavně výrobce nákladních aut. Společnost Kamaz si ostatně už v březnu naplánovala, že kvůli nedostatku zahraničního vybavení přejde na výrobu nákladních vozidel nižší ekologické třídy.

Někteří odborníci se pozastavili nad tím, že vláda na jedné straně umožnila výrobcům prodávat auta splňující pouze emisní normu Euro-0, která v Evropě platila do roku 1992, nezrušila ale povinné montování katalyzátorů. Ty snižují obsah škodlivých emisí z výfuku, podle odborníků je to ale účinné teprve od výfuků s emisní normou Euro-3.

S novým vládním nařízením se zavádějí také měkčí požadavky na kontrolu pasivní bezpečnosti vozu. Povinný zůstává pouze čelní testovací náraz na betonové kostce bez deformovatelné překážky.

Elektromoskvič

Podle některých odborníků by automobilky mohly přestat montovat do vozů airbagy, i když to vládní opatření přímo neuvádí.

„Pokud vůz splňuje bezpečnostní požadavky pro mírnější podmínky nárazových testů bez airbagů, může výrobce odmítnout jejich instalaci,“ řekl listu Izvestija šéfredaktor jednoho z automobilových časopisů Maxim Kadakov.

Předpokládá se, že omezená výbava se nebude týkat všech, ale jen části nově vyráběných vozů. Na konci května by měla automobilka AvtoVAZ začít s výrobou typu Lada Granta s normou Euro-2. Dalším „zjednodušeným“ modelem bude terénní Lada Niva.

Jednodušší požadavky by mohla využít také továrna, kterou od francouzského Renaultu převzalo hlavní město Moskva a kde se má do konce letošního roku rozběhnout výroba historické značky Moskvič.

Poradce ruského prezidenta Igor Levitin v úterý ujistil, že k vytvoření domácího modelu Moskviče „existuje veškerá potřebná infrastruktura a specialisté“ a auto by mělo být cenově dostupné pro běžné Rusy. Přitom podle ruského ministra dopravy Vitalije Saveljeva má být Moskvič poháněný elektromotorem.

Reklama

Doporučované