Hlavní obsah

Jako Hitlerjugend. Rusko bude i nejmladší vychovávat k lásce k Putinovi

Foto: Profimedia.cz

Dětští členové Junarmije (Mladé armády) s fotografiemi veteránů z druhé světové války na Den obránců vlasti v Moskvě, 22. února 2018.

Reklama

Ruský režim chystá od září rozsáhlé změny ve studijních plánech zahrnující povinné exkurze nebo jednotnou výuku historie. Podle odborníků mají za cíl prohloubit propagandu a militarizovat společnost od její nejmladší generace.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Výuka o geopolitice, diskuze na současná témata, zpívání hymny nebo vyvěšování vlajky. Tak bude vypadat podle nových plánů ruské vlády výuka dětí už od první třídy. Odborníci se shodují, že jde o pokusy režimu vštípit ideologii a mobilizovat společnost už od těch nejmladších.

„Ruský režim měl po pádu Sovětského svazu problém zmobilizovat své obyvatele a předávat mladé generaci ideologii kvůli svým vnitřním problémům,“ míní Pavel Havlíček, odborník na Rusko a východní Evropu z Asociace pro mezinárodní otázky.

Se začátkem války se ovšem přístup vůči dětem ve školách změnil. „Je to pro režim příležitost využít té jím prezentované hrozby vnějšího nepřítele pro ruskou společnost, ať už je to Ukrajina, nebo Západ. Teď má být ta chvíle, kdy se ruský národ sjednotí,“ vysvětluje Havlíček. „Přesto s takovým výkladem i podle vládních průzkumů nesouhlasí desítky milionů lidí,“ říká.

Přesvědčit a indoktrinovat

V týdnech po začátku invaze dostaly školy po celém Rusku řadu proválečných instrukcí, které měly do výuky zahrnout. Od nového školního roku se jejich rozsah ještě rozšíří.

Už od první třídy budou děti z celého Ruska absolvovat týdenní kurzy, na kterých budou sledovat válečné filmy nebo podniknou virtuální prohlídku Krymu.

Všechny žáky čekají přednášky zaměřené na témata jako geopolitická situace nebo tradiční hodnoty. Podle Havlíčka mají sloužit k prohloubení loajality vůči režimu a vštěpování kritiky Západu, liberalismu a lpění na pravoslavných hodnotách.

„Dětská psychika je velice tvárná a myšlení ještě není dostatečně kritické. Není tedy problém děti přesvědčit a indoktrinovat,“ popisuje psychoterapeut Tibor Brečka. „Dítě do puberty zpravidla bez problémů akceptuje dospělé autority a nekriticky přejímá to, co mu dospělí předávají,“ vysvětluje a poukazuje na fanatičnost příslušníků Hitlerjugend.

Výuka má děti vést i k vlastenectví. Podle Karla Svobody, politologa a rusisty z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, ho režim ztotožňuje s postavou prezidenta. „V Rusku je to jednoznačně vykládáno tak, že jste-li proti Vladimiru Putinovi, jste proti Rusku. Protest proti hlavě státu je automaticky braný jako vlastizrada. Tím směrem jde i výuka k vlastenectví.“

„Režim chce zpracovat všechny občany, od dubna se objevují prvky toho, že by se měla posílit a budovat podoba správného ruského člověka,“ popisuje Havlíček. Ruská vláda tak podle něj tvoří kult kolem uctívání státu a využívá překrucování aktuální situace či dějin ve své propagandě, kterou dostává k dětem různými způsoby.

Naráží ale na reakce učitelů i rodičů, kteří nejsou jednotní v tom, jak se na konflikt dívat, ale také v tom, jak moc by se měly děti propagandě vystavovat. Havlíček doplňuje, že poměrně vysoké procento rodičů nesouhlasí s tím, aby děti od první třídy řešily aktuální otázky nebo se učily historii Ruska.

Kroky ruského režimu vedoucí k militarizací dětí se podle některých svědectví ovšem projevují už i v jejich každodenních životech. Učitelka angličtiny Irina Miljutinová popsala, jak se děti v její třídě rozdělují na Rusy a Ukrajince – tak označují ty, které nemají rádi a při hraní je pak šikanují.

Žáci podle ní začali také všechno opakovat po státní televizi a čmárat symboly Z na tabuli, ale i na zem. Propaganda podle ní udělala u dětí své, jak řekla pro list The New York Times.

Přepisování historie

Navrhovaná vyhláška zveřejněná ministerstvem školství minulý měsíc ukazuje, že dvě desetiletí Putina u moci mají standardní učební osnovy označit jako historický zlom. Dříve fragmentovaný výklad dějin se postupem času omezil jen na jeden „správný“, který bude teď k žákům směřovat, shodují se odborníci. Historie je podle nich také jedním z hlavních symbolů Ruska, který využívá režim k ideologizaci společnosti.

Hodiny ruské historie budou tak podle vyhlášky muset zahrnovat několik nových témat, jako je „znovuzrození Ruska jako velmoci ve 21. století“, „sjednocení s Krymem“ a „zvláštní vojenská operace na Ukrajině“.

Všechny děti budou také povzbuzovány k tomu, aby se připojili k novému vlasteneckému mládežnickému hnutí, které bude podobné „Pionýrům“ za Sovětského svazu. Říká to legislativa nově schválená prezidentem Putinem, která ho také dosazuje do čela tohoto spolku. Podle Svobody takové pokusy už režim naznačoval dříve například formou Junarmije (Mladé armády), ale selhaly.

„Mládežnické organizace, které budou přímo napojené na režim, mají přímo podchytit ruskou mládež a vychovávat ji v duchu patriotismu a loajality vůči státu,“ vysvětluje Havlíček.

Šablona od totalitních režimů

„Prakticky všechno, co ruský režim dělá, kopíruje Sovětský svaz. Kopíruje sovětské pionýry. Kopíruje přesně i tehdejší výklad dějin,“ říká Svoboda.

Vysvětluje, že schémata, se kterými režim v současnosti pracuje, se příliš neliší od těch, které využívalo například nacistické Německo. Jsou totiž v mnoha ohledech univerzální pro všechny společnosti, jen si je režimy přizpůsobují podle svých potřeb.

Ruský režim tak využívá Putinův kult osobnosti, propagandu, informační prostor ovládnutý režimem a represe vůči kritickým hlasům.

Klíčový rozdíl tvoří podle Havlíčka neschopnost ruského režimu mobilizovat větší část společnosti, s čímž Německo nebo Itálie ve 30.letech neměly problém. „Neumí totiž Rusům nabídnout budoucnost. Podporu konfliktu tedy lidé spíše mění za přežívání současné situace,“ míní analytik.

Reklama

Doporučované