Článek
Od zvláštního zpravodaje ve Francii
„Před několika dny nás navštívila starostka Paříže Anne Hidalgová, byla tu i Valérie Pécresseová, která se vyfotila ve vlastních ponožkách, Éric Zemmour nám pak poslal e-mail, ponožky ho pobavily,“ vypráví potěšeně Maxime Lemersre, majitel lillského butiku Chaussettes et compagnie.
Ponožky nyní prodává v obchodě naproti přes ulici, protože do butiku se minulý týden někdo vloupal. „Vzali ponožky i pokladnu,“ krčí rameny majitel. Policie se domnívá, že zloději si nejmenší butik v Lille, jak o něm mluví pan Lemersre, vybrali právě kvůli edici politických ponožek.
Červené a modré ponožky s portrétem jednotlivých prezidentských kandidátů se prodávají dobře, na některé si budete muset i počkat. Za 13 eur za pár dostanete ponožky z biobavlny, kromě známých politiků si můžete vybrat i kandidáty, kteří se sotva dostanou do průzkumů.
Maxime Lemersre se od začátku rozhodl, že bude sledovat, jak moc se který kandidát prodává. S úsměvem říká, že jde o jakýsi fyzický předvolební průzkum: „Když se vás ptají po telefonu, můžete říct cokoliv. Sem ale přijdete a naše ponožky si prostě koupíte.“
V prodejích se podle něj projevují určité společenské tendence a nemělo by se to brát na lehkou váhu. Zároveň ale zdůrazňuje: „Já nejsem žádný politický analytik, ale jen prodejce ponožek.“
Le Penová zaostává, Zemmour vede
„Máme tři kandidáty, kteří se prodávají velmi dobře: Éric Zemmour (ten má u nás 28 až 29 procent), Emmanuel Macron necelých 24 procent, třetí je pak Jean-Luc Mélenchon,“ prozrazuje pan Lemersre. Na nápad prodávat ponožky s kandidáty přišel jednou v MHD, kde vyslechl rozhovor dvou dam, jež se bavily o politice.
Maxime Lemersre se svým nápaditým zbožím.
Po pár týdnech se ponožky staly hitem, a dokonce i součástí kampaně. „Když se můžete radovat z tak běžného výrobku, jako jsou ponožky, a ve výsledku přitom myslíte na věci veřejné a na demokracii, to už je úspěch. Bavme se tím, v dnešní době je smích potřeba,“ říká šéf Chaussettes et compagnie.
Zdůrazňuje přitom, že podporuje názorovou pluralitu a že by z vystavených ponožek nikdo neodhadl, komu z kandidátů dává obchodník přednost. Na otázku, koho bude volit, kroutí omluvně hlavou – jako vášnivý zájemce o politiku sice k volbám rozhodně půjde, svého favorita ale vzhledem k zákazníkům prozradit nechce.
Neplatí prý ale předpoklad, že by si voliči například nynějšího prezidenta museli kupovat nutně ponožky právě s jeho portrétem. „Zajímavé je, že ponožky lidé kupují z různých důvodů – někteří proto, že podporují nějakého kandidáta, nebo to kupují jako dárek pro někoho, kdo toho kandidáta podporuje. Jsou ale i tací, kteří si ponožky kupují z legrace, třeba proto, aby poškádlili přátele.“
Ponožky se přes internet prodávají po celé Francii, část produkce ale míří i do okolních zemí. Kromě Německa, Belgie či Lucemburska se našli i zákazníci ve Spojených státech nebo Kanadě. Zatímco v Kanadě lidé nejvíc kupují krajně pravicového politika Érika Zemmoura, třeba v Řecku jde nejvíc na odbyt pro změnu krajně levicový Jean-Luc Mélenchon.
Butik s ponožkami je po útoku zlodějů uzavřený, koupit se ale dají na druhé straně ulice.
Zákazníky mohou být Francouzi pracující v zahraničí. „Podle zájmu zahraničních médií vidím, že to má velký potenciál. Dvě hodiny po vás mi sem přijde štáb z Reuters. Požádali mě o hodinu a půl času. Tak si říkám, co chtějí řešit tak dlouho? Přece jen je to jenom byznys s ponožkami…,“ diví se pan Lemersre.
Nosit ženy na ponožce? To se části lidí příčí
Na otázku, jestli se nějak liší vkus obyvatelů Lille od zbytku země, pan Lemersre neumí odpovědět – průzkum ohledně prodejů si dělal jen globálně, ne už podle měst. Všiml si ale další skutečnosti: „Zajímavé je, že ženské kandidátky se prodávají trochu méně než muži. Možná je to francouzským taktem – asi by nebylo slušné nosit dámu na ponožce.“
Kromě klasických portrétů, které vznikaly pomocí umělé inteligence a jednoho lillského designéra, jsou k mání i ponožky s kandidáty v rouškách. Ty si prý občas kupují lidé i s kandidáty, kterým vítězství nepřejí, chtějí jim ale aspoň symbolicky zavřít ústa.
Vítězství Le Penové je blíž než kdykoli dřív. Dotahuje se na Macrona
Se svým ojedinělým byznysem má majitel lillské firmy velké plány. Po ponožkách s prezidentskými kandidáty je poptávka i z jiných zemí, rýsuje se dokonce i možnost vyrábět je pro příští americké volby. Majitel firmy uvažuje i nad podobnými ponožkami pro fotbalové kluby, ozval se mu prý také pár, který se bude brát a chtěl by si dát vyrobit ponožky s oběma partnery.
„Nejmenší butik v Lille by tak mohl proniknout do celého světa a stát se příkladem pro ostatní podnikatele, kteří mají nějaký nápad či inovaci a chtějí je rozvíjet,“ uzavírá povídání pan Lemersre.