Hlavní obsah

Ponožkový král z Lille věští Francii volební překvapení

Foto: SZ - Milan Rokos

Ponožky s francouzskými prezidentskými kandidáty.

Reklama

7. 4. 10:35
aktualizováno • 7. 4. 10:37

Ponožky s obrázky jednotlivých kandidátů se staly jedním z fenoménů letošních francouzských prezidentských voleb. Do butiku v Lille pro ně chodí politici i jejich sympatizanti.

Článek

Od zvláštního zpravodaje ve Francii

„Před několika dny nás navštívila starostka Paříže Anne Hidalgová, byla tu i Valérie Pécresseová, která se vyfotila ve vlastních ponožkách, Éric Zemmour nám pak poslal e-mail, ponožky ho pobavily,“ vypráví potěšeně Maxime Lemersre, majitel lillského butiku Chaussettes et compagnie.

Ponožky nyní prodává v obchodě naproti přes ulici, protože do butiku se minulý týden někdo vloupal. „Vzali ponožky i pokladnu,“ krčí rameny majitel. Policie se domnívá, že zloději si nejmenší butik v Lille, jak o něm mluví pan Lemersre, vybrali právě kvůli edici politických ponožek.

Červené a modré ponožky s portrétem jednotlivých prezidentských kandidátů se prodávají dobře, na některé si budete muset i počkat. Za 13 eur za pár dostanete ponožky z biobavlny, kromě známých politiků si můžete vybrat i kandidáty, kteří se sotva dostanou do průzkumů.

Maxime Lemersre se od začátku rozhodl, že bude sledovat, jak moc se který kandidát prodává. S úsměvem říká, že jde o jakýsi fyzický předvolební průzkum: „Když se vás ptají po telefonu, můžete říct cokoliv. Sem ale přijdete a naše ponožky si prostě koupíte.“

V prodejích se podle něj projevují určité společenské tendence a nemělo by se to brát na lehkou váhu. Zároveň ale zdůrazňuje: „Já nejsem žádný politický analytik, ale jen prodejce ponožek.“

Le Penová zaostává, Zemmour vede

„Máme tři kandidáty, kteří se prodávají velmi dobře: Éric Zemmour (ten má u nás 28 až 29 procent), Emmanuel Macron necelých 24 procent, třetí je pak Jean-Luc Mélenchon,“ prozrazuje pan Lemersre. Na nápad prodávat ponožky s kandidáty přišel jednou v MHD, kde vyslechl rozhovor dvou dam, jež se bavily o politice.

Foto: SZ - Milan Rokos

Maxime Lemersre se svým nápaditým zbožím.

Po pár týdnech se ponožky staly hitem, a dokonce i součástí kampaně. „Když se můžete radovat z tak běžného výrobku, jako jsou ponožky, a ve výsledku přitom myslíte na věci veřejné a na demokracii, to už je úspěch. Bavme se tím, v dnešní době je smích potřeba,“ říká šéf Chaussettes et compagnie.

Zdůrazňuje přitom, že podporuje názorovou pluralitu a že by z vystavených ponožek nikdo neodhadl, komu z kandidátů dává obchodník přednost. Na otázku, koho bude volit, kroutí omluvně hlavou – jako vášnivý zájemce o politiku sice k volbám rozhodně půjde, svého favorita ale vzhledem k zákazníkům prozradit nechce.

Neplatí prý ale předpoklad, že by si voliči například nynějšího prezidenta museli kupovat nutně ponožky právě s jeho portrétem. „Zajímavé je, že ponožky lidé kupují z různých důvodů – někteří proto, že podporují nějakého kandidáta, nebo to kupují jako dárek pro někoho, kdo toho kandidáta podporuje. Jsou ale i tací, kteří si ponožky kupují z legrace, třeba proto, aby poškádlili přátele.“

Ponožky se přes internet prodávají po celé Francii, část produkce ale míří i do okolních zemí. Kromě Německa, Belgie či Lucemburska se našli i zákazníci ve Spojených státech nebo Kanadě. Zatímco v Kanadě lidé nejvíc kupují krajně pravicového politika Érika Zemmoura, třeba v Řecku jde nejvíc na odbyt pro změnu krajně levicový Jean-Luc Mélenchon.

Foto: SZ - Milan Rokos

Butik s ponožkami je po útoku zlodějů uzavřený, koupit se ale dají na druhé straně ulice.

Zákazníky mohou být Francouzi pracující v zahraničí. „Podle zájmu zahraničních médií vidím, že to má velký potenciál. Dvě hodiny po vás mi sem přijde štáb z Reuters. Požádali mě o hodinu a půl času. Tak si říkám, co chtějí řešit tak dlouho? Přece jen je to jenom byznys s ponožkami…,“ diví se pan Lemersre.

Nosit ženy na ponožce? To se části lidí příčí

Na otázku, jestli se nějak liší vkus obyvatelů Lille od zbytku země, pan Lemersre neumí odpovědět – průzkum ohledně prodejů si dělal jen globálně, ne už podle měst. Všiml si ale další skutečnosti: „Zajímavé je, že ženské kandidátky se prodávají trochu méně než muži. Možná je to francouzským taktem – asi by nebylo slušné nosit dámu na ponožce.“

Kromě klasických portrétů, které vznikaly pomocí umělé inteligence a jednoho lillského designéra, jsou k mání i ponožky s kandidáty v rouškách. Ty si prý občas kupují lidé i s kandidáty, kterým vítězství nepřejí, chtějí jim ale aspoň symbolicky zavřít ústa.

Se svým ojedinělým byznysem má majitel lillské firmy velké plány. Po ponožkách s prezidentskými kandidáty je poptávka i z jiných zemí, rýsuje se dokonce i možnost vyrábět je pro příští americké volby. Majitel firmy uvažuje i nad podobnými ponožkami pro fotbalové kluby, ozval se mu prý také pár, který se bude brát a chtěl by si dát vyrobit ponožky s oběma partnery.

„Nejmenší butik v Lille by tak mohl proniknout do celého světa a stát se příkladem pro ostatní podnikatele, kteří mají nějaký nápad či inovaci a chtějí je rozvíjet,“ uzavírá povídání pan Lemersre.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované