Unikátní podívaná. Kolem Země letí kometa, která tu nebyla od časů Galilea

Foto: NASA

Snímek zachycující kometu Nišimura (nejjasnější objekt) 21. srpna 2023 nad jezerem June v Kalifornii.

Kometa Nišimura proletěla kolem Země naposledy před 430 lety. To je 10 až 20 let předtím, než Galileo Galilei sestrojil první hvězdný dalekohled. Ani „otec astronomie“ o ní ale nevěděl, kometu nedávno objevil amatér z Japonska.

Hvězdáři napříč severní polokoulí na následující týdny upřou svůj zrak na oblohu ještě důkladněji než obvykle. Kolem Země totiž v následujících týdnech proletí kometa Nišimura, kterou objevil teprve v polovině srpna japonský amatérský astronom Hideo Nišimura. Informovala o tom agentura AP.

Kometa o průměru zhruba jednoho kilometru kolem Země podle astronomů proletí jednou za více jak 400 let. Nejblíž k naší planetě by se měla dostat 12. září, zhruba do vzdálenosti 125 milionů kilometrů. To bude také nejlepší chvíle pro pozorování.

K vidění by měla být už teď na severovýchodním horizontu hodinu a půl před východem Slunce. Na obloze ji lze pozorovat poblíž souhvězdí lva. Ačkoliv by měla být viditelná lidským okem, vyzařuje jen slabé světlo, a tak je lepší použít kvalitní dalekohled. „Musíte mít dobrý dalekohled a vědět, kam se dívat,“ řekl pro AP Paul Chodas z NASA.

Kometa se na své cestě dostane velmi blízko Slunci, dokonce blíž než nejmenší planeta Sluneční soustavy Merkur. Podle Chodase by měla tuto cestu přežít.

Pokud se to potvrdí, koncem září ji bude možné spatřit i z jižní polokoule. „Kometa vypadá nádherně, je radost ji sledovat,“ řekl italský astronom Gianluca Masi, zakladatel projektu Virtuální teleskop.

Profesor Brada Gibson z University of Hull pro web britské Sky News řekl, že průlet komety patří mezi vzácnější události, k nimž dojde jednou za deset let. Kometa podle něj představuje „unikátní a zajímavou příležitost“. Astronomové ji sledují už od jejího objevu.

Skoro celá odborná komunita se podivuje nad tím, že kometu objevil amatér. Vzhledem k obrovskému množství profesionálních a výkonných teleskopů je pro neprofesionály téměř nemožné učinit objev. Nicméně Nišimura to už několikrát dokázal. „Je to jeho třetí objev. Jsem za něj rád,“ řekl na adresu japonského hvězdáře Chodas.