Hlavní obsah

„Zdegenerovaný Západ plný gayů a leseb.“ Rusko vede válku, která tu ještě nebyla

Foto: lev radin, Shutterstock.com

Mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová na snímku z dubna 2023. Z tématu transgender lidí vytvořila hlavní nástroj své kritiky Západu.

Reklama

Ruská invaze na Ukrajinu je bojem za takzvaně tradiční hodnoty a také bojem proti genderové a sexuální rovnosti, píší ve svém novém odborném článku badatelé z pražského Ústavu mezinárodních vztahů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Zdegenerovaný Západ plný gayů a leseb, který ničí tradiční hodnoty a vnucuje nám svoji zrůdnou genderovou ideologii.“ Takovéto hodnocení lze často slyšet z ruských zdrojů při odůvodňování agrese proti Ukrajině.

„Právě na genderový rozměr rusko-ukrajinské války se často zapomíná, přitom je ale zcela klíčový,“ tvrdí Petr Kratochvíl a Míla O’Sullivan, badatelé z pražského Ústavu mezinárodních vztahů. I proto mu věnovali svůj poslední odborný článek nazvaný Válka jako žádná jiná: Ruská invaze na Ukrajinu jako válka vůči genderovému uspořádání.

Tvrdí v něm, že pro ruskou invazi na Ukrajině je gender zcela klíčovým faktorem. Kratochvíl to v rozhovoru pro Seznam Zprávy odůvodňuje i výrokem mluvčí ministerstva zahraničí Mariji Zacharovové: „Když se zeptali mluvčí na klíčovou hodnotu, za níž Rusko bojuje, odpověděla, že jde o to, aby mohli i nadále syny nazývat syny a dívky dívkami – na rozdíl od Západu. ‚To je to základní, co nás sjednocuje,‘“ cituje Kratochvíl mluvčí a dodává, že by očekával zcela jiné odpovědi.

Transgender lidé jako nástroj ke kritice Západu

Výrokům Zacharovové se pražští vědci věnují více a poukazují na to, že mluvčí vytvořila z tématu transgender lidí hlavní nástroj své kritiky Západu. Mluvčí ruské diplomacie se ale také vysmívala prezidentovi Volodymyru Zelenskému za údajný nedostatek mužnosti.

Kromě mluvčí Zacharovové se vyjádřil o spojení mezi ruskou angažovaností na Ukrajině a západní destrukcí tradičního mravního řádu i patriarcha Kirill. „Pokusy zničit Donbas v posledních osmi letech, jak tvrdil patriarcha dne 6. března 2022, úzce souvisejí s ‚takzvanými hodnotami‘ těch, kteří chtějí ovládnout svět. Jak tvrdil, tyto vnucené hodnoty jsou pak testovány průvody gayů, které lidé na Donbasu nepřijímají. Válka se tak mění z konfliktu Ruska a Ukrajiny v ruský boj proti globálnímu vnucování nemravnosti. ‚Přijetí práv gayů by znamenalo konec lidské civilizace,‘“ cituje se v článku.

Zatímco Zacharovová i patriarcha mluví o genderu a sexuální orientaci často a rádi, ruský vůdce Vladimir Putin až na výjimky slova jako gay či lesba vůbec nevyslovuje.

A pokud mluví Putin o ženách, striktně se drží patriarchálního modelu, v němž jsou ženy obvykle vykresleny jen jako slabé bytosti a oběti: „Typickým příkladem bylo setkání prezidenta Putina s letuškami. Letušky, všechny mladé ženy, vytvořily obraz typický pro mužského vůdce vysvětlujícího válku ruským ženám. Nejprve se ptaly na válku na Ukrajině, aniž by zmínily ‚válku‘ (hovoří o aktuálních událostech atd.), a poté položily prezidentovi několik otázek souvisejících s jejich ‚přirozenými‘ ženskými rolemi,“ píší autoři článku.

Rozhovor o situaci LGBT+ lidí v Rusku

Ruští poslanci schválili novelu zákona, která zakazuje propagovat „netradiční sexuální vztahy“. Nově také bude v Rusku zakázáno šířit informace o LGBT+ lidech v médiích, na internetu, v reklamě, knihách a ve filmu.

Když oslovuje Putin vojáky, vždy je oslovuje jako muže, a stejně tak mluví o nepřátelích – vždy o neonacistech a nacionalistech, nikdy o neonacistkách.

Zelenskyj oproti tomu mluví v projevech k Ukrajincům i Ukrajinkám, ženy se navíc objevují v ukrajinském narativu i jako vojačky, hrdinky nebo političky.

„Válka je vždy silně genderovaná – muži bojují, ženy odcházejí do bezpečí. Na Ukrajině je to ale jiné, genderové role se mění,“ upozorňuje Míla O’Sullivan. „Ženy, i matky malých dětí, odcházejí na frontu, aby válku ukončily a nemusely v ní už bojovat jejich děti. Před invazí v roce 2022 to bylo jiné, důvody byly více i finanční a existenciální, teď jde více o hodnotový systém a boj za svobodu,“ popisuje O’Sullivan změny v myslích Ukrajinců a Ukrajinek.

Autoři v článku připomínají i slavnou studii, která přinesla zjištění, že největším donorem organizací bojujících proti genderové rovnosti je Rusko, z něhož dostávají asi 26 procent financí.

„Zatímco v zemích Evropské unie jsou těmito dárci jednotlivci nebo různé zájmové skupiny, v případě Ruska jde o stát. Antigenderové hnutí prochází celým ruským státem,“ říká Kratochvíl s tím, že podobný trend už lze vysledovat i v Maďarsku.

Fotografie

Ukrajinky se zúčastnily testování prvních ryze ženských vojenských uniforem, které armádě ušila a darovala iniciativa Arm Women Now na Ukrajině. Doteď musely nosit uniformy pánské – včetně spodního prádla.

Tradiční společnost? Rusko rozhodně ne

„Paradoxem je, že je tato politika zcela uměle vykonstruovaná. Oni (Rusové nebo i čeští konzervativci, pozn. red.) tvrdí, že tyto novinky přicházejí z EU. To ale není pravda. Když se podíváte na údaje sociologů, zjistíte, že Rusko má třetí nejvyšší rozvodovost na světě. V pořadí potratů na tisíc žen je dokonce první. Rusko tedy není společnost tradičních hodnot, proto pro něj používáme výraz neotradicionalismus,“ říká Petr Kratochvíl.

Bez Ukrajiny, kterou se Kreml snaží uchvátit, by podle něj měl ruský civilizační projekt obrovský problém: „Vytváření ruských odvěkých hodnot se dá přirovnat k trdelníku – ani ten není žádným tradičním českým výrobkem,“ poukazuje na falešnou rétoriku o ruské tradiční společnosti.

Článek si všímá i ukrajinské proměny v posledních letech směrem k genderové rovnosti. Jak autoři přiznávají, částečně je vedená shora, viz projevy Zelenského, ale i zespodu, a to už od Majdanu v roce 2014. „Právě ženy se v tamním revolučním hnutí výrazně podílely,“ připomíná O’Sullivan.

„O Majdanu a feminismu v něm se mluví jako o ‚revoluci v revoluci‘,“ připomíná článek práci jedné z ukrajinských badatelek. Zmiňuje také změnu v rétorice feministek: „Jejich revoluce prostřednictvím odporu také zahrnuje bezprecedentní feministické výzvy k vyzbrojení Ukrajiny, protože tvrdí, že uprostřed ruského imperiálního násilí ‚pacifismus zabíjí‘,“ píší badatelé z Ústavu mezinárodních vztahů. Výzva k vyzbrojení byla totiž překvapením pro mnohé západní feministky vychované v intelektuální tradici antimilitarismu.

Mohlo by vás zajímat

Žili spolu šťastně skoro 30 let, pak ale přišla ruská invaze. Ona uprchla, on zůstal bojovat: a jejich manželství to neustálo. Příběh Andrije a Tetiany ale není vůbec ojedinělý, podobných případů na Ukrajině přibývá.

Rusko pak zažilo odlišný vývoj, v devadesátých letech tam vstřícnost k LGBTQ+ lidem a dalším menšinám stoupala. Během Putinovy vlády se ale toto téma stalo součástí vládní propagandy. „Na té vyrostla už celá generace. Posedlost tématem gayů a LGBT je hluboce zakořeněná, i proto ji propaganda využívá,“ myslí si Petr Kratochvíl.

Čím déle bude válka pokračovat, tím větší bude na Ukrajině tlak na odlišení se od Rusů. Rusko tak přijde nejen o okupované ukrajinské území, ztratí ale i jakoukoliv přízeň Ukrajinců. Tedy i těch, kteří ho dosud respektovali. A to se projeví i ve vztahu k sexuálním menšinám: „Čím více budou Rusové nenávistní k LGBT, tím více budou v Kyjevě podporovat LGBT pochody,“ odhaduje Kratochvíl.

Reklama

Doporučované