Článek
Italský módní návrhář Giorgio Armani zemřel, oznámila ve čtvrtek jeho společnost. „S nekonečným smutkem oznamuje skupina Armani úmrtí svého tvůrce, zakladatele a neúnavné hnací síly: Giorgia Armaniho,“ uvedla módní značka v prohlášení.
Armani, kterému bylo 91 let, byl synonymem moderního italského stylu a elegance. Spojoval v sobě talent návrháře s bystrostí obchodníka a řídil společnost, která měla roční obrat kolem 2,3 miliardy eur (56,3 miliardy korun).
Nějakou dobu se necítil dobře a v červnu byl nucen odstoupit z přehlídek své skupiny na milánském týdnu módy pro muže, což bylo poprvé v jeho kariéře, kdy zmeškal jednu ze svých módních přehlídek.
Návrhář, známý jako „Re Giorgio“ – král Giorgio, byl proslulý tím, že dohlížel na každý detail své kolekce a každý aspekt svého podnikání, od reklamy až po úpravu vlasů modelek před jejich vstupem na přehlídkové molo.
Podle společnosti bude v sobotu a v neděli v Miláně zřízena smuteční síň, po které bude následovat soukromý pohřeb v dosud neurčeném termínu.
Všechno začalo sakem
Giorgio Armani rozebral sako na kusy – vyndal vycpávky, posunul knoflíky, změnil proporce – až z něj vznikl oděv lehký jako košile a měkký jako kardigan. „Odstranění veškeré strnulosti a nalezení přirozenosti,“ popsal později. Tento krok se stal základem celé jeho tvorby.
Armaniho vize elegance byla jednoduchost. V 70. letech tak přepracoval pánský oblek a dal mu uvolněnou siluetu. Jeho minimalistické modely, které během pěti dekád dobyly svět, přetvořily značku Armani v módní impérium – od haute couture přes parfémy po interiérový design.
Přezdívaný „Re Giorgio“ se stal symbolem italského stylu. Oblékal úspěšné ženy i muže, kteří hledali méně upjatou eleganci. S precizností tvůrce i manažera vybudoval podnik s miliardovými obraty a zároveň si pečlivě střežil soukromí i nezávislost firmy.
Narodil se roku 1934 v Piacenze, jeho dětství poznamenala válka. V Miláně, kam se rodina po válce přestěhovala, začal nejprve studovat medicínu, ale brzy zamířil k módě. Zlomem bylo setkání s Ninem Cerrutim a později se Sergiem Galeottim, životním partnerem a spoluzakladatelem značky. Po Galeottiho smrti v roce 1985 vedl firmu s pomocí rodiny dál sám.
Do povědomí celého světa vstoupil v 80. letech, když oblékl Richarda Gerea ve filmu American Gigolo. Brzy expandoval do USA i Asie, uvedl levnější linii Emporio Armani a začal podnikat i mimo módu.
Perfekcionista, který o víkendech netrpělivě čekal na návrat do práce, říkal, že móda má lidem především pomáhat cítit se dobře. Ostře odmítal okázalost i přehnanou sexualizaci.
Ačkoli ho oslovovali velcí investoři, nikdy firmu neprodal ani nevstoupil na burzu – chtěl, aby zůstala nezávislá. Po jeho smrti ve věku 91 let zůstává otázkou, kdo značku povede dál. Sám však věřil, že „Armani bude existovat i po Armanim“.