Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Z močálů na venkově se dostal až na pomyslný vrchol televizní hvězdy hollywoodského formátu. Pomohly mu k tomu, přeneseně řečeno, kachny, jejichž lovu se oddával.
Život Phila Robertsona se dá popsat jedním slovem – svérázný. Nikdy nechtěl opustit svět mokřadů, a to ani když mu jako talentovanému zadákovi amerického fotbalu nabídli profesionální smlouvu v hodnotě milionů dolarů. Fotbalovou kariéru odmítl, jelikož by se podle svých slov musel vzdát lovu kachen.
Rozhodnutí se ukázalo být prozíravým a Phila a jeho početnou rodinu nakonec přivedlo k pohádkovému bohatství a v konzervativní Americe k závratné slávě.
Vše začalo v roce 1972, kdy ve své kůlně hluboko na venkově státu Louisiana vymyslel zbrusu novou pískací vábničku na kachny. Začal jí říkat The Duck Commander (Kachní velitel) a rozjel stejnojmennou firmu, která prodávala náčiní a pomůcky pro lovce kachen, ale také jelenů a další zvěře.
O 40 let později kývl na nápad nechat sebe a svou rodinu natáčet v rámci reality show s názvem Duck Dynasty (Kachní dynastie).
Téma? Lov, byznys, víra v Boha a rodinné hodnoty. To vše na pozadí života takzvaného rednecka (hanlivé označení pro především bílé venkovany z amerického Jihu, pozn. red.), jeho „rošťáren“ a „zálesácké moudrosti“, často pronášené přímočarým, až neurvalým způsobem.
Show se po své první sezoně v roce 2013 stala nejúspěšnějším programem tohoto typu, kdy k obrazovkám kvůli nové epizodě každý týden sedaly miliony Američanů. V jednu chvíli epizodu Kachní dynastie sledovalo na 14 milionů diváků. Program nakonec běžel pět let.
„Fanoušky si získala svým osobitým humorem, svéráznými výstupy postav a způsobem, jakým rodina dokázala z karikatury burana vydolovat sebeironickou moudrost,“ napsal k úspěchu této reality show list The New York Times.
Byznys rodiny Robertsonových se rozrostl a stal se bez přehánění impériem. Rodina prodávala nejrůznější výrobky a suvenýry spojené s programem včetně falešných plnovousů, které napodobovaly ty, jež Phil, jeho tři synové a jeho bratr nosili a dodnes nosí. Se členy rodiny se točily reklamní spoty a televizní debaty, to vše za vysoké honoráře.

Muži klanu Robertsonových si pěstují dlouhé hutné plnovousy.
Rodina na trh dodávala také knihy, DVD s natočenými epizodami a bonusovými díly a nakonec i vánoční album nazpívané členy rodiny. Na americkém žebříčku Billboard se kompilace po vydání dostala na čtvrté místo nejprodávanějších desek v USA.
Konzervativně ladění lidé k tomu začali nosit trička, baseballové čapky nebo si na své vozy přidělávali samolepky s hláškami pronesenými rodinou Robertsonových, jako například „Kachny jsou jako ženy, taky nemají rády bláto na zadku“.
Konzervativci jednoduše Kachní dynastii vzali za svou. Byla to jejich show.
Deník The New York Times (NYT) před časem přišel s interaktivním mapou, kde se pokusil vysledovat, jak a kde je určitý zábavní program oblíbený a jak se tato kultura odráží v politické inklinaci diváků.
Kachní dynastie se ukázala být kultovním pořadem v konzervativních státech, jako jsou Louisiana, Texas, Mississippi, Alabama či Arkansas, a později hitem mezi stoupenci hnutí Donalda Trumpa MAGA (Make America Great Again).
„Korelace mezi fandovstvím a procentem lidí, kteří volili Donalda Trumpa, byla u Kachní dynastie vyšší než u kteréhokoli jiného pořadu,“ napsaly NYT s ohledem na sesbíraná data.
Spojenectví s Trumpem
Zajímavý je přitom ještě jeden výstup z tohoto průzkumu. Zábavní pořady a seriály, jako například The Daily Show, South Park či Simpsonovi, v konzervativní části Ameriky spíše propadaly, zatímco v té liberální získaly na obrovské popularitě.
Phil Robertson a jeho komerční úspěch v jižanské Americe upoutali pozornost Donalda Trumpa, který se do povědomí Američanů také nejprve zapsal jako jedna z hlavních hvězd své vlastní reality show s názvem The Apprentice. Trump si Robertsona několikrát pozval na své politické mítinky, a dokonce i na sjezd republikánů. Tušil, že by mu „lovec kachen“ mohl přihrát spoustu voličů.
„Chápu to tak, že pokud jste pro Boha, pro Ameriku, pro zbraně a pro lov kachen, tak to je vše, co chci,“ řekl Phil Robertson, když v roce 2019 vystoupil na podporu republikánského prezidenta v okrese Monroe v Louisianě s usmívajícím se Trumpem za zády.
Nebyla to pro Phila ale vždy hladká jízda. Jak v nekrologu připomíná list The Washington Post, v roce 2013 byl tento „samozvaný milovník Bible“ na krátkou dobu z pořadu Kachní dynastie vyloučen. V rozhovoru pro časopis GQ totiž označil homosexualitu a rasové vztahy na Jihu v době před získáním občanských práv černochů za „bestialitu“.
„Řízená realita“
Robertsonova rodina tehdy uvedla, že navzdory „hrubému“ projevu Phil pouze vyjadřoval učení své víry. Jeho příznivci poukazovali na fakt, že program na rozdíl od jiných reality show nepoužívá vulgarity a násilí. Navíc každá epizoda končila společnou večeří rodiny a modlitbou.
„Všude, kam se svými syny jdeme, zvěstujeme dobrou zprávu o Ježíši, troubíme na kachny a děláme lidem radost, radost – a pokračujeme na své cestě,“ nechal se slyšet Phil.
„Nejslavnější lovec kachen“ se do show nakonec opět zapojil. Robertsonovi přitom přiznali, že jejich pořad byl po všechna ta léta zinscenovaný, popsali ho jako „řízenou realitu“.
Producenti jednoduše načrtli parametry situace a nechali rodinu, aby ji „prožila“. Podle diváckého zájmu a pořadů, které se později snažily Kachní dynastii napodobit, se dá říci, že Robertsonovi před kamerami nabídli zábavný a vzletný život.