Hlavní obsah

Zamkněte se a ukliďte si ve skříni. Jak v době covidu najít novou práci?

Foto: Shutterstock.com

Při online pohovoru se snažte své komunikační prostředky zintenzivnit, například se snažte více usmívat než normálně, živěji gestikulovat a udržovat oční kontakt pohledem do kamery, nikoliv do monitoru. Ilustrační fotografie.

Reklama

14. 4. 15:18

SZ Byznys poradí, jak se v dnešní době připravit na pracovní pohovor do dalšího zaměstnání, i kdyby třeba probíhal on-line. A jak sám o sobě smýšlet, aby člověk před personalistou nevystupoval poraženecky a defenzivně.

Článek

Stejně jako před krizí i nyní platí, že je naprosto klíčové se na pohovor dobře připravit. Fyzicky i mentálně. Nechlubit se, ale být si vědom svých kvalit.

„Za 15 let a stovky pohovorů s kandidáty můžu zodpovědně říci, že je vždy velmi pozitivně hodnocen ten kandidát, který má realistický sebenáhled, schopnost sebereflexe a pozitivní přístup. A který se vyhýbá frázím,“ uvádí socioložka a personální konzultantka TCC Group Marta Fabiánová.

„Pokud se vás ale personalista zeptá, kde se vidíte za pět let, možná si ani nic jiného než fráze nezaslouží,“ doplnila.

O svých kvalitách a úspěších mluvte konkrétně, dokládejte je konkrétními příběhy z praxe. Dobrý personalista se vás na to stejně zeptá. Máte čísla? Skvělé, sem s nimi!

„Neznáte své kvality? Nevíte, co vybrat? Poproste ostatní, ať vám dají zpětnou vazbu, udělejte si on-line dotazník, kde se o sobě dozvíte víc,“ radí Fabiánová.

Když přijde na nedostatky, slabiny a to, kde máte rezervy, nelžete o nich a buďte realističtí. „Úhybné manévry typu ‚mojí největší slabinou je moje příliš velká ochota všem pomoci‘ je něco, co zkušeného personalistu zaručeně otráví,“ tvrdí Marta Fabiánová.

Klíčové je o nedostatcích vědět a pracovat s nimi. „Když mi kandidát řekne, že je celoživotní bordelář a zapomínač, ale naučil se prostě mít vše v kalendáři a tím pádem své neduhy dostal pod kontrolu, určitě ho to nijak nediskvalifikuje, naopak víme, že to je člověk, který si umí poradit,“ pokračuje socioložka.

Aby zapadl do týmu

Udělat si kvalitní přípravu na pohovor by měla i firma, respektive člověk, který pracovníka najímá. Měl by si důsledně promyslet, pro jakou pozici či roli někoho hledá. Co ta pozice od ideálního adepta vyžaduje, aby uspěl a přinášel to, co od něj firma oprávněně očekává.

„Nejde přitom jen o znalosti a dovednosti definované rámcem pozice, ale také o postoje, přístupy, nastavení mysli a konkrétní rysy, jako jsou například pečlivost, kreativita, sociální schopnosti, flexibilita, učenlivost a další,“ vypočítává kouč Vladimír Tuka, šéf společnosti NeuroLeadership.

Velmi užitečné je podle Tuky také představit si, kdo je klíčovým „adresátem“ plodů práce toho, koho firma chce přijmout. A je třeba mít na paměti i konkrétní tým, do kterého nový člověk přijde. „Je to tým homogenní, složený z lidí stejné nebo podobné povahy a rysů? Anebo spíše potřebujete člověka, který se liší od zbylých členů, už jen třeba pro vyšší míru kreativity, inovativnost týmu a podobně,“ říká kouč.

Jak zvládnout pohovor na dálku

Poslední rok a s ním spojený přesun části zaměstnanců na home office měl výrazný vliv i na podobu pracovních pohovorů. Ty se často přesunuly výhradně do on-line prostředí.

„Zejména u společností, které do budoucna uvažují o širším uplatnění práce na dálku, má on-line nábor nesporné výhody – umožňuje získávat talenty z daleko širšího výběru, který není limitován bezprostředním okolím. Zároveň je tu výhoda nižších nákladů na přijímání nových zaměstnanců, ač se domnívám, že jde spíše o výhodu marginálního charakteru,“ konstatuje Vladimír Tuka.

Na jaká úskalí si dát při pohovoru na dálku pozor? Na rozdíl od klasického pracovního pohovoru tváří v tvář pouštíte personalistu nebo manažera na opačné straně monitoru doslova do svého domova. Klasickou chybou jsou poházené věci, špinavé nádobí nebo neustlaná postel v pozadí.

„V praxi se lze setkat i s extrémy typu skříně přetékající nesrovnaným oblečením přímo za zády uchazeče. Jindy si zájemce o práci neuvědomí, jak široký má kamera na jeho laptopu nebo mobilu záběr a že toho leckdy odhalí více, než bylo plánováno. A chcete přece, aby personalista poslouchal, co říkáte, a neprohlížel si místo toho použitý obsah vašeho šatníku,“ uvádí produktová manažerka náborové platformy Lusk Iveta Hutníková.

Ideální je zvolit v bytě hezké klidné místo a ozdobit jej nějakou maličkostí, například květinou nebo obrazem. Nejlépe něčím, co vás bude v pozitivním smyslu slova výstižně charakterizovat. A laptop si podložte například knihami, abyste kameru měli ideálně ve výši očí. Záběr zespoda bývá pro málokoho lichotivý.

Další rada zní: v místnosti se zamkněte. Vyhnete se pak leckdy vtipným, ale pro průběh pracovního pohovoru nežádoucím návštěvám malých dětí, psů a koček nebo i partnera, který právě přišel z práce a potřebuje se převléknout. „Pokud už ale k něčemu takovému dojde, obraťte to v legraci a zavtipkujte na svůj účet. Personalisté jsou také jenom lidé a váš nadhled ocení,“ míní Hutníková.

On-line náborové prostředí ale má i svoje výhody. Můžete si v textovém editoru připravit poznámky, co při pohovoru určitě zmínit, a občas na ně přepnout okno. „Personalistovi můžete také formou sdílené obrazovky snadno ukázat výsledky své práce, různé vizualizace nebo grafy a podobně,“ říká personální manažerka společnosti Meta IT Veronika Geryková.

Celkový dojem, který normálně vyzařujeme, je najednou zredukován na malý obdélníkový a leckdy rozostřený obraz a občas vypadávající zvuk. Druhá strana tak nemusí smysl řečeného pochopit tak jasně, jako kdybychom seděli naproti ní. „Proto se snažte své komunikační prostředky zintenzivnit, například se snažte více usmívat než normálně, živěji gestikulovat a udržovat oční kontakt pohledem do kamery, nikoliv do monitoru,“ doporučuje Geryková.

On-line pohovor si ideálně předem nacvičte. Seznamte se s aplikací, přes niž se bude pohovor odehrávat. Své reakce při cvičném pohovoru si také můžete nahrát a pak vyhodnotit, na čem byste ještě měli zapracovat. „Tento nácvik vám rovněž pomůže odladit veškeré technické problémy a zoptimalizovat pozadí, které uvidí druhá strana,“ vysvětluje Iveta Hutníková.

Tipy pro starší uchazeče o práci

Nejhůř se hledá práce starším lidem. Z analýzy nabídek pracovního portálu Profesia.cz vyplynulo, že počet lidí nad 62 let, kteří hledají práci, již několik let postupně mírně narůstá. Byť u tohoto portálu zatím tvoří méně než jedno procento uchazečů.

Podle dat Úřadu práce však byli k letošnímu poslednímu březnu nejpočetnější skupinou nezaměstnaných lidé ve věku mezi 55 a 59 lety, tvořili necelých 14 procent všech lidí registrovaných na Úřadu práce, což odpovídá zhruba 43 tisícům lidí. Průměrný věk uchazeče o práci je podle posledních dat úřadu 42,9 roku.

Řada zaměstnavatelů má z přijetí starších pracovníků stále obavy. Například z toho, že budou méně přizpůsobiví, neefektivní, neovládají moderní technologie a jsou častěji nemocní. Avšak starší uchazeči mají pro potenciální zaměstnavatele i přednosti – mohou nabídnout dlouholeté zkušenosti, jsou zodpovědnější a trpělivější, mají nadhled. Firmy v nich získávají většinou loajální pracovníky, kteří mívají nižší nároky. Práce je pro ně způsobem seberealizace a mají i více času, protože je již nevytěžuje starost o rodinu.

Negativní postoj firem však často způsobují příliš dlouhé a neaktualizované životopisy starších uchazečů. „Uvádějí v nich například veškeré pracovní zkušenosti, které nasbírali, bez ohledu na požadavky související s vypsanou pozicí. Kurzy a jiné vzdělávací aktivity, které uchazeč absolvoval před desítkami let, jsou pro potenciálního zaměstnavatele také většinou irelevantní,“ říká Michal Novák z portálu Profesia.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované