Hlavní obsah

Ze závodních okruhů vyvane dým. Formule 1 chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální

Foto: Flickr.com/Jake Archibald

Brit Lewis Hamilton hájí barvy Mercedesu od roku 2013.

12. 11. 13:10

Závodní soutěž F1 čeká revoluce. Okruhy bez emisí si žádají změnu designu i výroby formulí, stejně jako jiné chování závodních stájí, z nichž některé zaměstnávají přes tisíc lidí.

Článek

Formule zahalené ve výfukovém dýmu a spalující hektolitry benzinu. Takové už zřejmě budou brzy minulostí. Alespoň na okruzích Formule 1 (F1), která se zavázala k ambicióznímu plánu. Ke konci roku 2030 chce závodní federace úplně eliminovat uhlíkovou stopu.

Opatření se bude týkat nejen formulí samotných, ale také veškerých dalších aktivit na okruzích. Uhlíkově neutrální budou rovněž všechny týmové letecké i pozemní transporty, které mezi jednotlivými etapami převážejí závodnické vybavení.

F1 podle BBC tvrdí, že bude využívat ultra efektivní logistiku i cestování a stoprocentně obnovitelné zdroje energie, a to ve všech kancelářích a továrnách.

Ambiciózní plán má několik fází. Do roku 2021 chce F1 nejdříve zajistit, aby měly formule ve svých nádržích vedle benzinu alespoň desetiprocentní příměs biopaliv.

K roku 2025 chce pak F1 využívat na akcích výhradně materiály z udržitelných zdrojů. To znamená, že skončí užívání jednorázových plastů a veškerý odpad půjde recyklovat, případně kompostovat.

Hlavní změnou ale samozřejmě projdou pohony formulí. Současné stroje využívají vysoce výkonné turbobenzinové motory, které spalují benzin při účinnosti až padesát procent. Běžný automobil pro srovnání spaluje s účinností zhruba třicet procent.

F1 chce brzy ve spolupráci s technologickými firmami vyvinout plně ekologický motor. Má jít o první hybridní motor s vnitřním spalováním a nulovým obsahem uhlíku na světě.

Co na to závodní stáje?

Opatření F1 se pochopitelně nejvíce dotkne samotných jezdců a závodních stájí, a to jak technologicky, tak finančně. F1 informovala, že k projektu se zavázaly všechny závodní týmy a některé už začaly s přípravou.

Například Mercedes hlásí, že už od října využívají jeho dvě továrny kompletně obnovitelnou energii. Všechny výrobny chce mít bez uhlíkových emisí příští rok.

Za ekologickým plánem stojí také šestinásobný mistr světa Lewis Hamilton. Jezdec Mercedesu už dříve prohlásil, že chce být sám uhlíkově neutrální do příštího roku. Na důkaz svých slov loni prodal soukromé letadlo.

Jelikož se ale létání plně nevzdal, vysloužil si od veřejnosti nálepku pokrytec. „Není to jednoduché,“ ohradil se mistr světa. „Přece to neznamená, že se musíte bát mluvit o pozitivních změnách.“

Na velkou změnu se chystají také ve Ferrari. Čtyřnásobný světový šampion Sebastian Vettel minulý měsíc uznal, že nepůjde o snadnou záležitost. „Je velmi obtížné akceptovat ten tlak, protože my neprodukujeme zrovna nejmenší uhlíkovou stopu. Závody se pořádají po celém světě a my se na ně nějak musíme dostat,“ řekl jezdec Ferrari. „Každopádně cítím, že F1 by měla dělat více. Je to celosvětově operující organizace a my bychom měli vysílat pozitivní zprávu,“ dodal.

Příkladem jde v potírání uhlíkových emisí stáj McLaren. Tým je uhlíkově neutrální již od roku 2011, napsala britská agentura Reuters.

Chase Carey, ředitel F1, doufá, že se nový ekologický konstrukční styl stane, tak jako mnohokrát v minulosti, inspirací pro zbytek společnosti. „Za 70 let historie byla F1 mnohokrát průkopníkem na poli technologických inovací, které pozitivně přispěly k rozvoji společnosti a k boji s uhlíkovými emisemi,“ prohlásil Carey pro BBC.

Vedle Formule 1 se od roku 2014 závodí také ve Formuli E, kde se po tratích prohání výhradně monoposty poháněné elektricky. Tamní jezdci se často rekrutují z bývalých pilotů Formule 1. Na rozdíl od své emisemi zatíženější kolegyně ale Formuli E zatím chybí podobná prestiž.

Doporučené