Hlavní obsah

Zpožděný let? Ztracený kufr? V nesnázích na letišti radí speciální aplikace

Letní ráno: Co dělat při ztrátě kufru a jaká máte práva při zpoždění letu? Poradí speciální aplikace. (Video: Seznam.cz)

Kdy máte nárok na občerstvení zdarma, náhradní ubytování nebo různé kompenzace? Letadlo při cestě na dovolenou či zpět nabere několikahodinové zpoždění, nebo se zatoulají kufry. Vypjatá situace, ve které mnoho lidí panikaří a neví si rady. V těchto případech pomůže aplikace v mobilu od Evropského spotřebitelského centra.

Článek

Aplikace je ve světě v provozu už dva roky. Jako první ji vyzkoušeli Norové. Česká verze je spuštěna měsíc a už ji využilo 20 tisíc lidí.

S čím aplikace pomůže?

Jde o online aplikaci, která poradí na letišti při sledu různých událostí. A to když zjistíte, že je let zpožděný nebo úplně zrušený. Nebo stojíte u pásu a vaše zavazadlo nikde.

„V aplikaci si naklikáte odkud kam letíte, co se stalo a jaké je například zpozdění. Kalkulátor vám vypočítá, jaká máte v dané situaci práva,“ vysvětluje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra České republiky.

Aplikaci získáte bezplatně na webu Evropského spotřebitelského centra České republiky www.evropskyspotrebitel.cz/kalkulator

Zpozděný let

Dopravce se o vás musí postarat při významnějším zpoždění letu. Při nejkratších letech v rámci EU do 1500 kilometrů se jedná o zpoždění nad dvě hodiny. Tady už máte nárok na bezplatné občerstvení. V případě delšího čekání by měli poskytnout i ubytování. To vše vám k vašemu letu sdělí aplikace.

Ztráta kufru

Pokud kufr nedorazí do cílové destinace s vámi, musíte jít na speciální přepážku, kde se hlásí problémy se zavazadly. Na místě si nechte vystavit tak zvaný PIR report, což je zpráva o mimořádnosti. S tím se obracíte na leteckou společnost, kde vám poskytnou informace, kdy kufr dodají.

„Do té doby si ale potřebujete zakoupit nějaké věci, hygienické potřeby, případně základní ošacení, šortky, plavky a tak dále. Zpětně pak jdete za dopravcem a žádáte skutečně vzniklé škody a prokazujete je účtenkami,“ vysvětluje Ondřej Tichota.

Někdy to bývá problematické, protože kufry dorazí později a někteří cestující tak nakoupí více věcí. To zpětně je těžko vymahatelné.

„Řešili jsme situaci, kdy si paní nutně potřebovala na letišti v Duty Free nakoupit drogerii za 3 tisíce korun. Tak to u dopravce neprošlo,“ říká Ondřej Tichota.

Více v úvodním videu. Rozhovor je součástí pořadu Letní ráno, který vysílá Televize Seznam celé prázdniny každý všední den od 8 do 10 hodin.

Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.

Doporučujeme

Další zprávy