Hlavní obsah

Zprávy Seznamu mají největší týdenní zásah z českých online médií

Foto: Seznam Zprávy

Zásah vypovídá o oblíbenosti a známosti jednotlivých značek, což může být pro jednotlivá média užitečná zpětná vazba, říká mediální odborník Václav Štětka.

Reklama

Podle aktuální studie Reuters Institute zprávy Seznamu týdně sleduje téměř polovina Čechů. Zpravodajství Seznamu důvěřuje 54 % respondentů. Důvěra v média celosvětově klesá, Češi věří nejvíc veřejnoprávním médiím.

Článek

Zpravodajství Seznamu má největší zásah ze všech českých online mediálních značek. Týdně ho sleduje 44 % Čechů, uvádí průzkum Digital News Report, který připravuje Reuters Institute a Oxfordská univerzita. Studie každoročně mapuje trendy v konzumaci zpravodajství po celém světě.

Zásah jednotlivých značek vychází z toho, zda je respondenti průzkumu uvádí jako médium, které v posledním týdnu sledovali.

„Tento údaj nelze zaměňovat s tvrdými daty o návštěvnosti webů, které máme k dispozici například z NetMonitoru, přestože pořadí na těch nejvyšších příčkách ukazatelům návštěvnosti víceméně odpovídá. Údaje o zásahu vypovídají spíše o oblíbenosti a známosti jednotlivých značek, což může být pro jednotlivá média užitečná zpětná vazba,“ říká Václav Štětka, mediální odborník z Loughborough University, který spolupracoval na přípravě výzkumu za Českou republiku.

Absolutně mají mezi českými offline i online médii největší zásah kanály České televize, které týdně sleduje 60 % respondentů.

Důvěra v média klesá, Češi nejvíc věří ČT

Veřejnoprávní média bodují i v důvěryhodnosti, což je v regionu střední a východní Evropy unikát – podobnou pozici má už jen slovenský vysílatel RTVS.

„Divácká a posluchačská důvěra ČT a ČRo odráží nejen profesionalitu, ale také stále ještě relativně vysokou míru nezávislosti veřejnoprávních médií, navzdory rostoucím politickým tlakům. To je zřejmé zvláště při porovnání se zeměmi, kde se veřejnoprávní média stala de facto nástrojem vládní propagandy, jako je Maďarsko či Polsko, za což platí výraznou ztrátou důvěry veřejnosti,“ dodává Štětka.

Zpravodajství Seznamu důvěřuje 54 % respondentů (průzkum důvěryhodnosti se týkal pouze vybraných 15 značek, které jsou uvedené v grafu).

Českým médiím důvěřuje stejně jako loni 33 % dotázaných. To nás řadí na 25. místo ze 40 zkoumaných mediální trhů. Globálně důvěra v média dál klesá, z loňských 42 % se snížila na 38 %.

Češi jsou „konzervy“, pořád mají nejraději počítač

Dalším českým specifikem je konzervativní přístup k mobilní konzumaci zpravodajství. Od loňska se sice zvýšil podíl těch, kteří užívají chytré telefony ke konzumaci zpravodajství o dalších devět procentních bodů na 60 %. Stále ale vedou PC a notebooky, jejichž prostřednictvím čte zprávy 70 % lidí připojených k internetu.

„Ve všech ostatních 39 zemích, kde se průzkum provádí, je smartphone nejoblíbenější cestou k digitálnímu zpravodajství. Není vyloučeno, že relativně pomalejší přesun od počítačů k chytrým telefonům byl zapříčiněn dlouhodobě vysokými cenami mobilních dat v České republice,“ myslí si Štětka. Konzervativnímu rozpoložení Čechů podle něj odpovídá i nízká obliba tabletů.

Jedním z pozitivních zjištění je nárůst počtu lidí, kteří jsou ochotní platit za digitální zpravodajství. Zatímco loni v Česku zaplatilo za přístup k online zprávám podle vlastního vyjádření jen 7 % respondentů, letos to bylo již 10 %. To je podle Štětky obdobné číslo jako například ve Francii či Německu. Rekordmany jsou Norové, kde je ochotných platit 42 % dotázaných.

Průzkum Reuters Institute je každoročně prováděn metodou online dotazníkového šetření. Letošní studie vychází z průzkumu 80 tisíc lidí ve 40 zemích. Týká se pouze obyvatel využívajících internetové připojení a je tedy reprezentativní pouze pro ně. V Česku se tak jedná o cca 88 % obyvatel.

Celosvětově se report letos zaměřuje na dopady koronaviru na konzumaci zpravodajství, dezinformační kanály, rozvoj podcastů nebo předplatitelské modely. Kompletně je k prohlédnutí na webu digitalnewsreport.org.

Reklama

Doporučované