Hlavní obsah

Facebook hasí požár, při kterém jeho šéf zchudl o 167 miliard

Spoluzakladatel Facebooku Mark Zuckerberg musel kvůli ztrátě reklamy zakročit.

Reklama

30. 6. 5:47

Za to, že nezakročil vůči nevybíravým příspěvkům, Facebook zaplatí několikamiliardovou ztrátou. Úbytek inzerentů zasadil spoluzakladateli Facebooku Marku Zuckerbergovi tvrdou ránu a donutil ho změnit přístup ke kontrole obsahu.

Článek

Když se pro bojkot reklamy rozhodlo více než 160 společností, představovalo to pro platformu velkou ztrátu. 98 procent ze 70 miliard dolarů (1,67 bilionu korun) rozpočtu Facebooku tvoří právě příjmy z inzerce.

Otec Facebooku Mark Zuckerberg v posledních dnech zchudl o 7,2 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 167 miliard korun. Stalo se tak poté, co několik firem oznámilo pozastavení reklamy na jeho sociální síti. V pátek akcie Facebooku klesly o 8,3 procenta, nejvíce za tři měsíce.

Pokles akcií snížil kupní cenu Facebooku o 56 miliard dolarů. Podle miliardářského indexu agentury Bloomberg klesla hodnota Zuckerbergova majetku o 82,3 miliardy dolarů.

Facebook se proto rozhodl zakročit. V pátek Zuckerberg oznámil, že sociální síť zakazuje inzerci, která pohoršuje menšiny. Týká se to reklam, které by z menšin, přistěhovalců, žadatelů o azyl, rasových nebo jiných skupin dělaly obětní beránky, nebo které by tvrdily, že tyto skupiny představují hrozbu.

Platforma bude také používat varovné štítky u příspěvků, které porušují její zásady. Facebook byl dříve kritizován za svou nečinnost u kontroverzních příspěvků amerického prezidenta Donalda Trumpa. Na rozdíl od něj sociální síť Twitter tyto příspěvky označila za šířící násilí.

Zuckerbergovo oznámení však firmy neuspokojilo. Ještě v pátek odpoledne se k bojkotu připojilo několik dalších značek. Pozastavení reklamy oznámila například Coca-Cola, Honda, Starbucks a značka čokolád Hershey.

„Nemáme absolutně žádnou motivaci tolerovat nenávistné projevy,“ řekl pro CNN viceprezident Facebooku pro veřejné záležitosti Nick Clegg. „Nelíbí se to nám, našim uživatelům a pochopitelně ani inzerentům. Máme prospěch z pozitivního lidského spojení, ne z nenávisti,“ dodal.

Podle Clegga udělal Facebook změnou své politiky dobrý krok. „Bohužel nulová tolerance neznamená nulový výskyt. Proto se musíme neustále zlepšovat, aby se lidé cítili na platformě bezpečně a aby se těšili z pozitiv, kvůli kterým na Facebook přicházejí,“ uvedl Clegg.

Největší ztrátou pro Facebook byl bojkot reklamy největšího inzerenta na světě, společnosti Unilever, která prodává mimo jiné zmrzliny Ben & Jerry's. „V této době pokračování v inzerci na těchto platformách nepřidává lidem a společnosti žádnou hodnotu. Složitost současného kulturního prostředí nese odpovědnost značek za to, aby se učily, reagovaly a jednaly tak, aby řídily důvěryhodný a bezpečný digitální ekosystém,“ uvedl Unilever v prohlášení.

Nezakročení Facebooku vůči rasově nekorektním příspěvkům Donalda Trumpa vedlo ke vzniku kampaně Stop Hate for Profit. Společnosti bojkotem vyzývaly sociální síť, aby zpřísnila svou politiku, která by zamezila šíření nenávistných příspěvků. Kampaň mimo jiné podpořila také telekomunikační společnost Verizon nebo prodejci outdoorového oblečení North Face a Patagonia.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené