Hlavní obsah

100 hodin práce navíc dovedlo ženu k sebevraždě. Vláda v Japonsku chce omezit přesčasy

Japonská vláda spouští kampaň proti přesčasům a přepracovanosti. (Video: Josef Mačí)

 

Reklama

15. 1. 2017 12:30

Japonská pobočka Yahoo zvažuje, že zavede třídenní víkend, otázkou se zabývá i tamní vláda.

Článek

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že od roku 2020 zavede třídenní víkend. Připojuje se tak k iniciativě japonské vlády, která 24. února spustí kampaň Prémiový pátek, čímž chce bojovat proti přesčasům a s nimi spojenou přepracovaností, jež je součástí japonské pracovní kultury.

Japonskem otřásl případ zaměstnankyně reklamní firmy Dentsu, která spáchala sebevraždu po tom, co pracovala více než 100 hodin přesčasů měsíčně, uvedla agentura Bloomberg. Kvůli případu v lednu rezignoval ředitel společnosti. Prokuratura rovněž vyšetřuje společnost Mitsubishi Electric, kterou podezřívá, že nutí zaměstnance pracovat přehnané přesčasy.

„Budeme se věcí upřímně zabývat,” uvedla Mitsubishi Electric v prohlášení. Zástupci společnosti také slíbili, že budou pozorně sledovat pracovní dobu zaměstnanců a vzdělávat manažery a pracovníky v dané problematice.

Poslední pátek v měsíci dříve z práce

Japonsko, které dalo světu tzv. „karoshi”, tedy úmrtí z přepracování, chce pracovní kulturu změnit. Vláda startuje program Prémiový pátek, jímž chce donutit firmy, aby poslední pátek v měsíci pustily zaměstnance dříve z práce. Program startuje 24. února a má za cíl omezit nadměrné přesčasy a podnítit spotřebu domácností.

Existuje zřejmý vztah mezi volným časem, dovolenou a utrácením, řekl agentuře Bloomberg hlavní ekonom tokijského vědeckého institutu Dai-Chi Life Tošihiro Nagahama. Pokud by se kampaně účastnila většina pracovníků, včetně malých a středních podniků, spotřeba domácností by stoupla o 124 miliard yenů (27,5 miliardy Kč).

Nagahama je však skeptický k zapojení menších firem do programu. Zaměstnanci těchto podniků budou jen s obtížemi odcházet z práce dříve, naopak si budou muset páteční brzký odchod napracovat v předchozích dnech, což jde proti záměru kampaně.

V Yahoo začne víkend v pátek

Některé japonské firmy ale omezují přesčasy z vlastní iniciativy. Potravinářský holding Suntory rozšiřuje možnosti práce z domova a pojišťovna Japan Post Insurance uzavírá svou centrálu o půl osmé.

Internetová společnost Yahoo Japan umožňuje zaměstnancům pracovat z domova pětkrát v měsíci a dokonce zvažuje zavedení třídenního víkendu od roku 2020.

„Doufáme, že tento krok pomůže zaměstnancům k co nejlepším výkonům, a my tak zvýšíme produktivitu práce,” řekla tisková mluvčí společnosti Megumi Yagitaová.

Ačkoliv společnosti Mitsubishi Electric a Dentsu čelí v posledních měsících tlaku veřejnosti, zůstává přepracovanost v Japonsku rozšířeným jevem, myslí si profesor Hirojuki Fudžimura z hoseiské univerzity. Podle něj byla dříve dlouhá pracovní doba odznakem tvrdě pracujícího a disciplinovaného zaměstnance, vnímání se ale mění.

„Zatímco čtyřicátníci a padesátníci si tyto názory udržují, mladší generace si už dlouhé pracovní doby takto necení,” dodává Fudžimura.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované