Hlavní obsah

Desky pro celý svět už vyrábějí, teď chce česká firma uspět v dalším oboru

Agenda SZ Byznys s Michalem Štěrbou, generálním ředitelem GZ Media.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Americká cla zaměstnávají firmy i jejich právníky. „Dlouho jsme pomocí právních zástupců řešili, jestli rozhodným dnem pro aplikaci cla je nalodění do kontejneru, nebo den doplutí do přístavu,“ popisuje šéf GZ Media Michal Štěrba.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Sedmdesát milionů prodaných gramofonových desek, 7,3 miliardy korun v tržbách a EBITDA téměř miliardu a půl.

Skupina firem pod společností GZ Media hlásí třetí nejlepší výsledky v historii, i když jde proti loňsku o patnáctiprocentní propad tržeb. Trh se však podle generálního ředitele společnosti Michala Štěrby po covidových extrémech a totálním předzásobení obchodníků vrátil do normálu.

Společnost vyrobila 70 milionů desek, stále více než polovina objemu přitom pochází z Česka, zbytek je ze Severní Ameriky, kde má firma i nejvíc zákazníků.

Většinu tržeb máte z USA, jak velký je ve vašem objemu český trh?

Zanedbatelný. Jsme sice hrdá česká firma, máme tu řadu klíčových kompetencí včetně top managementu, ale to číslo je nízké. Jedno až dvě procenta, neměříme to. Celkově je asi 55 procent tržeb z Evropy, 45 procent z USA. I když americkou výrobu navyšujeme, stále tam míří část výroby evropské. Jde zejména o komplexní a dražší limitované edice, které se nevyplatí dělat na dvou místech.

Logicky se pak nabízí otázka, jak na vás dopadá současné dění v americké politice?

Základní slovo je nejistota, tím bych asi popsal naše fungování. Tím, že ale v Americe sídlíme a vyrábíme a z amerického pohledu jsme tak částečně americká firma, máme proti jiným firmám z Evropy výhodu.

Jeden den nevíte, jaká budou cla den druhý

Vyrábíte ale i v Kanadě…

Ano. A některé komponenty a materiály musíme do USA dovážet z Evropy nebo i Číny. To znamená, že jeden den nevědět, jaká bude situace z hlediska dovozních cen druhý den, je pro nás velmi komplikované. Pro jakákoliv rozhodnutí.

Za jaké ceny teď objednáváte? Za ceny se cly, nebo bez nich?

Je to opravdu extrémně složité. Rozhodli jsme se ale, že z krátkodobého hlediska budeme konzistentní a s cenami jsme neudělali vůbec nic. Dokud nebude situace jistější, ceny zachováme.

A když cla budou?

Když přijdou, jsme schopní pokrýt měsíc až dva. Na nové objednávky budeme muset s našimi zákazníky přejednat podmínky. Musí to být pro obě strany win win a my musíme zůstat zdraví a ziskoví.

Nejhorší jsou ale případy, kdy máte rozjednanou dlouhodobou investiční akci. V našem případě je to vývoj speciální balicí linky, která je vyráběna a vyvíjena v Číně a převážíme ji do USA. To je prostě neřešitelná věc. Očekáváte, že něco bude stát vysoké stovky tisíc, maximálně milion dolarů a v určitém okamžiku se vám z milionu stane 2,5 milionu. Jen kvůli dovozním clům.

Výpočet cla. Je klíčové nalodění, nebo vylodění?

Takže kolik nakonec zaplatíte?

Tato konkrétní akce je rozdělena na několik etap – tu první máme naštěstí za sebou a kontejnery už dorazily do Spojených států. S menším clem. Dlouho jsme pomocí našich právních zástupců řešili, jestli rozhodným dnem pro aplikaci cla je nalodění do kontejneru, nebo den doplutí do přístavu. V tomto případě to byl naštěstí den nalodění. To je obrovský rozdíl. Zároveň ale máme linku číslo dvě, která je pořád ve výrobě v Číně. Upřímně, s tou nevíme, co si počít…

To dění je tak turbulentní, že zítra mohou být cla jiná, než dnes…

Doufám, že v průběhu, kdy budeme vyrábět, tak se situace změní.

Když cla zůstanou, výroba v Kanadě nedává smysl

Je to pro vás signál přesunout víc výroby do Spojených států?

Kdyby USA dlouhodobě aplikovaly desítky procent cel na většinu svých obchodních partnerů včetně Kanady, mohl by to být nějaký signál přeskupit naše síly v Severní Americe. V Kanadě a USA je stejná nákladová úroveň a pokud naše kanadská výroba míří primárně do USA, nedávalo by mi dlouhodobě smysl zachovávat tam takto vysoký objem výroby. I když je to náš nejstarší závod a z hlediska hospodářských výsledků a kvality procesů naše nejlepší firma. Museli bychom zvážit, jak tu situaci změnit

Za jak dlouho se musíte rozhodnout?

Jsme jako firma extrémně přizpůsobiví a na tyto podněty se nám daří reagovat rychle. Na druhou stranu se rozhodnutí o relokaci výroby obvykle počítají na dlouhé měsíce nebo jednotky let. Máme velkou výhodu, že už relativně velké zázemí v USA máme.

Výrobní firmy máme v Memphisu a Nashvillu, menší výrobní firmu na vstupní materiál na hmotu pak v Hohenwaldu a budujeme Wisconsin, kam míří ta linka z Číny na výrobu obalů.

Zatím je tedy případný přesun otevřený?

V daném okamžiku žádné přeskupení sil neplánujeme a čekáme, co se stane. Pokud mezi Spojenými státy a Kanadou přetrvají vysoká cla, budeme muset začít.

25 procent je vysoké clo?

25 procent už je vysoká hladina. Jestliže je v USA a Kanadě nákladová úroveň stejná a prodáváte za stejné ceny, je 25 procent veškerý zisk.

Tlak na výrobu v USA je v principu správný

Očekáváte, že tím, že přesune do USA výrobu víc firem, vzroste cena práce? Pociťujete už ten tlak?

Obecně si myslím, že myšlenka vrátit alespoň část kritické výroby blíže spotřebě a vyrábět na trzích, kde zákazníci kupují, je správně. Amerika úplně ztratila svou výrobní schopnost. Zároveň ale vidíme, že na to pracovní trh a infrastruktura v rámci USA nejsou připraveny. Pokud by se tedy spustila nějaká masová vlna otevírání závodů v USA, je otázka, jak se s tím americký pracovní trh popere.

Zatím tam tlak na růst mzdy není?

My ho nepociťujeme, toto se neděje ze dne na den.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Letos budeme investovat v Česku. Půl miliardy

Jak velké investice vás letos čekají? Chápu, že cla s tím mohou zamávat…

Letos by to mělo být o něco více než loni. Přibližně půl miliardy, z čehož větší část je ale letos v České republice.

Do čeho?

Posledních 10 let jsme se soustředili na využití obrovského potenciálu výroby desek a poptávky po deskách. Druhá část naší výroby, polygrafie, se vezla na vlně desek, takže jsme investovali spíš do výroby obalů k deskám. Nyní vidíme, že trh desek je saturovaný, konkurence vysoká a není potřeba dál rozšiřovat kapacity.

Řada investic teď tedy směřuje do polygrafické části, abychom trochu vyrovnali poměr mezi tím, kolik nám přináší hudba a mimo hudební průmysl.

Jaký je dnes ten poměr?

Dneska je poměrně drtivý - 85 procent ve prospěch hudby. Chtěli bychom, aby ta nehudební část narostla.

Do čeho budou investice? Nová linka? Nová firma?

Ačkoliv lehce pokukujeme po akvizičních možnostech v rámci Evropy, protože jsme řadu let rostli spontánně a budovali vlastní závody, jsou teď největší investice do automatizace a zefektivňování. Naším projektem je kompletní automatizace logistiky uvnitř firmy, pohyb materiálu a hotových výrobků.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované