Hlavní obsah

Chlebíček: Zanechte vší naděje, kdo vstupujete do Krtkova světa

Foto: Elen Yermachenko / Bontonfilm

V hlavní roli pomáhá jméno zážitkového zahradnictví očistit David Novotný.

Na periferii Prahy stojí zábavní park Krtkův svět, který je zároveň místem hrůzy. Dostal pokuty od úřadů, málem tam hrála kapela Ortel. Teď se majitel Josef Roušal chce očistit filmem. Jenže ho natočila Eva Toulová.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čtete ukázku z newsletteru Chlebíček, ve kterém Jonáš Zbořil a Tomáš Maca každý čtvrtek glosují dění v současné kultuře a přinášejí tipy na nové seriály, filmy, hudbu a knihy. Pokud vás Chlebíček zaujme, přihlaste se k odběru!

Josef Roušal působí jako český Forrest Gump. Obyčejný, dobrácký chlap, který svůj zahradnický byznys rozšířil na zábavní park pro děti. Příležitostný písňový textař, málem prezident i senátor. A také člověk, který inspiroval příběh celovečerního filmu o muži, jenž bojuje proti zlým úřadům, aby mohl potěšit svou blízkou komunitu.

Nebo se to dá vidět jinak. Roušal, muž trpící zbytnělým egem, podnikatel, který miluje obcházet nepohodlná pravidla, na pokutách dluží miliony a vlastní reputaci se snaží vylepšit tím, že odvádí pozornost k politice. Na prezidentskou kandidaturu zvládl v Senátu nasbírat pouze sedm hlasů, v senátorské volbě v benešovském obvodě skončil poslední.

A film? Ten jde opravdu do kin. Ale natočila ho Eva Toulová. Držitelka rekordu v kategorii největší obraz namalovaný pastelkaminejhůře hodnocená česká režisérka posledních let.

Ortel nad splaškami

Snímek, který prý nemá být Roušalovou reklamou, ale majitel parku Krtkův svět jej podle Toulové významně finančně podpořil, má překvapivě silné herecké obsazení. V hlavní roli pomáhá jméno zážitkového zahradnictví očistit David Novotný.

Nejspíš si říkáte: takový dobrý herec. Vážně je to s Krtkovým světem tak problematické? Komplikace kolem jeho existence dlouhodobě mapuje novinář Deníku N Michal Tomeš. Ve svých reportážích upozornil, že Roušal částí zábavního parku fakticky vzato zabral dříve veřejně přístupné území lesa, dopustil se nedovoleného vypouštění splašek a atrakce jako vodní fontána stavěl přímo pod dráty vysokého napětí.

Pak je tu ještě rovina dobrého vkusu. Krtkův svět posloužil jako místo pro svatební obřad zpěváka Bohuše Matuše s jeho o třicet let mladší partnerkou přesně v den jejích osmnáctých narozenin. Rodinám s malými dětmi tu před časem také měla zahrát kapela Ortel, ovšem po nátlaku veřejnosti byl koncert zrušen.

A Eva Toulová? Než se rozhodla odvyprávět Roušalův příběh, točila hlavně nízkorozpočtové romantické komedie. Superžena, Casting na lásku nebo Láska na zakázku se vyznačovaly béčkovou produkcí, topornou režií, únavnými dialogy a frustrovanými reakcemi kritiků. „Ani tak bohatý jazyk jako čeština nenajde slova, která by Lásku na zakázku vystihla v její naprosté marnosti,“ psala loni filmová publicistka Mirka Spáčilová o jednom z počinů Toulové, mimochodem žačky Věry Chytilové.

S Krtkovým světem se mimořádně produktivní režisérka posunula na novou úroveň. Poprvé má jako hlavního hrdinu muže. A navíc muže, který podle Hospodářských novin ještě loni dlužil na pokutách úřadům čtyři miliony korun.

Z lásky k dětem

„A tak vznikla myšlenka založit Krtkův svět. Z lásky k dětem. Já jsem tam mohl postavit klidně nějakou fabriku nebo to prodat celý developerům. Ale já chtěl něco udělat pro okolí, pro místní komunitu. A na úřadě, místo aby byli rádi, tak mi jenom házejí klacky pod nohy,“ zlobí se filmový Josef Roušal v úvodu nového počinu Evy Toulové.

David Novotný své postavě dodává rozměr neohrabaného lidumila, který to přece myslí dobře. Příběhový rámec filmu tvoří prosluněná soudní síň, v níž se Novotný snaží obhájit fakt, že Krtkův svět rozjel bez potřebných razítek – a pod vedením vysokého napětí.

Jeho výpovědi přihlíží předsedkyně senátu ztvárněná Zuzanou Bubílkovou, která se celý film blaženě usmívá a vypadá, jako by zapomněla většinu svých víceméně jednoslovných replik. Igor Bareš, mimochodem obvyklý podezřelý ve filmech Toulové, hraje zlého úředníka, který by možná Roušala nechal být, kdyby býval dostal nějaké to všimné.

Dále hrají: Barbora Seidlová jako unavená Roušalova manželka, Valérie Zawadská v roli zlé úřednice, Jaroslav Satoranský coby trpělivý a moudrý Roušalův právník, přestřelený Martin Kocián jako… uvaděč největšího krmítka v republice. Filmem se párkrát mihne i Bolek Polívka, poněkud dezorientovaně působící soused, který se ochomýtá po areálu parku.

Před kamerou se protočí také několik civilních návštěvníků Krtkova světa, kteří s úsměvem vypráví o svých nezapomenutelných zážitcích – ejhle, prolomení čtvrté zdi. A nakonec nesmíme zapomenout ani na Evu Toulovou v roli objektivní novinářky.

Ve filmu Krtkův svět ale nemá význam hledat jiné perspektivy než tu, kterou nabízí zmučený lidový hrdina Roušal. Ledaže se šeredně mýlím a celý snímek má být interpretován jako satira. Krtkův svět – ironická sonda do duše poloslepého podzemního tvora, který nedokáže dohlédnout následky svého konání.

Ale co že to hraje za hudbu v závěrečných titulkách? „Jen vše jsi splnil jako chlap / co si ještě můžeš přát / že jsi na to měl být králem a všeuměl / a Bohu poděkuj, jak žiješ osud svůj, a nikdy nelituj / žes trochu přešlápnul.“ Hudba: Bohuš Matuš. Text: Josef Roušal. Lidumil a všeuměl.

V plném vydání newsletteru Chlebíček toho najdete ještě mnohem víc, včetně zajímavých kulturních tipů od našich redaktorů i čtenářů. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každý čtvrtek přímo do své e-mailové schránky.

Doporučované