Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Cestující v Evropské unii budou mít nově nárok na kompenzaci za zpožděné lety až po delší době než dosud. Podle nové dohody členských států bude u krátkých letů možné žádat odškodnění až při zpoždění čtyř hodin a více, u dálkových letů až po šesti hodinách, uvedl deník The Guardian.
V současnosti platí, že kompenzace náleží už při zpoždění přesahujícím tři hodiny.
Dohoda zároveň upravuje výši odškodnění: u krátkých letů se částka zvýší z 250 na 300 eur (tedy asi na 7,5 tisíce korun), naopak u dlouhých letů se sníží ze 600 na 500 eur (asi na 15 tisíc korun). Tyto změny však ještě musí projednat Evropský parlament, než vstoupí v platnost.
Na revizi pravidel o právech cestujících v letecké dopravě se čekalo od roku 2013, kdy s návrhem přišla Evropská komise. Trvalo celých dvanáct let, než se členské státy na nové podobě shodly.
Spotřebitelská organizace BEUC dohodu ostře kritizovala. Podle ní připraví „většinu cestujících o jejich právo na kompenzaci“, jelikož většina zpoždění se pohybuje mezi dvěma a čtyřmi hodinami.
S návrhem nesouhlasí ani sdružení Airlines for Europe (A4E), které zastupuje společnosti jako Ryanair, easyJet nebo Lufthansa. Jeho výkonná ředitelka Ourania Georgoutsakou uvedla: „Evropa čeká na transparentní a funkční práva cestujících už 12 let a členské státy nakonec selhaly.“
Podle ní členské země oslabily původní návrh Komise, který počítal s prahy pěti hodin pro krátké a devíti hodin pro dlouhé lety, a nová verze je zbytečně složitá.
Dohoda zahrnuje také nové „právo na přesměrování“ v případě delších zpoždění, zjednodušené automatizované formuláře pro podání žádosti o kompenzaci a silnější ochranu práv cestujících se zdravotním postižením nebo omezenou pohyblivostí.
Francouzský ministr dopravy Philippe Tabarot přivítal dosažení kompromisu: „Text mohl být ambicióznější, ale je to důležitý krok ke zlepšení kvality služeb pro letecké cestující,“ uvedl na sociální síti X.
Na dohodě ho těší zejména automatické přesměrování a pomoc v případě zpoždění nebo zrušení letu, posílená práva pro cestující se zdravotním postižením nebo omezenou pohyblivostí a automatizovaný systém kompenzací při zrušení letu a jasně stanovená pravidla pro náhrady v případě zpoždění, která budou závazná pro všechny aerolinky.
De nouveaux droits pour les passagers aériens dans l’Union Européenne.
— Philippe Tabarot (@PhilippeTabarot) June 5, 2025
Heureux du compromis du Conseil de l'UE adopté ce jour sur le règlement relatif aux droits des passagers aériens, après 12 années de négociations.
Cet accord vient consacrer plus de 30 nouveaux droits pour… pic.twitter.com/qTKwbx0iny
Spojené království si po brexitu stanovilo vlastní pravidla, která však vycházejí z původní unijní legislativy. Kompenzace tam náleží při zpoždění delším než tři hodiny, pokud k němu nedošlo v důsledku mimořádných okolností. Výše náhrady závisí na délce letu — od 220 liber u krátkých tras až po 520 liber u dálkových letů.
Podle představitelů EU se změny mohou dotknout i britských cestujících. Platí totiž pro všechny lety provozované evropskými aerolinkami, a to i na trase mezi Spojeným královstvím a EU.