Hlavní obsah

Zpožděné letadlo? Nárok na náhradu by měl být až po delším zdržení

Foto: Seznam Zprávy

Letiště Praha.

Cestující v EU se dočkají změn v pravidlech pro kompenzace za zpožděné lety. Členské státy se po dvanácti letech dohodly na úpravách, které prodlužují minimální dobu zpoždění pro nárok na odškodnění a mění výši vyplácených částek.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Cestující v Evropské unii budou mít nově nárok na kompenzaci za zpožděné lety až po delší době než dosud. Podle nové dohody členských států bude u krátkých letů možné žádat odškodnění až při zpoždění čtyř hodin a více, u dálkových letů až po šesti hodinách, uvedl deník The Guardian.

V současnosti platí, že kompenzace náleží už při zpoždění přesahujícím tři hodiny.

Dohoda zároveň upravuje výši odškodnění: u krátkých letů se částka zvýší z 250 na 300 eur (tedy asi na 7,5 tisíce korun), naopak u dlouhých letů se sníží ze 600 na 500 eur (asi na 15 tisíc korun). Tyto změny však ještě musí projednat Evropský parlament, než vstoupí v platnost.

Na revizi pravidel o právech cestujících v letecké dopravě se čekalo od roku 2013, kdy s návrhem přišla Evropská komise. Trvalo celých dvanáct let, než se členské státy na nové podobě shodly.

Spotřebitelská organizace BEUC dohodu ostře kritizovala. Podle ní připraví „většinu cestujících o jejich právo na kompenzaci“, jelikož většina zpoždění se pohybuje mezi dvěma a čtyřmi hodinami.

S návrhem nesouhlasí ani sdružení Airlines for Europe (A4E), které zastupuje společnosti jako Ryanair, easyJet nebo Lufthansa. Jeho výkonná ředitelka Ourania Georgoutsakou uvedla: „Evropa čeká na transparentní a funkční práva cestujících už 12 let a členské státy nakonec selhaly.“

Podle ní členské země oslabily původní návrh Komise, který počítal s prahy pěti hodin pro krátké a devíti hodin pro dlouhé lety, a nová verze je zbytečně složitá.

Dohoda zahrnuje také nové „právo na přesměrování“ v případě delších zpoždění, zjednodušené automatizované formuláře pro podání žádosti o kompenzaci a silnější ochranu práv cestujících se zdravotním postižením nebo omezenou pohyblivostí.

Francouzský ministr dopravy Philippe Tabarot přivítal dosažení kompromisu: „Text mohl být ambicióznější, ale je to důležitý krok ke zlepšení kvality služeb pro letecké cestující,“ uvedl na sociální síti X.

Na dohodě ho těší zejména automatické přesměrování a pomoc v případě zpoždění nebo zrušení letu, posílená práva pro cestující se zdravotním postižením nebo omezenou pohyblivostí a automatizovaný systém kompenzací při zrušení letu a jasně stanovená pravidla pro náhrady v případě zpoždění, která budou závazná pro všechny aerolinky.

Spojené království si po brexitu stanovilo vlastní pravidla, která však vycházejí z původní unijní legislativy. Kompenzace tam náleží při zpoždění delším než tři hodiny, pokud k němu nedošlo v důsledku mimořádných okolností. Výše náhrady závisí na délce letu — od 220 liber u krátkých tras až po 520 liber u dálkových letů.

Podle představitelů EU se změny mohou dotknout i britských cestujících. Platí totiž pro všechny lety provozované evropskými aerolinkami, a to i na trase mezi Spojeným královstvím a EU.

Doporučované