Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Představte si, že máte ani ne za dva týdny přeletět celé Alpy tam a zpět. Bez motoru. Jen pomocí termiky, padáku a vlastních nohou. Když nefouká? Běžíte po svých. Když prší? Běžíte dál. Tak přesně tohle je extrémní závod Red Bull X-Alps. A letos je jeho dvanáctý ročník nejdelší v historii. „Je to spojení paraglidingu, vytrvalostního běhání, lezení po skalách i po ledovcích, navigační strategie a neúprosné fyzické dřiny,“ říká spoluzakladatel závodu Ulrich Grill.
Celou asi desetikilovou výbavu si závodníci nesou na zádech a překonávají s ní každé ráno převýšení okolo 2 000 výškových metrů a pak se snaží překonat co největší část trasy během několikahodinového letu na paraglidingu. Závod začíná 15. června v Kitzbühelu a končí v rakouském Zell am See, kam se závodníci mají dostat za 12 dnů. Mezitím několikrát překříží Alpy, protože musí projít 16 místy v pěti zemích – Rakousku, Francii, Německu, Itálii a Švýcarsku. Mají na to 12 dnů, ale například osminásobný výherce závodu Christian Maurer, přezdívaný „Chrigel the Eagle“, to zvládnul v roce 2023 za 6 dní 6 hodin a 1 minutu.
Pozor na vrcholky
Samotné lety jsou extrémně náročné na soustředění, nemluvě o zkušenostech a dovednostech, které musí pilot mít. Jde o stokilometrové vzdálenosti ve vysokých nadmořských výškách, a tak si paraglidisté musí dávat pozor, aby alpské čtyřtisícové vrcholky neškrtli vlastní botou.
Po přistání většinou běží sportovci další desítky kilometrů do hor, aby měli ráno lepší startovací pozici pro vzlétnutí. Podmínkou pro bezpečný průběh závodu je týmová podpora. Každý závodník má svůj tým, který mu nosí jídlo, vodu i náhradní oblečení. Důležité je zmínit, že atleti musí každý den dodržet povinnou sedmihodinovou pauzu, během níž se nesmí pohnout z místa.
Od čtvrtého dne závodu se tým na posledním místě vyřadí. To se opakuje každých dalších 48 hodin. Proto je těžké závod vůbec dokončit a každý, kdo se objeví na plovoucím molu v Zell am See, kde závod končí, je pomyslným vítězem. Létání je zakázáno od 21 hodin večer do 6 hodin ráno. Jednou za závod mohou ale závodníci využít „divokou kartu“, takzvaný Night Pass, díky které se můžou pohybovat i přes noc. Pokud vyhrají „předzávod“ zvaný Prolog, který se běží chvilku před ostrým závodem, získají sportovci Night Passy dva. A i to dělá závod tak divácky zajímavým. Často se totiž ty největší bitvy odehrávají na „chvostě“ závodu, kde atleti bojují do poslední vteřiny o to, aby nebyli vyřazeni a předvádí při tom neuvěřitelné fyzické výkony.
Podívejte se na fotografie z minulého ročníku:
Hřebeny Alp čtyřikrát
Na trase čeká na atlety vše: od ferrat po ledovce, od asfaltu po horské pěšiny, od úmorného vedra po vítr a zimu. „Sportovci musí čtyřikrát překročit hlavní hřeben Alp. Silný vítr, složité letové podmínky nebo omezené možnosti přistání jsou samozřejmostí. Nemluvě o extrémní fyzické náročnosti, které představují tři zajištěné skalní cesty. Pokud bude špatné počasí, bude se hodně běhat. Trasa nikdy nebyla tak složitá a náročná,“ říká Ulrich Grill.
V závodě letos máme českého i slovenského reprezentanta. Naše barvy bude v Kitzbühelu hájit Ondřej Procházka, akrobatický pilot, držitel dvou světových rekordů v paraglidingu. Ondra si bude chtít spravit reputaci po loňské X-Alpové premiéře, v níž byl jeho tým vyřazen hned mezi prvními. „Mojí metou je dorazit do cíle,“ říká s tím, že na závodě ho nejvíce baví, jak je nepředvídatelný a jak se podmínky stále mění. A co bezpečnost? „Poslouchám svůj dobrý vnitřní hlas. Bezpečnost je prioritou pro mě a také pro budoucnost tohoto krásného závodu, jehož chci být součástí,“ odpovídá..
Za Slovensko se na startu objeví Juraj Koreň „Ďurifuk“, který se do závodu vrací po šesti letech a je známý svou mírně řečeno velmi dobrodružnou a nebojácnou povahou. Výkony obou atletů, jejich postřehy přímo z trati, stejně jako průběh celého závodu můžete v češtině sledovat na blogu hlavního partnera závodu, značky Salewa mountainbrands.cz.