Článek
Hotelový byznys se sice zotavuje, není už ale stejný jako před lety. Poptávka po ubytování se změnila a nové požadavky hostů se logicky promítají do fungování hotelových zařízení. O tom, zda je hotel stále dobrý byznys, přišli do Byznys Clubu Karolíny Štukové debatovat ředitel divize Hospitality v Julius Meinl Living Martin Švehla, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR) Václav Stárek a také Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA v poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
České hotelnictví a gastronomie utrpěly během pandemie velké ztráty. Ale zotavují se a podle Václava Stárka už je obor téměř zpět na číslech, která vykazoval před covidem.
„Předcovidové obsazenosti ještě nedosahujeme, mluvím o datech z roku 2019 za čtyřhvězdičkové hotely v Praze. Ale zase se zvýšila průměrná cena ubytování,“ řekl na úvod debaty prezident AHR ČR. Podle dat společnosti Cushman a Wakefield průměrná obsazenost čtyřhvězdičkových a pětihvězdičkových hotelů v Praze meziročně vzrostla o zhruba pět procent na současných 75,2 procenta.
Z pohledu vlastníků hotelů a jejich investorů ale situace není vůbec špatná. „Pro ně jsou důležité tržby a ty rostou,“ upozornil Bořivoj Vokřínek z poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Ceny za ubytování v českých hotelech narostly oproti roku 2019 o 31 procent. „Řada hoteliérů v covidu přišla na to, že je prostě lepší zvednout ceny, i za cenu toho, že třeba budou mít méně hostů,“ řekl Vokřínek.
Další úhel pohledu na situaci na trhu přidal Martin Švehla z Julius Meinl Living. Upozorňuje, že nižší obsazenost hotelů v porovnání s rokem 2019, který byl historicky nejlepší, neznamená, že turisté teď do Česka jezdí méně. „Přibývá hotelů, což potvrzuje, že se tomu odvětví daří,“ míní Švehla a hned dodává. „V roce 2022, kdy jsme náš aparthotel v Praze otevřeli, jsme mířili na obsazenost 70 procent. A v loňském roce jsme byli dokonce na 78 procentech,“ nechal nahlédnout do hospodaření aparthotelu The Julius v Praze.
Hosté se shodli, že odvětví dnes táhne prémiový segment, tedy čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely. Tyto podniky mohou navyšovat ceny, protože poptávka po takto kvalitním ubytování roste a hotelům tedy rostou tržby.
Jak ale upozornil Stárek, ubytovatelům se poměrně výrazně zvedají i náklady. „Ano, loni byl v tržbách nárůst zhruba 22 procent, ovšem o zisku se tohle určitě říci nedá. A to je to, co bude potenciální investory zajímat.“
Zájem investorů o hotelový byznys ale podle Bořivoje Vokřínka neklesá, právě naopak. Odvětví se po pandemii velice rychle vzpamatovalo a zájem o investice je dnes v tomto prostředí větší než před covidem.
„My máme klienty, kteří před covidem do hotelů vůbec neinvestovali a dneska říkají: Máme na to 1,5 miliardy, poraďte nám, kam je máme dát.“ Problém je podle něj spíš najít dobrý podnik, který by se dal koupit.
Julius Meinl nabízí zájemcům o investování do hotelového byznysu možnost podílet se na budování sítě tzv. apartmánových hotelů. A jejich fond kvalifikovaných investorů slibuje velice zajímavé výnosy.
Chcete-li se o tom, jak dnes prosperují pětihvězdičkové hotely, dozvědět víc, pusťte si v úvodu tohoto článku Byznys Club na téma turismus a hotelnictví v roce 2025.
Partnerem Byznys Clubu je The Julius Fund.