Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jeden z nejznámějších současných japonských umělců nově vystavuje své monumentální obrazy v Oblastní galerii Liberec. Jedná se o jeho první přehlídku na starém kontinentu. Jmenuje se Traveling Alone a potrvá do 28. září.
„Je skutečně zázrak, že se nám podařilo dostat do Liberce tak výraznou osobnost japonské soudobé scény, jako je Koji Kakinuma. Ve své tvorbě propojuje tradiční umění kaligrafie, action paintingu a performance,“ shrnuje ředitel galerie Filip Suchomel.
Výstava představuje celou šíři tvůrčích postupů čtyřiapadesátiletého rodáka z ostrova Honšú. Diváci uvidí 14 děl včetně těch velkoformátových, která mají na délku i osm metrů. „Samotná realizace nezabere tolik času, třeba obraz B-eat jsem měl hotový za pět minut, One pak dokonce za deset vteřin. Jenže v prvním případě tomu předcházelo 30 dní příprav a úklidu a dvouleté vytváření koncepce, ve druhém jsem zase úklidu a přípravám věnoval desetinu času, zato koncepce se rodila dvacet roků,“ popisuje Kakinuma.
Kaligrafii se věnuje od pěti let. „Moje práce vychází ze 3000 let staré kaligrafické tradice, ale zároveň v sobě nese měřítko, důraz a osobní vyjádření ztělesňující modernost,“ konstatuje Kakinuma. Učil se nejprve u otce, později vystudoval výtvarné a scénické umění v Tokiu. Začátkem tisíciletí působil jako hostující vědecký pracovník na Princetonské univerzitě v USA.
Do širšího povědomí vstoupil uměleckými představeními, kdy v rychlém sledu vytvářel gigantickými štětci za doprovodu tradičních hudebních nástrojů monumentální obrazy balancující mezi akční malbou a kaligrafií.
Později kladl Kakinuma důraz na jednotlivé formy kaligrafických technik. Nakonec oba styly doplnil ještě tvorbou takzvaného kaligrafického tapeworku, kdy svá sdělení zapisuje na papírový podklad pomocí rychle trhané lepicí pásky různé tloušťky v dlouhých formátech blízkých tradiční formě horizontálních svitků, ale přenesených do monumentálních rozměrů.
„Klíčem ke všem technikám, které Kakinuma ztvárňuje pohybem svého těla, je rychlost. Tradiční japonská kaligrafie skutečně vyžaduje fyzický pohyb k vytvoření jediného, unikátního díla a pro Kakinumu se rychlost a pohyb stávají výraznými prostředky pro vznik výsledného, velice působivého obrazu,“ vysvětluje ředitel galerie Suchomel, který je sám japanolog a dříve šéfoval Sbírce asijského umění Národní galerie v Praze.
Podle něj autor překračuje mantinely tradiční japonské kaligrafie směrem k volnému umění. Kakinumovy současné práce sice vycházejí z jednotlivých, po sobě jdoucích tahů tradičních japonských znaků definovaných štětcem a inkoustem, výsledek však má blíž k novým abstraktním tvarům.
Jednu malbu obřím štětcem vážícím skoro třicet kilogramů a vlastnoručně vyráběnou tuší vytvořil Kakinuma také přímo před libereckou galerií. Nanesl ji na bílé plátno, po němž se při tvorbě procházel bosý, jak zachytila reportáž televize Nova.
Autor už vystavoval ve washingtonském Kennedyho centru či Metropolitním muzeu umění v New Yorku. Také byl jedním z 20 tvůrců, které japonská vláda v roce 2020 oslovila u příležitosti letních paralympijských her v Tokiu, aby vytvořili umělecká díla reprezentující tamní uměleckou scénu.