Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Lepší ve svém než v pronájmu. Hesla, kterého se drží domácnosti při hledání vlastního bydlení, se chytily také některé české cestovní kanceláře.
Průkopníkem a největším domácím investorem do hotelů je cestovní kancelář Alexandria. Hlavní aktiva má momentálně v Bulharsku, kde naprojektovala a postavila dva hotelové komplexy: pětihvězdičkový hotel Belvedere v Primorsku a čtyřhvězdičkový hotel Hermes v Carevu. V zemích, kde prodává zájezdy, financuje také modernizace hotelů, které sama nevlastní.
Částka, kterou už Alexandria za více než dvě dekády do zahraničních turistických nemovitostí investovala, se počítá v nižších miliardách korun. A není konečná.

Starý a nový hotel Belvedere v bulharském Primorsku.
„Ano, chystáme se na nákupy dalších hotelů, jak v Bulharsku, tak v dalších zemích,“ řekl bez dalších podrobností mluvčí cestovky Petr Šatný. „Vzhledem k vysoce konkurenčnímu prostředí, kdy o lukrativní projekty (ať už stavební pozemky na dobrém místě, hotely k rekonstrukci či fungující hotely ke koupi) je obrovský zájem subjektů z mnoha zemí, nemůžeme ani naznačovat,“ vysvětlil.
Alexandria svůj zájem tradičně upíná hlavně na Bulharsko, jeho obliba mezi českými turisty v posledních letech rostla a patří u nich mezi top letní destinace. K Černému moři každý rok vycestuje okolo 150 tisíc Čechů.
Na první nákupy se tam tuzemská cestovka vydala na přelomu milénia, kdy získala hotel Belvedere na severní pláži v Primorsku. O dvacet let později šel kompletně k zemi a cestovní kancelář na stejném místě postavila nový pětihvězdičkový resort orientovaný na rodiny s dětmi.
V roce 2008 firma naprojektovala a postavila čtyřhvězdičkový hotel Hermes v bulharském Carevu, který byl v té době největší českou zahraniční investicí v oblasti cestovního ruchu.
Kromě toho nakoupila i některé další hotely v různých zemích. Celkem cestovka do vlastních hotelů dala „vyšší desítky milionů eur“, tedy přes miliardu korun.
Proč do hotelů investuje? „Kromě přímého vlivu na kvalitu je další výhodou samozřejmě také to, že odpadá jeden článek dodavatelského řetězce a můžeme tak zákazníkovi nabídnout výhodnější cenu, která neobsahuje marži právě tohoto článku,“ říká Šatný.
Výhodná pomoc
Další desítky milionů eur už Alexandria investovala i do rekonstrukcí cizích hotelů, aniž by vstupovala do jejich vlastnické struktury. Má to své výhody. Náklady nejsou tak vysoké a s dohodou o financování získává cestovka vliv například na plán rekonstrukce, dlouhodobý kontrakt, právo na spolupráci s konkrétním hotelem, garantované hotelové kapacity nebo například výhodnější cenu.
„První taková spolupráce proběhla na dnešní dobu v malém měřítku už někdy po roce 2000, kdy jsme rodinnému hotelu Gorgona na Krétě zafinancovali stavbu bazénu,“ popsal Šatný. Následovaly například rekonstrukce hotelu Strofades na ostrově Zakynthos, stavba hotelu Evita Mare na ostrově Rhodos nebo rekonstrukce dvou hotelů na Korfu. V portfoliu má cestovka i další větší či menší hotely.
Podobný model financování funguje v Řecku i v Bulharsku. Aktuálně se vyjednává o nových investicích, chystají se architektonické projekty. „Tento způsob investice jsme úspěšně uplatnili v Řecku a v dalších zemích, ve kterých je například vstup do majetkové struktury složitější či majitelé mají zájem o rozvoj svých hotelů, ale nechtějí měnit vlastnické poměry,“ říká Šatný.
Cesta, jak mít svůj klub
Do hotelů investovala také cestovní kancelář Blue Style. Aktuálně provozuje pět vlastních hotelů: čtyři pod značkou Monarque v Tunisku a Blue Style Resort s 96 pokoji na řeckém ostrově Samos.

Hotel Monarque El Fatimi v Tunisku.
I v tomto případě je tím hlavním důvodem možnost pohlídat si kvalitu. „Můžeme tím přímo nastavovat standardy v ubytování, gastronomii i dalších službách a dohlížet na ně, přizpůsobit celý koncept očekávání klientů a zajistit kvalitní animační programy pro děti i dospělé, například Croco Cluby nebo Blue Cluby,“ vyjmenovává mluvčí Simona Fischerová. „Klíčová je pro nás rovnováha mezi dostupnou cenou pro klienta a kvalitou, kterou chceme dlouhodobě garantovat,“ dodala.
Podle místopředsedy Asociace českých cestovních kanceláří Jana Papeže další české cestovní kanceláře do vlastních ubytovacích zařízení neinvestují, případně tak činí spíš lidé s nimi spojení jako soukromé osoby. Například Radim Jančura, majitel dopravní společnosti RegioJet, se do hotelového byznysu pustil v covidu a dnes vlastní několik hotelů v České republice a v Rakousku.
„Většina cestovních kanceláří investice do hotelů už vzdala. Na první pohled to vypadá ideálně, ale ve výsledku jste otrokem vlastní sítě, kterou musíte naplnit, i když klienti chtějí něco jiného,“ říká Papež a dává za příklad krach obří cestovní kanceláře Thomas Cook, která měla rozsáhlou síť vlastních hotelů a resortů.
Do nákupu hotelů nicméně investuje německá DER Touristik, která je mateřskou společností české CK Fischer a také Exim Tours. Má přes sto hotelů značek Sentido, Kalimera nebo koncept Anadea, který se ale nezaměřuje na masovou turistiku. Do hotelů investovala také matka Čedoku a polská jednička v dovolených Itaka.