Hlavní obsah

AZ Energies nevrací lidem přeplatky. Prý ji chce poškodit konkurence

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Minimálně stovka klientů dodavatele AZ Energies čeká několik měsíců na to, až jim společnost vyplatí peníze, které jim měla vrátit jako přeplatek nebo zaplatit za vykoupenou elektřinu ze solárů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dodavatel elektřiny či plynu AZ Energies má problém s platbami svým odběratelům. Společnost klientům neplatí od loňského jara. U nespokojených zákazníků se opakuje stejný vzorec – dosud neobdrželi přeplatek vyúčtování, i když je dodavatel ujišťoval o okamžité nápravě, ale poté s nimi přestal komunikovat. Stejně tak je to s uhrazením faktur za výkup elektřiny ze solárních elektráren, kterou zákazník nespotřeboval, ale prodal ji AZ Energies.

„Od začátku roku máme několik desítek stížností na tuto společnost, které souvisejí buď s nevyplaceným přeplatkem, nebo neuhrazenými částkami za výkupy. Zabýváme se těmito podněty, ale nemůžeme to blíž komentovat, protože věc není uzavřená. Ve chvíli, kdy se do toho vložíme, tak ale zpravidla dojde k zaplacení,“ říká mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Michal Kebort.

Věc řeší jak ERÚ, tak právníci i společnost dTest, která se zabývá ochranou spotřebitele. Faktury i korespondenci nespokojených zákazníků má redakce k dispozici.

Právník společnosti AZ Energies uznává, že některým zákazníkům skutečně nebyl přeplatek vrácen, ale záleží na konkrétním případu. „Do určité výše přeplatku se dle všeobecných smluvních podmínek přeplatek převádí na další období. Někteří klienti zase chtějí udělat zápočty, aby nemuseli hradit pravidelné zálohy. V této oblasti je to hodně individuální, ale AZ k tomuto přistupuje zodpovědně,“ říká Jiří Tůma, jednatel společnosti Ústecká finanční.

AZ Energies ve všeobecných obchodních podmínkách uvádí: „Vznikne-li Zákazníkovi na zálohách po provedeném zúčtování přeplatek a nemá-li zároveň Zákazník vůči Dodavateli žádný dluh po splatnosti, může si Zákazník zvolit způsob vrácení přeplatku mezi převedením na zálohy pro další Zúčtovací období, nebo vrácením na svůj bankovní účet. Nezvolí-li Zákazník způsob naložení se vzniklým přeplatkem, může Dodavatel použít přeplatek na úhradu plateb záloh pro další Zúčtovací období nebo ho započte na své splatné pohledávky za Zákazníkem.“

Zákazníci si tak mohou sami zvolit, jakým způsobem jim bude přeplatek vrácen. Pokud však smlouvu s AZ Energies uzavřeli přes prostředníka a dali mu plnou moc, je možné, že způsob vrácení přeplatků vyřídil za ně.

AZ Energies slibovala, že do konce dubna zaplatí přeplatky zákazníkům, kteří se od ní rozhodli odejít. Do konce března 2025 měla uhradit nevyplacenou částku také těm, kteří u ní stále zůstávají.

Letos v březnu totiž AZ Energies získala úvěr ve výši 30 milionů Kč, aby mohla svým klientům zaplatit. Některým skutečně peníze poslala, u dalších však problém přetrval. Letos navíc dodavatel změnil podmínky, podle kterých má na vrácení přeplatku zákazníkovi delší dobu. Dříve tak musel učinit do 14 dnů, nyní lhůtu prodloužil na měsíc, naopak nedoplatek dodavateli musí odběratel uhradit do týdne.

Částky, které zákazníkům firma nevyplatila, jsou různé. U některých jde o vyšší jednotky tisíc, jinde o desítky tisíc Kč.

Celkem podle Operátora trhu s energiemi AZ Energies dodává elektřinu na 2 248 odběrných míst a 591 odběrných míst u plynu. Mezi dotčenými jsou také klienti společnosti Šetři za tři, která zprostředkovává smlouvy na energie a je registrovaná u ERÚ.

„Je to cca 100 klientů a částka, o které víme, je přesně 550 tisíc Kč. Pak jsou tu další, kteří o tom nevědí. Postupně klienty obvoláváme, abychom zjistili ještě přesnější data a zda není více poškozených,“ říká jednatel společnosti Šetři za tři Jaromír Maňoušek.

Společnost Šetři za tři získala od AZ Energies provizi za to, že jí přihrála zákazníky. Podle Maňouška firma dlužila 200 tisíc Kč na provizích, které nakonec zaplatila. „Řekl jsem, ať prvně pošlou klientům přeplatky. Měl jsem za to, jelikož jsem byl jednatelem Vyhnálkem (Vladimír Vyhnálek, jednatel AZ Energies, pozn. red.) upozorněný, že po načerpání úvěrů všem peníze uhradili, tak zaplatí i nám. Tak se stalo, uhradili nám fakturu za provize zprostředkovaných smluv,“ popisuje Maňoušek.

Podle Tůmy má společnost Šetři za tři na celém případu AZ Energies svůj zájem a snaží se v rámci konkurenčního boje firmu poškodit.

Chrudimský dodavatel působí na trhu od roku 2018 a problémy měl i v minulosti. V roce 2021 mu ERÚ udělil pokutu 300 000 Kč, další ve výši 400 000 Kč za to, že „užil agresivní obchodní praktiku“, nedodržel standartní lhůty pro vyřešení reklamace vyúčtování nebo za uvádění nepravdivých informací.

Doporučované