Hlavní obsah

Trh s bubble tea má do roku 2032 vzrůst na 4,78 miliardy amerických dolarů

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační obrázek.

Bubble tea se z hravého nápoje stalo globálním fenoménem. Trh má do roku 2032 vzrůst na 4,78 mld. USD, investory láká hlavně Čína. Budoucnost značek však závisí na tom, zda udrží kvalitu i ziskovost.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Bubble tea, původně vnímaný jako zábavný a barevný nápoj, se v posledních letech proměnil v celosvětový fenomén. Podle analýzy společnosti Fortune Business Insights má globální trh s bubble tea do roku 2032 vzrůst na 4,78 miliardy USD (více než 100 miliard Kč) z letošních očekávaných 2,83 miliardy USD, uvedl server zpravodajské televize CNBS.

Obrovský potenciál potvrzuje i zájem investorů. Letos vstoupily na burzu v Hongkongu tři čínské řetězce – Mixue Group, Guming Holdings a Auntea Jenny – a získaly více než 700 milionů USD. Investoři sází na rychle rostoucí domácí spotřebu v Číně, která je méně citlivá na americká cla než jiné sektory.

Lídrem odvětví je Mixue, která na konci loňského roku provozovala po celém světě více než 46 000 provozoven. Díky tomu se stala největším potravinářským a nápojovým řetězcem na světě podle počtu poboček, a to před řetězci McDonald’s, Starbucks i Subway. Strategie Mixue stojí na nízkých cenách, vysokém objemu prodejů a rozsáhlém franšízovém modelu. Ten je typický pro celý sektor - většinu obchodů provozují franšízanti, zatímco mateřské společnosti vydělávají hlavně na dodávkách surovin, vybavení a poplatcích.

Tento přístup umožňuje rychlou expanzi, ale zároveň přináší výzvy jako udržování kvality a riziko přesycení trhu. Zatímco návratnost investice pro franšízanty se obvykle pohybuje mezi 18 až 24 měsíci, míra zavírání obchodů se odhaduje kolem 20 procent. Složitější je také expanze do zahraničí, kde se firmy musejí vyrovnávat s odlišnými chutěmi zákazníků i komplikovanějšími dodavatelskými řetězci.

Trh s bubble tea navíc čelí rostoucím nákladům, cenovým válkám i nasycení na domácím trhu. Budoucnost největších značek tak bude záležet na tom, zda dokážou skloubit rychlou expanzi se ziskovostí a přesvědčit investory, že bubble tea není jen krátkodobým trendem.

Bubble tea je sladký nápoj na bázi čaje, do kterého se přidává mléko nebo ovocný sirup a typické želatinové či tapiokové kuličky. Ty se pijí silným brčkem spolu s nápojem a dodávají mu hravou formu i neobvyklou texturu.

Související témata:

Doporučované