Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na jedné straně žena zahalená v burce, na druhé dívka s odhaleným obličejem, v tílku a s rozpuštěnými vlasy. To vše doplněno popiskem „Jaké Česko chcete?“.
Bližší pohled napoví víc – jde o nový billboard SPD. Ženu v burce totiž doplňují loga ODS, Starostů a Pirátů, dívku poté nápis SPD.
Podobnost se nabízí ve Španělsku. S takřka stejným billboardem totiž vyrukovala tamní krajně pravicová strana Vox, která – podobně jako SPD – má jako stěžejní součást programu boj proti nelegální migraci.
Souhlasí i slogan, který se ve španělském případě ptá „Jakou Almeríi chcete?“ s odkazem na město na jihu země.
Trestní oznámení
Kvůli billboardu na SPD podala žalobu skupina českých muslimů, podle kterých hnutí vytváří dojem, že jsou muslimové pro společnost nebezpeční.
„Jde o paušalizaci, hanobení vycházející čistě z náboženské příslušnosti žalobce. Kampaň vytváří o muslimech zavádějící dojem, že ohrožují bezpečnost a práva ostatních. Je to nepravdivé a nepodložené tvrzení,“ uvedl pro Deník N advokát Leonid Kušnarenko, který zastupuje lidi z muslimské menšiny.
Soud ve středu sice rozhodl, že jsou billboardy „potenciálně diskriminační a protiprávní“, nenařídil ale jejich stažení, jak Kušnarenko požadoval.
Seznam Zprávy oslovily mluvčí SPD Lenku Čejkovou s žádostí o komentář k novým billboardům, na dotazy redakce do vydání textu nereagovala.

Billboard SPD a španělské strany Vox.
Že se v kampaních strany inspirují doma i v zahraničí a naskakují na aktuální trendy, není žádnou novinkou. Naopak se jedná o předvolební stálici. „V politickém marketingu nikdo nestřílí jen tak od boku,“ říká pro Seznam Zprávy marketér Petr Lesenský.
Političtí lídři a jejich marketéři si snaží vytipovat, o čem se zrovna ve společnosti mluví, co je „in“ a využít to poté ve snahách získat voličskou přízeň.
Problémy v kampani
Taková snaha se ale SPD v minulosti vymstila. Například na nedávném jarmarku strany v Olomouci, kde v rámci hry, kdy se měli návštěvníci pokusit poznat píseň, organizátoři vybrali nahrávku Dělám stojky od zpěvačky Bereniky Kohoutové.
Ta se následně tvrdě ohradila, a dokonce se obrátila na právníky. „Bez mého souhlasu a bez patřičné licence byla má píseň Dělám stojky použita ve volební kampani hnutí SPD. Užití mé hudby tímto způsobem je porušením autorských práv,“ vyjádřila se Kohoutová.
Podle ní použití její písně vyvolávalo dojem, že je podporovatelkou SPD. „Což není pravda,“ zdůraznila.
Mluvčí SPD k tomu uvedla, že autorská práva na píseň Dělám stojky spravuje Ochranný svaz autorský (OSA). „Paní Kohoutová má s OSA uzavřenou autorskou smlouvu stejně jako pořadatelská agentura, která zajišťovala technické a hudební zázemí akce pro hnutí SPD. Veškeré poplatky za veřejnou produkci hudby byly řádně uhrazeny prostřednictvím OSA, tedy použití skladby bylo zcela legální a v souladu s platnými autorskými předpisy,“ napsala Seznam Zprávám.
Další nepříjemnost SPD potkala kvůli jejich klipu, kde vystupují Tomio Okamura a další lídři SPD, PRO, Trikolory a Svobodných na pláži v havajských košilích, zatímco hraje jejich předvolební píseň s názvem Naplno.
Na jednom ze záběrů se objevilo logo ležáku Proud z pivovaru Plzeňský Prazdroj, což jeho majitelé nenechali bez odezvy.
„Plzeňský Prazdroj je čistě apolitickým subjektem, on ani jeho značky se nezapojují do žádných předvolebních kampaní,“ uvedl Zdeněk Kovář, mluvčí skupiny Asahi, která Plzeňský Prazdroj vlastní.
SPD muselo klip následně upravit, aby v něm logo viditelné nebylo.
Asociace mohou budit i předvolební noviny SPD s hlavičkou „Na vlastní oči“. Pod totožným názvem totiž dlouhou dobu fungoval pořad TV Nova zabývající se investigativní žurnalistikou.
„Vyvolávat kontroverze“
Okamurovo hnutí již v minulosti kontroverze vyvolalo i svými billboardy, když na ně loni před krajskými volbami umístilo obrázek muže tmavé pleti s nožem od krve a nápisem „Nedostatky ve zdravotnictví nevyřeší chirurgové z dovozu“.
Veřejnost a některé politiky tehdy billboardy a plakáty pobouřily natolik, že bylo na Okamuru a jeho hnutí podáno trestní oznámení za podněcování k nenávisti. Minulý měsíc padlo rozhodnutí o obžalobě a případ zamíří k soudu.
Podle Lesenského je hlavní náplní kampaně SPD na sebe neustále upozorňovat, a to i za cenu toho, že ‚půjdou až za hranu‘. „Myslím, že vyvolávat nějaké kontroverze a snažit se o to, aby se o nich mluvilo více než o komkoliv jiném, je jejich záměr. Oni mají strach, že zmizí z toho mediálního prostoru, a proto jsou často i za hranou. Já bych za tím viděl záměr,“ říká.