Hlavní obsah

Parket: Buffett vycouval z čínské dálnice. Investice v BYD splnila misi

Foto: Shutterstock.com

Buffett v roce 2008 s mimořádnou prozíravostí vstoupil do firmy, o které tehdy západní investoři sotva slyšeli.

Po 17 letech končí jedna z nejvýnosnějších kapitol v dějinách Berkshire Hathaway. Buffettův konglomerát prodal poslední akcie čínského BYD, do kterého vstoupil na popud svého parťáka Charlieho Mungera.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čtete ukázku z newsletteru Parket, ve kterém Lukáš Voženílek přináší ty nejdůležitější novinky ze zákulisí finančních trhů. Pokud vás zajímá vývoj burzovních indexů, cen komodit či měnových kurzů, přihlaste se k odběru a celý newsletter budete každé pondělí dostávat do své e-mailové schránky.

Investiční vehikl Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta definitivně uzavřel jednu z nejvýraznějších kapitol své investiční historie. Po 17 letech zcela prodal svůj podíl v čínském výrobci elektromobilů a baterií BYD. Původní investice ve výši zhruba 230 milionů dolarů měla mimořádnou návratnost, která se podle odhadů pohybuje na více než dvacetinásobku vložené částky.

V přepočtu na roční zhodnocení šlo o dvouciferné tempo, které by záviděl leckterý investiční fond – a paradoxně to nebyla Buffettova vlastní sázka. Celý příběh začal v roce 2008, kdy svět investic sužovala finanční krize a většina investorů hleděla spíše k záchraně portfolií než k expanzi do čínských technologických firem. Buffett byl přitom k investici zpočátku zdrženlivější.

Klíčovou roli ale sehrál jeho partner Charlie Munger. Na doporučení čínsko-amerického investora Li Lu začal sledovat společnost BYD a brzy v ní rozpoznal potenciál stát se průkopníkem nejen v elektromobilitě, ale také v bateriových technologiích.

Podle časopisu Fortune navíc Buffetta zaujal Mungerův barvitý popis zakladatele BYD Wanga Chuan-fua. „Tenhle chlap je kombinací Thomase Edisona a Jacka Welche. Edisonem v řešení technických problémů a Welchem v prosazení toho, co je potřeba. Nikdy jsem nic podobného neviděl,“ prohlásil tehdy Munger.

Jack Welch byl americký manažer, vzděláním chemický inženýr. Proslavil se jako nejdéle sloužící výkonný ředitel firmy General Electric, v jejímž čele stál v letech 1981 až 2001. Nesmlouvavý postoj, železná vůle a přirozené vůdcovství Welchovi přineslo přezdívku „neutronový Jack“.

Buffetta samotného se Mungerovi podařilo přesvědčit jen nepřímo. Věděl, že pokud by přímo tlačil na rozhodnutí, mohl by narazit. Do Číny proto vyslal Davida Sokola, tehdejšího šéfa energetické divize Berkshire, aby podnik prověřil. Sokol se vrátil nadšený a brzy byla na světě dohoda o nákupu 225 milionů nově vydaných akcií BYD na hongkongské burze, a to za cenu osmi hongkongských dolarů za kus.

Celková investice činila zhruba 230 milionů dolarů. Buffett tak získal podíl přibližně deset procent a vstoupil do firmy, o které tehdy západní investoři sotva slyšeli.

Zázrak jménem BYD

Charlie Munger později investici do BYD označoval za „zatracený zázrak“. A nebylo divu. Společnost postupně vyrostla v největšího čínského výrobce elektromobilů a plug-in hybridů, rozšířila výrobu baterií a prorazila i na zahraniční trhy. Hodnota Buffettova podílu se v maximu pohybovala až kolem devíti miliard dolarů.

Když Berkshire v roce 2022 začala pomalu pozici ve firmě redukovat, vyvolalo to na trzích vlnu spekulací, zda se chystá k úplnému exitu. Definitivní potvrzení přišlo letos – Buffettův podíl se ke konci prvního čtvrtletí dostal na nulu.

A verdikt je jasný – jedna z nejúspěšnějších investic Berkshire je uzavřena. Z hlediska procentuální návratnosti se investice do BYD řadí k nejlepším v historii konglomerátu. A to i přesto, že Buffett tradičně sázel spíše na americké značky typu Coca-Cola či American Express než na čínské inovátory.

Oficiální důvody odchodu Berkshire nezazněly. Trhy si je však dokázaly vyložit po svém. Čínský automobilový trh je momentálně ve znamení cenové války, do které se zapojili jak domácí výrobci, tak Tesla. Automobilky snižují ceny, aby udržely podíl, což drtí zisky. BYD musela v posledních měsících několikrát zlevňovat, a ačkoliv stále drží postavení lídra, její čistý zisk ve druhém čtvrtletí meziročně klesl o třetinu. Firma dokonce snížila své roční prodejní cíle.

Zajímavostí je, že samotné vedení BYD reagovalo na Buffettův exit s vděkem. „Nákupy a prodeje jsou v akciovém investování běžná rutina. Děkujeme panu Mungerovi a panu Buffettovi za to, že v BYD rozpoznali potenciál,“ uvedl na čínské sociální síti Weibo Li Yunfei, PR ředitel společnosti BYD.

Celý příběh má ještě jednu rovinu. Investice do BYD je dnes vnímána jako jasná vizitka intuice Charlieho Mungera, který v roce 2023 zemřel ve věku 99 let. Byl to právě on, kdo otevřel Berkshire dveře do čínské elektromobility a dokázal přesvědčit i skeptického Buffetta. V mnoha rozhovorech zdůrazňoval, že klíčové je vidět příležitost tam, kde ji ostatní přehlížejí – a BYD byl jeho ukázkový příklad.

Pro investory je uzavření této kapitoly připomínkou, že i největší sázky mají svůj čas. Buffett dokázal investici držet 17 let, využít její růstový potenciál a nakonec odejít s obrovským ziskem. Přitom nikdy neskrýval, že šlo o nápad, ke kterému byl původně zdrženlivý.

V plné verzi newsletteru Parket vždy najdete i souhrn nejdůležitějších zpráv z oblasti akciových trhů a makroekonomických trendů, investiční tipy odborníků nebo novinky z pražské burzy. Přihlaste se k odběru, aby vám nic důležitého neuniklo.

Doporučované