Článek
Zahraniční firmy budou muset od 8. listopadu získat souhlas čínské vlády, pokud budou chtít z Číny vyvážet kovy vzácných zemin. Ty jsou důležité například pro výrobu magnetů, které jsou zásadní pro řadu elektronických součástek nejen do elektromobilů, jako jsou motory, zrcátka, senzory nebo například posilovače řízení. Podle Sdružení automobilového průmyslu zatím výpadky a omezení výroby u nás nehrozí.
Z řad evropských automobilek ale zazněly obavy, že by kvůli novým pravidlům mohlo dojít k nedostatku takových součástek a následnému uzavírání závodů. „Mohou nás zavřít za dva měsíce, celý automobilový průmysl,“ uvedl pro agenturu Reuters Ryan Grimm, viceprezident pro nákup a rozvoj dodavatelů ve společnosti Toyota Motor v Severní Americe.
„Pokud by restrikce ze strany Číny byly dlouhodobé, samozřejmě by to ovlivnilo evropský, tedy i český automobilový průmysl,“ uvedl pro SZ Byznys Petr Novák, který řídí evropské závody japonského koncernu JTEKT. Společnost v Česku provozuje dva závody v Plzni a Pardubicích a soustředí se na výrobu například posilovače řízení. „Vzácné kovy se používají všude, kde je elektronika, pro ni jsou ty magnety klíčové,“ vysvětluje. Výpadek by je tedy mohl ovlivnit zprostředkovaně přes jejich dodavatele.
V Česku zatím krize není
Podle Sdružení automobilového průmyslu zatím černý scénář nehrozí. „Situaci kolem vývozních licencí na vzácné zeminy sledujeme, ale v tuto chvíli ji nevnímáme za tak závažnou, jako byly dopady čipové nebo covidové krize,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Zatím od svých členů neevidují informace o konkrétních výpadcích nebo ohrožení výroby.
„Nejčastěji se magnety a vzácné zeminy nacházejí v elektromotorech, reproduktorech, různých senzorech, katalyzátorech nebo posilovačích řízení,“ vysvětluje tiskový mluvčí za Hyundai Motor Manufacturing Czech Jan Rodek. „Situaci v dodavatelském řetězci, včetně dostupnosti čipů nebo magnetů, pravidelně prověřujeme, aby byly veškeré dodávky komponentů řádně zajištěny,“ uvedl pro SZ Byznys.
Podobně optimistická je i Škoda Auto. „Koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, nezajišťuje přímý nákup vzácných zemin. V současné době je dodávka dílů obsahujících tyto materiály stabilní a neevidují se žádné výpadky. Naši dodavatelé úzce spolupracují se svými subdodavateli na zajištění potřebných vývozních licencí,“ uvedla pro SZ Byznys tisková mluvčí automobilky pro český trh Michaela Sklenářová.