Článek
Německá vláda se blíží konkrétní dohodě na znovuzavedení nákupní prémie pro elektromobily. Tlačí na ni především poslanecké kluby vládních stran CDU/CSU a SPD, sleva by se ale tentokrát měla vztahovat jen na některé automobily a některé kupující. „Díky tomu se nám podaří, aby elektromobily jezdili nejen řidiči služebních vozů, ale také lidé s nízkými a středními příjmy,“ řekl místopředseda frakce SPD Armand Zorn deníku Handelsblatt.
Návrh SPD, o kterém jako první informoval deník Süddeutsche Zeitung, počítá s podporou nejméně 3000 eur (73 tisíc korun) na nákup elektromobilu, kterou by měl ve stejné výši dorovnat výrobce nebo prodejce vozu. Celkový příspěvek by tak dosahoval 6000 eur (146 tisíc korun). Na podporu by ale měli nárok jen lidé s nízkými a středními příjmy.
Další omezení by mělo být u vozů, kterých se příspěvek bude týkat. Příspěvek na nákup by se měl vztahovat na nové a ojeté vozy s bateriovým pohonem, které byly vyrobeny v Evropě a mají katalogovou cenu do 45 tisíc eur (1,1 milionu korun). Aby se posílila důvěra spotřebitelů v ojeté elektromobily, měli by prodejci v budoucnu při nákupu nabízet bezplatnou kontrolu baterie.
Kromě toho SPD požaduje zavedení státem podporovaného „sociálního leasingu“, zejména pro osoby s nízkými příjmy, který by měl být kombinovatelný s nákupní prémií. „Pracovníci na směny, kteří jedou na ranní směnu, nebo mobilní pečovatelské služby jsou každý den závislí na autě. Právě oni by ze sociálního leasingu měli prospěch,“ uvádí se v dokumentu.
Podpora nákupu elektromobilu by měla státní rozpočet do roku 2029 vyjít na tři miliardy eur. Dohoda na podmínkách podpory ale ještě není definitivní.
Politici CDU a CSU mají zatím vůči plánu SPD výhrady, odmítají především cenový strop pro přiznání podpory. Protestují také některé automobilky, zejména domácí výrobci luxusních vozů BMW, Mercedes-Benz a Porsche.
Ministr životního prostředí Carsten Schneider (SPD) v rozhovoru s Funke Mediengruppe cenový strop hájil: „Lidé s vysokými příjmy nemusí na dotační program čekat, protože přechod zvládnou i bez další pomoci.“ Z původních dotací, které byly zrušeny předminulý rok, navíc profitovali především lidé s vyššími příjmy, protože v té době bylo na trhu ještě velmi málo levnějších elektromobilů.
Po náhlém zrušení předchozí státní dotace na nákup elektromobilů na konci roku 2023 došlo k prudkému poklesu prodejů na německém trhu. Výše původní podpory závisela na ceně vozidla. V případě vozů do 40 000 eur dosáhla až 6750 eur, u vozů v ceně přes 40 000 eur byla až 4500 eur. Dvě třetiny podpory hradil stát, zbytek výrobce.