Hlavní obsah

Glosa: Jak pojedou vlaky. S novým řádem přijíždí zdražení

Foto: Seznam Zprávy

Cena protežované ekologické dopravy roste rychleji než cena benzinu či nafty.

Reklama

Článek

Cestující se mohou těšit na nové vlaky do Ostravy, Vídně i do Kouřimi. Pokud budou mít na lístky.

Pro někoho to znamená únavnou starost, pro šotouše ovšem nastává šťastný okamžik roku, když mohou prostudovat nové jízdní řády. A zjistit, kam jejich vlaky v příštím roce pojedou. Tentokrát ovšem vyhlášení jízdního řádu plánované na 10. prosince provází temný stín pochybností, jestli je se železnicí všechno v pořádku. Dopravní společnosti totiž po vzoru potravinářů a energetiků zvyšují ceny.

Z odstupu lze říct, že k převratným změnám jízdních řádů nedochází, ovšem fanoušek železnice stejně leccos objeví. Ředitelé dominantních Českých drah i jejich konkurentů tradičně hlásí, že rozšíří nabídku na hlavní trati Praha–Ostrava, že postaví nové páry vlaků do Polska anebo z Prahy do Vídně. Naplní se obava, že se dál omezí provoz na méně vytížených tratích, například na šumavských železnicích mimo letní sezonu. Naštěstí mohou některé lokálky hlásit také zlepšení. Třeba z Bošic do Kouřimi na Kolínsku pojede namísto dosavadních tří vlaků ve všední den celkem šest motorových souprav! Bohužel sousední úsek Bošice–Bečváry zůstane nadále mimo provoz.

Po intervenci ministra dopravy Martina Kupky u německého kolegy má být posílen provoz z Chebu do Norimberku přes Marktredwitz, který neúnosně zatěžují držitelé zlevněných jízdenek z Německa.

Zábava však končí ve chvíli, kdy se mají šéfové dopravců vyjádřit k cenám lístků. Ministr průmyslu Jozef Síkela varoval, že od ledna vyrostou ceny energií až o 10 procent. Šéf svazu obchodníků Tomáš Prouza nevyloučil zdražení potravin o sedm procent. No a mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová připustila, že společnost využije změnu státní regulace, která od druhého prosincového týdne umožňuje zdražit jízdné až o 9,5 procenta.

Přitom už loni v prosinci lístky na vlak zdražily o 14 procent. Podobně jako u jiných komodit jde i na kolejích o největší zdražení v Evropě.

Lze to těžko pochopit, protože dopravci se mohou těšit na zvýšení státních dotací do nevýdělečných tratí. Namísto letošních 11 miliard to napřesrok bude 12,5. Navíc mají zdejší železniční společnosti ve srovnání s rakouskými a německými sousedy lepší podmínky, protože se nemusejí starat o údržbu tratí, na nichž jezdí. Dělá to za ně státní servisní organizace, které vláda ročně posílá 22 miliard. Přesto cena protežované ekologické dopravy roste rychleji než cena benzinu či nafty pro automobily, které naopak životní prostředí zatěžují.

Třeba dražší jízdenky spolu s mohutnými dotacemi umožní shromáždit kapitál, s jehož pomocí by se třeba dala zprovoznit trať Bošice–Bečváry, ale hlavně zrychlit hlavní tahy. Protože třeba cesta do 110 kilometrů vzdáleného Liberce bude Pražanům trvat ekologickou dopravou i nadále dvě hodiny a 23 minut. Tedy stejně jako letos.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované