Hlavní obsah

Kápo Faltýnek. Z pravé ruky Andreje Babiše bezpečnostním rizikem

Foto: Seznam Zprávy, Profimedia.cz

Další epizoda podcastové série Prohnilí se zaměřuje na Jaroslava Faltýnka.

Reklama

Článek

Klientelismus, korupční kauzy a papalášství. Jaroslav Faltýnek začal létat příliš blízko ke slunci, až se pro Andreje Babiše stal toxickým a musel jít stranou - ale ne úplně.

Že Andrej Babiš považuje členy svého hnutí spíš za zaměstnance než spolustraníky, ukázal druhý celostátní sjezd ANO v roce 2013, kde došlo ke střetu ještě standardní části hnutí se seshora budovanou politickou divizí Agrofertu.

„Babiš tehdy jednomu z místopředsedů řekl: ‚Já platím, já rozhoduji, vy jste tu, abyste mi sháněli členy, ne od toho, abyste mi do toho fušovali.‘ Jen pár týdnů po svém zvolení čtyři z pěti místopředsedů na své posty rezignovali,“ připomíná Jaroslav Kmenta v nové epizodě podcastu Prohnilí.

Postupně se takto pročistily všechny okresní a krajské organizace a byli do nich dosazeni lidé z Agrofertu. Andrej Babiš tak postupně získal pozici neomezeného vládce a každý takový vůdce pak potřebuje někoho, kdo bude udržovat pořádek mezi následovníky a celou sektu prakticky řídit. Pro Andreje Babiše to nebyl nikdo jiný než Jaroslav Faltýnek.

„Jejich vztah se narodil z toho, že Faltýnek je nesporně nadaný manažer. Oba vzešli z Agrofertu. Je relativně složité hledat podstatu jejich vztahů, ale jako klíčová věc je to, že Jaroslav Faltýnek je mentálně nastavený na to, že spravuje ‚firmu‘ pro Andreje Babiše-majitele firmy a strany. Faltýnek je jeho generálním ředitelem,“ vysvětluje investigativní reportér Janek Kroupa, který otevřel kauzu Faltýnkova deníčku.

Faltýnek byl prvním místopředsedou Babišova hnutí a v letech 2013 až 2021 také předsedou poslaneckého klubu ANO. Ačkoliv formálně neměl žádnou funkci ve vládě, Babiš mu svěřil kontrolu nad Ministerstvem dopravy. Konkrétně měl hlídat to, co se týkalo kolejí a železniční dopravy.

Jaroslav Faltýnek se této neoficiální manažerské výzvy chytil a na příslušná místa v rezortu dopravy dosadil svoje lidi, které znal ze školních a studentských let. Začalo se jim jednoduše přezdívat „Faltýnkovi spolužáci“. Jednou z vyhlédnutých společností, kde měli operovat, byla firma ČD – Telematika.

Třetinový prodej firmy, který byl v soukromých rukou a o který měly zájem České dráhy, v roce 2016 nakonec získala skupina Unicapital, vlastněná letitým Faltýnkovým kamarádem, majitelem banky Creditas a miliardářem Pavlem Hubáčkem.

„Akcie se pak u Hubáčka dlouho neohřály. Za další dva roky je prodal investiční skupině PPF. Odhaduje se, že na transakci vydělal kolem 100 milionů korun.V roce 2021 České dráhy podíl konečně získaly, podle odhadů za něj zaplatily PPF kolem 850 milionů korun, tedy o zhruba 650 milionů víc, než za kolik ho mohly získat v roce 2014. Nebýt Faltýnkových spolužáků…“ popisuje Kmenta.

Vztahy mezi Babišovým drábem a šéfem hnutí ANO se kolem roku 2018 začaly ochlazovat.

„Veškerá kontroverzní rozhodnutí v zákulisí Faltýnek opíral mnohdy o imaginární stvrzení nejvyššího bosse Andreje Babiše. Můj zdroj, exmanažer z Ministerstva dopravy, mi ale potvrdil, že Babiš neměl ponětí ani o desetině toho, co se v rezortu děje. Když to později zjistil, pochopil, že se mu Faltýnek na dopravě neřízeně rozjel, a i to byl důvod, proč ho pak v roce 2018 společně s jeho lidmi potichu odstavil na vedlejší kolej,“ dodává Kmenta.

Co Faltýnkovi nakonec definitivně zlomilo vaz? Kdo mu udělil přezdívku „Efko“? Co Faltýnek zařizoval na kontroverzní „papalášské schůzce“ a jak operoval na trase Prostějov-Olomouc-Brno-Praha?

Poslechněte si celou epizodu v přehrávači v úvodu článku.

Prohnilí

Podcastová série Jaroslava Kmenty. Deset let v podsvětí české politiky.

Odebírejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a ve všech podcastových aplikacích.

Podcast Prohnilí připravuje Jaroslav Kmenta, režisér Damian Machaj, scenáristé Petr Koubek a Josef Kokta, sound designér Ivan Horák, dramaturgyně Lucie Kryzová a rešeršistka Karolina Veselá. Vzniká ve spolupráci s audiotýmem Seznam Zpráv.

Reklama

Doporučované