Hlavní obsah

Babiš, Zeman a Terminátor spolu. Urážet nikoho nechceme, říkají autoři videa

Prezident a premiér jsou tematicky vděční, díky jejich všeobecně známým výrokům jsou videa virální.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Nejprve obsadili prezidenta Miloše Zemana a premiéra Andreje Babiše do parodie na Harryho Pottera, teď oba politiky posílají bojovat proti Terminátorovi. Kde berou inspiraci a kde podle nich končí parodie a kde začíná legrace?

Článek

Ve Výzvě odpovídali Michaela Lovecká a Michal Orsava, autorská dvojice, která spolu vytváří krátká virální videa, ve kterých si pomocí filmových ukázek utahují z politiků jako Donald Trump nebo přeobsazují světové herecké hvězdy do české reality.

ML: My primárně jenom reflektujeme spíše to, co můžeme vidět v médiích. O čem se lidé baví a co by hlavně chtěli slyšet. Takže určitě ukazujeme vlastní názory, ale není to nic primárního a ani se moc nechceme zaobírat politickými tématy.

Já se na to ptám proto, že prezident a premiér se už podruhé objevují ve vašem videu, je to téma, které je pro vás prostě snadné uchopit?

MO: Je to určitě snadné v tom, že tito pánové jsou u moci, takže jsou vidět, jsou veřejně známí. A v podstatě proto jsou většinou tématem našeho videa, jelikož se objevují denně v médiích. A jsou oblíbeným tématem právě proto, že je na ně spousta materiálu z reportáží a spousta výroků, které lidé znají. Takže jsou to ty veřejně známé věci, ze kterých skládáme naše videa, ty střípky, ze kterých se právě dobře tvoří ten příběh.

Je tam i nějaký hlubší vzkaz veřejnosti? Nebo je to vyloženě jenom o tom, že jsou tak mediálně vděční a máte tolik materiálu, že se to dobře dělá?

MO: Samozřejmě se ten příběh snažíme napasovat trochu na politickou scénu, aby na sebe logicky navazoval ten vybraný film, tady je to Terminátor, a to dění, které se snažíme reflektovat, a všeobecný názor lidí.

Prezident Miloš Zeman a premiér Andrej Babiš jsou terčem mnoha vtipů. Vidíme spoustu parodií, nejsou pro vás až příliš snadným terčem a nebojíte se, že tím oba pány naštvete?

ML: Určitě se vždy vystavujeme riziku. A terčem? Jak už zmiňoval Michal, my máme takový recept, kdy jsme si už u Harryho Pottera ozkoušeli, jak uvařit takové virální video. A tak jsme ho uvařili znovu, zase jsme použili věci, které jsou aktuální a veřejně známé.

Parodie Zemana a Babiše je sázka na jistotu

Takže sázka na jistotu?

MO: V podstatě ano, protože to video je virální proto, že většina lidí ho chápe, široká veřejnost, od mladých po starší lidi, chápou tu tematiku a chápou ten příběh. A právě to se tvoří z věcí, které jsou veřejně známé a co nejvíc propírané, ať už v médiích, nebo jinde. Takže právě proto to funguje, proto tyto dva pány umisťujeme do videí. A je to samozřejmě výherní tiket, aby to video sdílela spousta lidí.

Můžeme mluvit o tom, že to video je skutečně virální? Když jsem se koukala na YouTube, tak tam má video zhruba dvě desítky tisíc zhlédnutí. Ta minulá videa měla několik milionů.

ML: My teď ten terén máme spíše na Facebooku. U Harryho Pottera to bylo velmi markantně na YouTube, to jsme viděli, že do rána naskákaly počty zhlédnutí už na milion a něco více. A tady to vidíme na Facebooku, je to možná i tím, že máme tým lidí, kteří se nám starají o sociální sítě. A hlavně to funguje teď dobře na Facebooku, protože tam mohou kamkoliv vkládat odkazy a velmi nám pomáhají, tak asi proto teď ten trend je právě na Facebooku a nedá se to určovat podle YouTube.

Proč jste zvolili téma EET a Terminátora? Jak vás tohle napadlo?

MO: My se vždycky snažíme jít nějakou originální cestou. To znamená,že měníme filmové žánry. Poslední video byl Harry Potter a to bylo ze světa fantasy, byl to takový pohádkový příběh. A tady jsme zase chtěli jít do něčeho vážnějšího, do světa sci-fi, já osobně jsem fanoušek sci-fi, proto jsem chtěl zvolit cestu Terminátora. Konkrétně tedy Terminátora 2, protože pro mě je to asi nejznámější a nejlepší akční film. A zase Míši svět byl spíš Harry Potter.

ML: Tam je to zase takové kouzelnické. Fantasy.

MO: Přesně tak. Tam bylo obecně vzato lepší si vyhrát, protože tam všechno bylo jako v nadsázce, takové kouzelné, upravované, realita tam nebyla tak znát. Ale Terminátor je horší, může se zdát víc konfliktní, je víc viditelné, že je tam nějaký konflikt, v Harrym Potterovi se to skryje, protože to je takové milé. Takže jsme zvolili změnu žánru, abychom šli zase jinou cestou. A zároveň asi šlo o popularitu toho filmu.

Mix českého a amerického filmového hrdiny

Vy jste ale také vzali český film, konkrétně Dědictví aneb Kurvahošigutntag. Proč jste sáhli ještě do českého fondu, měli jste pocit, že tam chcete dát české reálie?

MO: Určitě, nám bylo líto, že tam není nikde nějaká výraznější česká postava ze světa filmu. A už mnoho lidí nám psalo, ať uděláme něco českého, tak jsme chtěli udělat takový kompromis. Ale je to těžké v tom, že Dědictví se natáčelo úplně jiným způsobem než Terminátor, jinou formou, jinou technologií. Takže skloubit tyto dva filmy do sebe byla opravdu výzva. A najít vyloženě záběry ze stejných úhlů pohledů kamery bylo opravdu těžké. Takže můžu říct, že to byla fakt největší výzva, co se týče naší virální tvorby, ale jsme rádi, že jsme tam toho Bohouše dostali. To je, myslím, takový český hrdina, nejvíc oblíbený nebo jedna z nejvíc oblíbených postav v českém filmu.

To video má zhruba 4 a půl minuty, máte spočítáno, kolik vám to zabralo času? A co je nejtěžší? Vybírání těch střípků nebo potom to, co děláte ve střižně, to znamená dopasování různých záběrů politiků do těch filmů?

ML: U každého videa se to velmi liší. U Harryho Pottera si myslím, že to byla hodně postprodukce. Ale mám pocit, že u tohoto videa to byl možná ten příběh, my jsme ho velmi dlouze dávali dohromady. Možná to bylo i tím, že kolem hlavní postavy pana Babiše se pořád objevovaly nové věci, my jsme občas i čekali, co se stane, aby nám to v příběhu třeba pomohlo nebo nás posunulo úplně jiným směrem. Ale samozřejmě postprodukce je zde ohromně dlouhá. Tím, že jsme ten film natáhli zhruba o minutu, možná i o minutu a půl, tak nám to dalo velmi zabrat. Opravdu velmi. Možná bych ani nechtěla vědět, kolik hodin nám to skutečně zabralo.

Nepočítali jste to přímo?

ML: Ne, nikdy to nepočítáme, je to volnočasová aktivita. Takže většinou když doděláme komerční zakázky, tak se snažíme dělat na virálních videích. Nebo doufejme, že na virálních videích.

MO: Je to tak, primárně tvoříme komerční videa. Ale těmi virály si zkoušíme nové technologie, nové postupy a vytvářet novou realitu. A je to pro nás takové pískoviště nebo taková učebnice, podle které se pak můžeme řídit v tom komerčním světě, že přeneseme naše vědomosti, naše know-how a uplatňujeme to v reklamách, kde můžeme tvořit triky a obracet také realitu v něco, co ještě diváci neviděli na internetu.

Vy používáte filmy, které už někdo natočil. Ty jsou chráněny autorskými právy. Jak se s tímhle vyrovnáváte?

MO: Tady jde primárně o výjimku v českém zákoně, která se vztahuje na parodie. A ta je tam myslím od roku 2017, která říká, že pokud jde o parodii nebo satiru, tak lze takhle nakládat s obsahem, pokud samozřejmě nezasahujeme do autorských práv nebo práv autorů. To znamená, že neokrádáme autory o zisk z toho díla, my ta virální videa nemonetizujeme, nemáme z toho zisk, nevyděláváme na tom, tím pádem se jedná čistě o parodii, která je nezávadná. Podle českého zákona to tak lze dělat. Jiná situace by byla, kdybychom samozřejmě na tom reklamu měli, generovalo by to nějaký zisk, to už se jedná o získávání zisku na obsahu třetích stran a to už by samozřejmě byl problém.

Nebojíte se změny autorského práva, která má přijít z Evropské unie, konkrétně hodně diskutovaný Článek 13? Nemůže vám to zkomplikovat práci?

MO: Když jsem se bavil s naším právním poradcem, tak říkal, že zatím tohle nemusíme řešit. Ale i na ten Článek 13 jsme udělali minulý rok jedno virální video, takže tou tematikou jsme se také zabývali. Samozřejmě že nás to může ohrozit ve výsledku, ale zatím se tady ta tematika nějak moc výrazně neřeší, pokud vím.

Kde jsou hranice parodie?

A co ochrana osobnosti?

ML: Ochranu osobnosti jsme také samozřejmě konzultovali, protože s těmi videi vždycky vstupujeme do určitého rizika. Ale jelikož podle práva se na politické osobnosti vztahuje fakt, že na ně je možná vyšší míra kritiky, musí se s tím umět smířit a přijmout to, a pokud vyloženě neděláme něco, co by bylo za hranicí, což si myslím, že určitě neděláme…

To mě právě zajímá, kde jsou ty vaše hranice, kdy už by to podle vás nebyla legrace, ale bylo by to vyloženě urážení toho člověka?

MO: Nějaká vulgarita, hranice pornografie a tak, ale tady jde skutečně o jasnou parodii, kde obracíme postavy do úplně jiného kontextu.

ML: A hlavně se inspirujeme tím, co vidíme na internetu. A tam ty hranice se trošku tvoří samy od sebe.

MO: Je problém, že já jsem viděl spoustu parodií nebo vtípků, které jsou daleko horší a urážlivější, ale tím, že nejsou virální, tak to nikdo neřeší, kdežto ta naše videa jsou možná víc vidět, a právě proto se lidé na to zaměřují a ptají se: Není to útok?

To znamená, že kdyby tam byla sprostá slova, tak už byste to nedělali?

MO: Už by to byla víc okatější urážka té osoby.

Takže máte pocit, že nikoho vašimi videi neurážíte?

MO: Určitě to není náš primární účel a myslím si, že je to ještě v přijatelné podobě jako parodie, která je vlastně spíš o tom Terminátorovi, spíš o tom Bohoušovi a spíš o tom, vytvářet humor pro české diváky. My se snažíme během koronaviru lidi pobavit.

ML: Nám přijde, že konkrétně Češi mají dobrý smysl pro humor, oni si rádi dělají srandu ze sebe a z druhých lidí a umí to přijmout.

Vy jste chtěli u prvního videa získat reakci prezidenta přes jeho mluvčího, to se vám podařilo. Očekáváte, že dostanete reakci i teď třeba od Andreje Babiše nebo znovu od Jiřího Ovčáčka? Je to váš záměr?

MO: Asi ne.

ML: No popravdě, my jsme to ani tentokrát moc neřešili.

MO: Tentokrát ne.

ML: My jsme chtěli hlavně pobavit, když přišla doba koronaviru, tak jsme si říkali, že bude super udělat něco odlehčeného, něco, co přinese úsměv, a trošku se to téma přenese jinam.

To znamená odreagovat lidi teď právě v době koronavirové krize?

MO: Přesně tak. Ale my jsme se hlavně báli, že korona přináší úplně jiné problémy a jiné starosti, a to naše video přestávalo být aktuální svým způsobem. Když jsme o tom povídali našim známým, tak říkali: A bude tam koronavirus, bude se to tam řešit? Všichni měli pocit, že už máme v rukávu video, které se zabývá touto tematikou, ale tohle video vznikalo v dobách demonstrací na Letné, kdy se v podstatě o koronaviru nevědělo. Náš příběh vznikal půl roku předtím, než to video teď můžete vidět, takže s tím jsme vůbec nepočítali, a proto jsme se báli, že to bude úplně mimo, byť ty postavy jsou známé, ty konflikty dávají smysl v tom videu pořád. Ale mělo to samozřejmě primárně pobavit.

A nebojíte se, že to teď může být naopak passé, tehdy žilo Česko úplně jinými starostmi, teď by žádná demonstrace ani nemohla být. Maximálně možná 100 osob příští týden, nemůže být trochu zastaralé?

ML: Podle těch reakcí, které vidíme na internetu na naše video, tak si to nemyslím. Lidé jsou rádi, že znovu vznášíme určitá témata na světlo a že už se třeba právě neřeší jenom koronavirus.

MO: Ještě k té dřívější otázce, my si myslíme, že je to virální, už za první 4 hodiny to mělo 10 tisíc sdílení na Facebooku. A sledovanost na Facebooku je daleko odlišnější než na YouTube, kde se vlastně hůř šíří. A právě toho jsme se taky báli, že vlivem koronaviru bude šíření pomalejší, protože internet je zaplavený daleko jinými zprávami a spousta videí takhle může zapadnout právě v tom víru nových zjištění, co to koronavirus je a kolik nakažených se objevuje a tak dále. Takže i proto možná to šíření je pomalejší. Neřekl bych, že to video není virální, je virální podle mě. Ale je to určitě zpomalené tou situací.

Prozradíte, jestli už chystáte něco nového a jestli právě třeba tím tématem může být i koronavirus?

ML: My si u každého virálního videa říkáme „už nikdy víc“, protože je to opravdu náročné. Ale vždycky když to vydáme a začneme mít velmi dobré ohlasy tak nás to znovu inspiruje, motivuje dělat něco dál.

A cítíte tu inspiraci? Budete dělat něco dál?

MO: Určitě ano, já si myslím, že po tomhle videu se zase zaměříme na komerční tvorbu, kde zase uplatníme nějaké věci, které jsme tady zjistili, že fungují. Budeme se moci technicky zdokonalit a potom časem si myslím, že nám to bude chybět jakožto koníček a že to bude nějaký posun dál zvednout tu laťku, ale možná už uděláme něco mezinárodního, už se možná zaměříme na globální trh.

Reklama

Doporučované