Článek
Situace v automobilovém průmyslu začíná být kritická. A bude hůř. „Pokles zakázek začíná být zřetelný. Zatímco v minulosti bylo 5 nástrojáren na 10 forem, dnes je nás 20 na tři formy. Situace je kritická, nových projektů je málo a do toho vstoupil faktor Číny, které nelze cenově konkurovat,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Koh-i-noor Machinery Robert Záboj.
„Soutěžili jsme o zakázku na světla pro velkou značku. Nedostali jsme ji. Taková výroba se skládá z patnácti forem a samotné technologie vstřikování. Zákazník chce cenu maximálně 3 miliony eur, ale pokud bychom to měli udělat na naší nástrojárně, bude cena 7 milionů. Z Číny jednu formu dodají za sto tisíc eur – hotovou a vyzkoušenou. Nás přitom bude sto tisíc stát jen nákup materiálu. Jak tomu chcete konkurovat?“ ptá se Záboj.
Jedinou výhodou české nástrojárny je podle něj vysoká kvalita zpracování a fakt, že některé společnosti se zatím bojí výrobu do Číny zadat. „Pokles zakázek je dramatický. Momentálně se soustředíme na to, aby byla nástrojárna plně vytížena. Naše výroba se dělí na dvě části – výrobu forem a samotnou velkoobjemovou sériovou výrobu. I tady ve výhledu na příští rok vidíme pokles napříč všemi zákazníky o zhruba 20 procent,“ popisuje. Tyto propady se snaží nahrazovat novými projekty.
Pět minut po dvanácté
Při detailním pohledu na čínské ceny se navíc podle Záboje ukazuje, že tamní firmy mají nejenom levnější energie, nepřetržitý provoz a pracovní podmínky, které by v Evropě neobstály, ale i levnější materiál a velké subvence. „Komunistická Čína podporuje průmysl a tomu my nemůžeme konkurovat. Proto ty nízké náklady,“ dodává Záboj.
Automotive podle něj míří do obrovské krize a už teď je pět minut po dvanácté. „Oficiální zprávy mluví o tom, že do roku 2030 v evropském automotivu zmizí sto tisíc pracovních míst. Propouštění oznamují všichni velcí hráči, naposledy Bosch,“ varuje Záboj s tím, že pokud nedojde k odložení zákazu spalovacích motorů, bude ohroženo až 350 tisíc pracovních míst.
„V elektroautě je sedmkrát méně dílů. Navíc, zatímco u spalováku pochází 90 procent součástek v motoru od evropských dodavatelů, v elektroautě je to pouze 40 procent. Celá třetina hodnoty auta včetně klíčové baterie je pak vyráběna na východě v Číně,“ vysvětluje. „Čínské automobilky se tak vyhnou clu, protože vozy budou oficiálně vyrobené v Evropě, respektive budou tady smontované. A přesto budou za zhruba tři čtvrtiny ceny evropských výrobců aut. A právě cena bude u spotřebitelů rozhodovat.“
Evropští dodavatelé se do čínských automobilek dostanou jen s velkými obtížemi. Podle Záboje je pravda, že čínské automobilky míří do Evropy a budují tu své závody, ale tyto továrny budou jen kompletovat vozy z předem připravených dílů a platforem. Budou plné robotů, zaměstnají minimum lidí a většinu komponentů si dovezou. Pokud už něco budou poptávat na místě, chtějí sem přesunout své vlastní dodavatele. Podle informací z trhu skutečně všechny čínské firmy požadují, aby je jejich dodavatelé následovali do Evropy, nebo jim dodávali odtud. Čínské automobilky proto podle něj nyní v Evropě aktivně hledají vhodné lokality právě pro své dodavatele.
Bez jediného výstřelu nás zničí. Ekonomicky
„Musím říct, že i my máme nabídku na převzetí naší firmy. Tvářila se, že za ní stojí evropský fond, ale když jsem po tom začal víc pátrat, ukázalo se, že jde o čínské peníze. Nakupují tu přes nastrčené fondy. Když to přeženu, tak bez jediného výstřelu nás takto ekonomicky zničí,“ říká Záboj s tím, že Koh-i-noor Machinery na prodej rozhodně není, i když cena, kterou tyto fondy nabízejí, je značně nadhodnocená.
„Naprostá většina firem, které jsou dnes zaměřeny na výrobu dílů, a v Evropě jich je opravdu hodně, se musí přeorientovat. Není to ale tak jednoduché, protože pokud jste dodavatel na nižší pozici a nedodáváte napřímo automobilkám, vaše přidaná hodnota je nejnižší. A tomu odpovídají marže. Ty jsou běžně kolem pěti až osmi procent,“ varuje Záboj, podle kterého si takové firmy nedokážou vybudovat dostatečnou rezervu proto, aby mohly zaplatit vývoj a změnit byznysovou orientaci.
„Pokud si ale někdo – tak jako politici – myslí, že automotive nahradí zbrojní průmysl, je to absolutní nesmysl. Přestože zbrojní průmysl v posledních letech výrazně roste, jeho produkce zůstává nesrovnatelně menší než u automobilového sektoru – zatímco díly do aut se vyrábějí v milionech kusů, zbraně pouze v desítkách tisíc. Zbrojní výroba tak nemůže nahradit automotive ani z hlediska objemu, ani globálního ekonomického dopadu. My jsme měli schůzku s jednou velkou tuzemskou zbrojovkou s tím, že i kdybychom byli jejich jediný dodavatel plastových dílů, tak by nám to vyplnilo jen zhruba 10 procent kapacit,“ vysvětluje Záboj.
Koh-i-noor Machinery tak podle něj letos loňský obrat 800 milionů korun udrží jen díky diverzifikaci výroby. Pomohlo tomu i začlenění předního výrobce extruzních vyfukovacích strojů – GDK. „Pod jednou střechou jsme schopni vyrobit od návrhu stroje na formy až po finální díl. Pokud chcete například vyrobit kanystr, navrhneme vám ho a uděláme formu,“ popisuje Záboj s tím, že očekává, že do pěti let může být právě výroba vyfukovacích strojů pro firmy, jako je Ikea a podobně, větší než automotive.
















