Hlavní obsah

Bezos zaplatí firmám miliardy za šetrnou výrobu. Sám planetu nešetří

Foto: Amazon

ilustrační foto.

Reklama

Nejbohatší muž světa Jeff Bezos zaplatí firmám dvě miliardy dolarů za zelenou výrobu. Průmysl ho příliš nezajímá – financování se bude týkat výroby energie nebo třeba ekologických potravin.

Článek

Amazon zaplatí dvě miliardy dolarů společnostem, které se zaměřují na výrobu čisté energie prostřednictvím fondu, jenž firma pro záchranu planety zřídila. Vedení společnosti o tom informovalo začátkem týdne. „Eko“ fond vznikl jako jeden ze závazků Amazonu v oblasti záchrany klimatu. Do roku 2040 má být pak celá společnost uhlíkově neutrální.

Amazon navíc plánuje do roku 2024 pokrývat 80 procent své energetické potřeby z obnovitelných zdrojů a do roku 2050 tento podíl navýšit na 100 procent. Hodlá také navýšit investice do obnovitelných zdrojů energie. A aby slibů nebylo málo, šéf internetového gigantu Jeff Bezos plánuje do roku 2021 přejít výhradně na elektrická vozidla sloužící k dodávkám zboží.

Už v únoru Bezos slíbil na boj proti změně klimatu 10 miliard dolarů ze svých vlastních peněz.

Fond pro změnu klimatu bude investovat do společností všech velikostí v mnoha odvětvích, včetně dopravy a logistiky, výroby energie, skladování nebo potravin a zemědělství, uvedl Amazon ve svém prohlášení. Co však zelenému plánu chybí, je alespoň orientační časový plán, podle kterého by měl výběr příjemců a rozdělování financí probíhat.

Nárůst emisí o 15 procent

Plány přicházejí poté, co více než 3500 zaměstnanců Amazonu zaslalo loni na jaře otevřený dopis miliardáři Jeffu ​​Bezosovi a ostatním vedoucím představitelům společnosti, kteří mají na starost celofiremní plán pro zastavení změn klimatu. Mezi požadavky zaměstnanců patřil úplný konec používání fosilních paliv.

Plány společnosti na uhlíkovou neutralitu a obnovitelné zdroje zní pohádkově zeleně. Pravdou však je, že právě Amazonu jen za loňský rok vzrostly emise o celých 15 procent. Činnosti Amazonu generovaly ekvivalent asi 51,17 milionu tun oxidu uhličitého.

Největší online maloobchodník na světě zveřejnil svou uhlíkovou stopu poprvé teprve vloni. Ačkoliv společnost po celá léta odolávala volání ekologických aktivistů, nakonec musela jít s čísly stejně ven. Hlavně proto, že konkurence začala vyvíjet určitou snahu a ekologický zápal.

Přes nárůst loňských emisí Amazon sdělil, že nejnovější čísla odrážejí jeho úsilí. „Naše první meziroční srovnání ukazuje pokrok, jak pokračujeme v investování do inovací, technologií a produktů, které v budoucnu zbaví naše operace uhlíkových emisí.“

Reklama

Doporučované