Hlavní obsah

Blog: Pravda vyděsí aneb Nestrašíme, informujeme

Petr Juna
redaktor
Foto: Shutterstock.com

Nemoc, kterou zrovna nemám, je těžký terč, politici jsou daleko. Po ruce jsou novináři. Naše obličeje jsou průvodci špatných zpráv,

Reklama

Rozumím tomu, že jsou lidé naštvaní na novináře. Chápu, proč mám emailovou schránku plnou nadávek. Jen prosím mějte na paměti jednu věc – my si ty informace nevymýšlíme. Tak věřte aspoň vědcům.

Článek

Nalijme si čistého vína, letošní podzim a zima budou stát za to. Jako by nestačilo depresivní počasí a změna času. Energie zdražují, pohonné hmoty jakbysmet, doznívají politické tahanice, klima se mění a o pandemii ani nemusím mluvit. Pokud bych použil sportovní terminologii, tak koronavirová sezóna 2021/2022 slibuje napínavé souboje. Virus i lidé přes léto zbrojili. Teď se ukáže, kdo lépe.

Problémů na podzim bude mnohem víc. Tohle jsou jen ty celorepublikové, které jsou v současné době nejpalčivější. Výsledek je takový, že nás všechny čeká psychická zátěž, jakou jsme dlouho nemuseli řešit. A to jsme předtím ani neměli moc času na ní sesbírat síly. No a když je člověk nespokojený, hledá příčiny. A viníky.

Nemoc, kterou zrovna nemám, se blbě uchopí, politici a miliardáři jsou daleko. Po ruce jsme my, novináři. Naše obličeje a naše jména jsou průvodci všech špatných zpráv, všech novinek. Chápu, proč alespoň jednou denně dostanu naštvaný email. Jen prosím pamatujte na jednu věc. My informace zprostředkováváme, nevymýšlíme si je.

Mluvíme s odborníky, porovnáváme výzkumy, děláme rešerše, abychom v článku problematiku popsali co nejpřesněji a nejpoctivěji. Abyste tyhle věci vy dělat nemuseli. Abyste pro svoje rozhodování měli relevantní informace bez hodin výzkumů a hledání. A když narazíme na něco zajímavého sami, prochází to vždy kontrolou odborníka, který potvrdí, nebo vyvrátí naši myšlenku.

My nejsme ani epidemiologové a obvykle ani statistici. Už vůbec nemáme možnost rozhodovat o zákonech a omezeních. To je práce pro politiky. A pokud jde o vědce, měli bychom respektovat, že o tématu skutečně něco vědí. Že se v oboru celý život vzdělávají a jejich zdroje jsou rozhodně lepší než Facebook. Ten naopak aktivně dezinformoval, aby se na něj lidé vraceli a on vydělal peníze.

Ano, i mezi odborníky se ozývají protichůdné hlasy, stále však existuje něco jako širší vědecká shoda. Ta zjednodušeně znamená, že v hlavních bodech se kapacity shodují. Takže to nestraší novináři. To varují odborníci. Buďme k sobě upřímní – skutečně si myslíme, že vše, na co máme názor, máme podložené kvalitními informacemi? Téměř určitě ne.

Děláme to všichni, je to přirozené. Hlava si raději racionalizuje důvody, proč něco akceptovat a něco ne, jen aby nemusela přiznat vlastní chybu. Kolikrát už jsem takhle byl sám sebou zklamaný. Můžeme se bavit o kognitivní disonanci, Dunning-Kruger efektu, nebo jen o tvrdohlavosti. Někdy je to jedno, jindy ne. Jestli je video s koťátkem skutečné, není tak důležité. Že je koronavirus nebezpečný, už důležité je.

Lidský mozek není přirozeně stavěný na chápání statistiky, musí se to naučit. Dokazuje to Monty Hallův problém, potvrzuje to i nedůvěra v jinak naprosto jednoznačné vědecké výstupy. Když jsem v září psal o Simpsonově paradoxu, říkal jsem si, že zúžím dezinformátorům manévrovací prostor vysvětlením jednoduchého matematického principu. Nevyšlo to, na špatnou interpretaci zcela jednoznačných čísel narážíme pořád dál.

Důvěra je věc, kterou je, jak známo, potřeba si složitě zasloužit a po její ztrátě dá sakra práci ji získat zpět. Chápu, že je někdy těžké věřit médiím. V našem regionu je nějaký odstup už jen z historického hlediska logický. Věřte ale, prosím, odborníkům. Existují způsoby, jak poznat ty skutečně dobré a v době internetu je lehké jejich odbornou váhu ověřit. A v momentě, kdy přestaneme řešit, jestli je Země placatá a zda jsou ve vakcíně čipy, začneme se posouvat dál.

A kdo ví, třeba z covidu nakonec uděláme opravdu jen sezónní respirační problém. Třeba se budeme moci vrátit do běžného života a budeme schopni nakonec úspěšně řešit i to klima. A třeba i my v redakci potom budeme moci psát víc o pozitivních objevech a dobrých zprávách. Samotné nás to bude bavit víc.

Reklama

Související témata:

Doporučované