Hlavní obsah

Bohemia Energy dál straší odběratele. Čísla na faktuře nesedí se spotřebou

Foto: Seznam Zprávy

Na posledních fakturách od Bohemia Energy se objevují chybné údaje.

Reklama

23. 11. 7:12

Zkrachovalá Bohemia Energy rozesílá poslední vyúčtování záloh za energie. Čísla na elektroměru či plynoměru se ale někdy neshodují s těmi uvedenými na faktuře. Zákazníci mohou vyúčtování reklamovat.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Končící dodavatel Bohemia Energy začal svým bývalým zákazníkům posílat finální vyúčtování. Žádá je, aby uhradili nedoplatky, nebo je naopak informuje o přeplatcích na zálohách za elektřinu či plyn. Podle řady odběratelů však ne vždy vyčíslené částky souhlasí s reálným stavem a spotřeba na faktuře se nemusí shodovat s počtem kWh na elektroměru. Nesprávné vyúčtování od Bohemia Energy, která 13. října ukončila činnost, již obdržely tisíce lidí, kteří se proto obrátili na společnost LitFin, jež se zaměřuje na financování soudních sporů a arbitráží.

Jedna z bývalých zákaznic Bohemia Energy dostala vyúčtování, kde jí dodavatel napočítal navíc 876 korun. „Dostala jsem vyúčtování do 13. října, dva dny na to jsem si šla vyfotit elektroměr. Poslali mi vyrovnání, že mám doplatit 1 065 korun, což jsem zaplatila,“ uvedla klientka. Minulý týden jí přišlo další vyrovnání. „Podle odhadu spotřeby distributorem mi vrátí 876 korun,“ říká.

Nesrovnalosti na faktuře objevil i čtenář Tomáš. „Rozdíl uvedený ve vyúčtování je dohromady 371 kWh, což je 50procentní navýšení stavu a z reálného přeplatku se rázem stane nedoplatek,“ uvedl v emailu.

Právníci proto doporučují, aby si lidé údaje na vyúčtování zkontrolovali se stavem svého elektroměru či plynoměru. „Reklamaci mohou provést jak na základě samoodečtu, tak i na základě žádosti o vyúčtování od BE nebo provozovatele distribuční sítě,“ upozorňuje vedoucí právník advokátní kanceláře Pikes Legal Jan Eisenreich, který spolupracuje se společnost LitFin.

Právě právníci spolupracující s firmou LitFin chystají zastupovat u soudu poškozené klienty Bohemia Energy, kteří se na ně nyní obracejí s dotazy ohledně vyúčtování. „Nejčastěji jde o nadhodnocené nedoplatky. Někteří klienti se domnívají, že se touto cestou snaží skupina Bohemia Energy získat cashflow,“ dodal Eisenreich.

Bohemia Energy to však odmítá. „Rozhodně nikomu úmyslně nenavyšujeme stavy, abychom si zlepšili cashflow,“ říká mluvčí Bohemia Energy Hana Novotná.

Pokud data nesedí s tím, co si myslí zákazník, může to nahlásit jako reklamaci. My to pak řešíme s distribucí.
Hana Novotná, mluvčí Bohemia Energy

Data o spotřebě dostávají dodavatelé od provozovatelů distribučních soustav a na jejich základě pak vystavují účty. Jestliže mají zákazníci pocit, že údaje na faktuře neodpovídají jejich skutečné spotřebě, mají 30 dní na to, aby vyúčtování u obchodníka reklamovali.

„Pokud data nesedí s tím, co si myslí zákazník, může to nahlásit jako reklamaci. My to pak řešíme s distribucí,“ uvedla Novotná.

Zákazníci Bohemia Energy po krachu této společnosti skončili u dodavatelů poslední instance, kteří jim nyní zajišťují dodávky energií. Závazky, které vznikly u předchozího dodavatele, už ale nepřebírají. Lidé tak musí řešit veškeré doplatky či nedoplatky s Bohemia Energy na základě uzavřeného kontraktu.

BE nyní průběžně posílá faktury asi 900 tisícům svých bývalých odběratelů. Majitel Bohemia Energy Jiří Písařík slíbil, že všichni bývalí klienti dostanou vyúčtování do konce roku. „Jsme nyní nuceni zákazníkům vystavit 1,2 milionu faktur, a to v extrémně krátké době. Tento objem faktur bychom normálně vystavovali celý rok,“ uvedl už dříve na tiskové konferenci.

Podle něj však vrácení případných přeplatků zákazníkům ohrožuje soudní spor mezi majiteli Bohemia Energy a podnikatelem Tomášem Bártou, který si ve společnosti nárokuje desetiprocentní podíl. Městský soud v Praze například už v pátek zamítnul zablokování 160 milionů korun z majetku společnosti ve prospěch Bárty. Tyto finance jsou podle Novotné určeny právě na vrácení přeplatků klientům.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované