Hlavní obsah

Bolavé místo nových e-vinět: Sedm soutěží s rizikem debaklu

Foto: vlada.cz

Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček.

Reklama

Navrhovaný systém elektronických dálničních známek, kvůli němuž padl ministr Kremlík, má za nástupce Havlíčka novou podobu i nižší rozpočet, ale dostává se i do časové tísně kvůli několika nevypsaným zakázkám.

Článek

Epidemie nebezpečné infekční choroby covid-19 zcela zastínila všechny kauzy, které hýbaly českou politikou na začátku roku. Týká se to i zakázky na elektronické dálniční známky, kvůli které musel z vlády v lednu odejít předchozí ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Celý příběh kolem velkého IT kontraktu žije teď v ústraní nenápadným životem, přičemž je ale pravděpodobné, že se v závěru roku do vysoké politiky jako bumerang vrátí. V té době by totiž systém už měl začít sloužit veřejnosti a bude třeba skládat účty.

Nový šéf resortu Karel Havlíček si je citlivosti případu sledovaného i odbornou veřejností nepochybně vědom a zatím budí zdání, že má věci pod kontrolou a opětovné selhání nehrozí.

Nejdříve zrušil tvrdě kritizovaný kontrakt s firmou Asseco, stornoval i všechna související výběrová řízení. Architekturu systému nechal zcela „překopat“ a větší část prací svěřil státnímu podniku Cendis. Ministr už také oznámil, že nová verze e-vinět by mohla státu během pěti let ušetřit až půl miliardy korun oproti původně očekávaným nákladům.

Zatím je ale předčasné hovořit o Havlíčkově úspěchu, když finální účet za digitální podobu známek ještě zdaleka není hotov. Byt' je velmi solidní naděje, že úspory skutečně budou v řádu stamilionů. Je ale třeba mít i na paměti, že vysoké náklady nebyly jediným bolavým místem původního záměru.

Od samého počátku se totiž projekt dálničních e-kuponů potýká i s tím, že se kvůli rozdělení na mnoho dílčích zakázek znásobilo riziko debaklu. A v tomto směru se nic podstatného - oproti tomu, co se chystalo za Kremlíka - nezměnilo.

Jediná ze sedmi zakázek

Seznam Zprávy napočítaly celkem sedm zakázek, které bude nezbytné v rychle se krátícím čase ještě vysoutěžit.

Dvě se týkají Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který nese za projekt hlavní zodpovědnost a je určeným správcem systému, pět dalších již zmíněného státního podniku Cendis, který bude provozovatelem. Přitom zatím jedna jediná soutěž z těchto sedmi byla v minulých dnech skutečně vypsána.

U všech sedmi přitom hrozí tradiční problémy, s nimiž se potýkají zadavatelé ve veřejném sektoru. Kterýkoliv z neúspěšných uchazečů může využít veškeré zákonem mu dané odvolací prostředky: Námitku zadavateli, v případě neúspěchu námitku na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a také eventuální rozklad k předsedovi tohoto úřadu. I přestože veškerá rozhodnutí budou nakonec hrát ve prospěch zadavatele (námitky budou odmítnuty), stejně se bude muset s podpisem kontraktů posečkat. A nezbude už potřebný čas na zhotovení vlastního díla.

Letos 1. prosince by přitom měl být celý systém v plném provozu, integrovaný a odzkoušený. Aby si čeští i zahraniční řidiči mohli začít kupovat nové známky na příští rok.

A právě toto časová tíseň je podle řady pozorovatelů dnes nejslabším článkem projektu. Je zjevné, že ministerští úředníci ani šéf resortu Havlíček jej ve skutečnosti ve svých rukách úplně nemají. Mohou pouze doufat, že se nakonec nenajde nikdo, kdo jim do zakázek „hodí vidle“.

Sedm zakázek s otazníkem

Zakázky podniku Cendis

Statická kontrola - vybavení 32 mýtných bran senzorikou (kamerami) a souvisejících technologií pro rozpoznávání registračních značek.

Mobilní kontrola - kamery a další technika pro 40 vozidel Policie ČR a Celní správy.

Počítačová technika - dovybavení vozidel Policie ČR a Celní správy.

Kiosky - hotovostní a bezhotovostní prodej ve speciálních kioscích na hraničních přechodech.

Důvěrná data - část centrálního informačního systému, který bude pracovat s utajovanými skutečnostmi v režimu „Důvěrné“.

Zakázky SFDI

Platební brána - elektronická platební platforma pro realizaci karetních a bezhotovostních transakcí.

Distributoři - fyzický prodej e-vinět na obchodních místech po celé ČR.

Kamery, počítače i kiosky

„V úterý jsem měl jednání s celým týmem, zatím jedeme podle harmonogramu. Mělo by se to stíhat, hlídám to,“ reagoval optimisticky, ovšem v kondicionálu, na dotaz Seznam Zpráv ministr Havlíček.

S jistou mírou nejistoty se k zakázkám vyjadřuje i šéf státní firmy Cendis Jan Paroubek, na jehož týmu programátorů a dalších specialistů dnes leží největší břímě. „Já věřím, že u nás se to podaří v nějakém rozumném čase dokončit,“ uvedl na dotaz.

Státní Cendis začátkem března získal od SFDI bez soutěže (na základě takzvané „in-house“ výjimky) hlavní zakázku. Ta se týká vybudování centrálního informačního systému e-vinět, včetně všech na něj navázaných technologických řešení. I ostře sledovaného e-shopu. Za celkových 309 milionů bez DPH má tak Cendis pro SFDI dodat a čtyři roky provozovat nejen tento „centrální mozek“, ale též zajistit systémovou integraci, stejně tak dodat subsystémy stacionární a mobilní kontroly.

Jde o kamery, které budou snímat registrační značky aut buď ze 32 mýtných bran nebo ze 40 aut policistů a celníků. Jak Paroubek uvedl, soutěž na dodávku stacionárních kamer již byla vypsána, u mobilních by měla být v nejbližších dnech.

Předmětem další zakázky je počítačová technika do aut policistů a celníků. Vedle toho musí Cendis vypsat i soutěž na firmu, která za zhruba pět milionů korun dodá úzce vymezenou část informačního systému, jež bude pracovat s utajovanými skutečnostmi. Měla by to tedy být firma s příslušnou prověrkou. „Tato záležitost přijde na řadu někdy v květnu nebo v červnu,“ plánuje ředitel Cendisu Paroubek.

Jím řízená firma bude muset ještě vypsat pátou zakázku, v níž má jít o subdodávku dvanácti samoobslužných „kiosků“ (automatů), ve kterých si budou moci hlavně cizinci kupovat české dálniční známky na hraničních přechodech.

Platební brána a kamenné obchody

Přestože početně má Cendis těchto doplňkových zakázek více, patrně náročnější budou dvě zakázky, které leží na bedrech Státního fondu dopravní infrastruktury. První se týká vybudování platební brány, která bude sloužit těm motoristům, kteří budou známky nakupovat on-line v e-shopu.

Klíčová a patrně nejchoulostivější je ale zakázka SFDI na fyzický prodej známek v síti kamenných obchodů. Když se tato zakázka chystala za ministra Kremlíka, údajně se do ní kvůli nastaveným podmínkám přihlásil jen jediný zájemce (mluví se o síti trafik Geco). Premiér Andrej Babiš měl během lednového řešení celé kauzy přede svědky prohlásit, že nejlepší by bylo tuto dílčí zakázku, jejíž hodnota se pohybuje kolem 400 milionů, svěřil České poště. Ta totiž prodává i papírové známky. Jenže i tato zakázka musí projít řádnou soutěží.

Ředitel SFDI Zbyněk Hořelica předpokládá, že obě soutěže, které má dopravní fond na triku - na platební bránu i na síť kamenných obchodů - budou vyhlášeny do konce dubna. „Bude se jednat o otevřená výběrová řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, kdy účast nebude nijak omezena,“ uvedl pro Seznam Zprávy Hořelica.

I on stále věří, že se vše nakonec stihne ve stanoveném termínu. „SFDI dělá vše pro to, abychom stihli vysoutěžit dodavatele včas a bylo možné distribuci na fyzických obchodních místech zahájit na počátku prosince 2020, jak bylo plánováno,“ uvedl Hořelica.

Kdyby se to nezdařilo, budou za to patrně peskováni titíž státní úředníci jako v éře Kremlíka. Právě zmíněný Hořelica a náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Oba v lednu premiér Babiš kvůli e-vinětám vyzýval k rezignaci, nakonec ale oba setrvali i pod Havlíčkem. Nikdo totiž mezi úředníky o systému neví tolik jako oni. Čoček dnes při práci z domova pomáhá dohánět termíny navzdory tomu, že v minulých dnech byl sám postižen nemocí covid-19.

Ani tyto skutečnosti údajně zatím žádné větší problémy neznamenají. „Zatím všechno funguje dobře, komunikujeme všichni přes video,“ uklidňuje šéf Cendisu Jan Paroubek. Do konce června má ale právě Cendis prokázat, že je coby určený provozovatel systému schopen projekt dotáhnout do zdárného konce.

Reklama

Související témata:

Doporučované